Är JLT redo för förvärv?

JLT Mobile Computers har länge haft en stark balansräkning med en överfylld kassakista. Det är en extra trygghet i dessa virustider. Kanske kan det uppstå intressanta förvärvsmöjligheter när pandemin klingar av.
Är JLT redo för förvärv? - JLT
Växjöbolaget JLT Mobile Computers säljer stryktåliga datorlösningar för krävande miljöer. Bolagets datorer används inom lager, logistik, tillverkning, gruvdrift samt jord- och skogsbruk.
JLT Mobile Comp
Börskurs: 4,62 kr Antal aktier: 29,8 m
Börsvärde: 137 Mkr Nettokassa: 51 Mkr
VD: Per Holmberg Ordförande: Ola Blomberg

JLT Mobile Computers (4,62 kr) utvecklar, tillverkar och säljer stryktåliga datorlösningar för krävande miljöer. Bolagets datorer används inom lager, transporter, tillverkning, hamnar, gruvdrift, jordbruk och skogsbruk.

Produkterna kännetecknas av mycket hög driftsäkerhet trots fukt, damm, vibrationer eller extrema temperaturer. Försäljning sker både via egen säljpersonal och via partners. Största marknader är Europa och USA. Globalt sett har JLT en marknadsandel på cirka 10%.

JLT har under ett antal år byggt upp en stor nettokassa som vid slutet av tredje kvartalet uppgick 50,6 Mkr. Nettokassan motsvarar cirka 1,80 kronor per aktie.

Huvudkontoret ligger i Växjö och JLT har varit noterade på First North sedan 2002. VD Per Holmberg har arbetat på bolaget i över tio år och äger drygt 2,5% av aktierna. Största ägare är grundaren Jan Olofsson (27% av aktierna).

Affärsvärldens huvudscenario 2019 2020E 2021E 2022E
Omsättning 142 120 132 140
 – Tillväxt +9,0% -15,3% +10,0% +6,0%
Rörelseresultat 14 7 10 13
 – Rörelsemarginal 9,6% 5,5% 7,5% 9,0%
Resultat efter skatt 11 5 8 10
Vinst per aktie 0,38 0,17 0,26 0,33
Utdelning per aktie 0,00 0,15 0,20 0,25
Direktavkastning 0,0% 3,2% 4,3% 5,4%
Avkastning på eget kapital 19% 9% 12% 15%
Avkastning på operativt kapital 100%+ 90% 100%+ 100%+
Nettoskuld/EBIT -3,5 -7,8 -5,5 -4,6
P/E 12,3 27,2 17,8 14,0
EV/EBIT 6,4 13,2 8,8 6,9
EV/Sales 0,6 0,7 0,7 0,6

JLT är ett ganska litet bolag och större orders kan få betydelsefull inverkan på både enskilda år och kvartal. Bolaget har delat upp försäljningen i två kategorier.

  • Löpande försäljning. Konkret den dagliga affären med mindre och medelstora orders. Denna kategori har ökat sju år i rad fram till och med 2019.
  • Projektaffärer. Detta är större orders som infaller oregelbundet och ofta har långa säljcykler. Här är ofta bruttomarginalen något lägre då storkunder får mängdrabatt.

Över tid har JLT uppvisat en stabil försäljningsutveckling. Marknaden för stryktåliga datorer (på branschspråk, ruggade datorer) har de senaste åren vuxit med omkring 5% per år. JLT har vuxit snabbare än så. Rörelsemarginalen har i snitt varit 9,5% de senaste fyra åren. Målsättningen är en marginal på 10% eller mer över en konjunkturcykel.

Några exempel på konkurrenter är Lenovo, Panasonic och svenska Handheld Group. Handheld har de senaste åren uppvisat en rörelsemarginal på drygt 10%.

För cirka tio år sedan tog JLT ett beslut att fokusera på premiumsegmentet av ruggade datorer. Där är konkurrensen och prispressen inte lika hård. Bruttomarginalen har som ett resultat av strategiomläggningen ökat från drygt 20% 2011 till 46% 2019.

Ett exempel som JLT lyft fram är segmentet för gruvmaskiner. JLT:s datorer är en liten del av totalkostnaden för gruvmaskiner och pris och marginal för JLT är därav högre.

Bolagets säljstrategi omfattar tre områden. Det handlar dels om att JLT arbetar med att stärka säljkanalerna med nya distributörer och partners. Område två syftar till att bredda produktportföljen. JLT har investerat i både nya och befintliga produkter under det senaste året. Den tredje delen handlar om att JLT tar ett större helhetsansvar med serviceåtagande.

Just service är intressant. Både för att stärka kundrelationen men också för att öka bolagets återkommande intäkter. Serviceintäkterna stod för drygt 9% av omsättningen (13,2 Mkr) 2019. JLT redovisar inte dessa på kvartalsbasis. 2016 var motsvarande andel 5% jämförelsevis.

2020 har påverkats kraftigt av viruskrisen och en osäker marknad. De tre första kvartalen i år uppgick orderingången till 82,4 Mkr (102). Omsättningen landade på 81,8 Mkr (108,2) under samma period.

JLT har under året infört ett åtgärdsprogram för att sänka kostnaderna. I första kvartalet var rörelsemarginalen negativ men därefter har JLT uppvisar en marginal på 6-7%. Hur mycket stöd och statliga subventioner påverkat specificeras inte.

Årets tredje kvartal brukar vara säsongsmässigt svagare på grund av semesterperiod. Variationerna mellan enskilda kvartal kan också vara stora. Man bör därför inte extrapolera utvecklingen allt för mycket på grund av enskilda kvartal. JLT har under Q3 lanserat två nya produkter inom Android-segmentet. En fordonsmonterad dator samt en surfplatta.

Utveckling kvartalsbasis Q1 2019 – Q3 2020

I tabellen nedan visas hur orderingång, omsättning, bruttomarginal och rörelseresultat samt marginal utvecklats de senaste kvartalen.

JLT Q1 2019 Q2 2019 Q3 2019 Q4 2019 Q1 2020 Q2 2020 Q3 2020
Orderingång 31,2 Mkr 44,7 Mkr 26,0 Mkr 28,3 Mkr 29,0 Mkr 29,0 Mkr 24,4 Mkr
Tillväxt Y/Y -5% 25% 9% -43% -7% -35% -6%
Omsättning 37,1 Mkr 38,3 Mkr 32,8 Mkr 33,5 Mkr 26,7 Mkr 30,2 Mkr 24,9 Mkr
Tillväxt Y/Y 15% 27% -4% 1% -28% -21% -24%
Bruttomarginal 41,8% 46,5% 44,5% 51,9% 49,4% 40,4% 43,0%
Rörelseresultat 3,8 Mkr 4,6 Mkr 2,4 Mkr 2,9 Mkr -0,90 Mkr 1,80 Mkr 1,70 Mkr
Ebit-marginal 10% 12% 7% 9% -3% 6% 7%

 

JLT har under det tredje kvartalet påbörjat en “betydande satsning” på digital marknadsföring. Ledningen uppger samtidigt att de sett en gradvis ökad aktivitet hos kunderna. I början av oktober fick JLT en order på 7,8 Mkr från en dryckesleverantör i USA. Kunden har arbetat med JLT sedan 2003. Ordern väntas levereras under årets avslutande kvartal. Att kunden återkommer är positivt. Globalt sett har JLT sålt över 100 000 datorer. Utbytesmarknaden är således viktig.

JLT har länge ruvat på en stor nettokassa. I osäkra virustider är det extra bra med en stark balansräkning som ger trygghet. Kanske kan pandemin öppna upp för förvärv och samgående på marknaden. Ledningen har pratat om förvärv länge men ännu inte gjort slag i saken. Kompletterande produkter och ännu större satsning på service hade säkerligen varit värdeskapande. Aktieåterköp är inte ett alternativ då bolag som är noterade på First North inte får göra detta av juridiska skäl.

2020 ser ut att avslutas relativt starkt med tanke på storordern. 2021 skissar vi på att omsättningen normaliseras och stiger 10%. Vi räknar med 6% tillväxt året därpå och att JLT då är tillbaka ungefär på samma nivå som 2019. Större orders kan såklart ändra denna bild. Men det är i så fall bonus.

Marginalmässigt skissar vi på 9% 2022. Det är lägre än det historiska snittet de senaste fyra åren. En ökad andel serviceintäkter talar för att marginalen kan bli högre än så. Använder vi en multipel 9 gånger rörelsevinsten (EV/Ebit) finns en uppsida på 30% på radarn.

Kanske finns det ett uppdämt behov när pandemin lägger sig, då finns en betydande uppsida i aktien (optimistiskt scenario). Å andra sidan är efterfrågan relativt cyklisk. Vid finanskrisen 2009 föll omsättningen 27%. JLT har dock en betydligt bättre balansräkning idag. Risken är att prispressen ökar generellt (pessimistiskt scenario).

Affärvärldens slutsats

JLT har uppvisat en solid tillväxt över tid. Balansräkningen är stark med en stor nettokassa. I osäkra virustider är det en trygghet. Vi gillar satsningen på serviceintäkterna som ger mer stabilitet. Stenen i skon är de suddiga konjunkturutsikterna. Likviditeten i aktien är också låg.

Aktien är ned 30% senaste året. Den som inte räds det cykliska inslaget kan överväga en post. För lite mer riskvilliga investerare som gillar småbolag blir rådet köp.

JLT Mobile Computers tio största ägare Andel
Jan Olof Olofsson 27,0%
Martin Gren (Grenspecialisten) 8,24%
Alcur Fonder 5,82%
Avanza Pension 5,17%
Jerry Fredriksson 3,36%
Tommy Svensson 3,34%
Per Holmberg 2,54%
Futur Pension 2,38%
Margareta Olofsson 2,36%
Nordnet Pensionsförsäkring 2,26%
Källa: Holdings
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser