Är aktien fortsatt billig?

Bilia har utvecklats starkt sedan Affärsvärldens köpråd i våras. Igår meddelade Volvo att de köper Bilias konkurrent i form av återförsäljaren Upplands Motor.
Är aktien fortsatt billig? - Bilia
Nyligen meddelade Volvo att de förvärvar bilkedjan Upplands Motor som är en konkurrent till Bilia.
Bilia
Börskurs: 102,40 kr Antal aktier: 101,1 m
Börsvärde: 10 353 Mkr Nettoskuld: 3 043 Mkr
VD: Per Avander Ordförande: Mats Qviberg

Bilia (102,40 kr) är en av Europas största bilkedjor och säljer bilar från varumärken som Volvo, Renualt och Dacia. Koncernen säljer både nya och begagnade personbilar och transportbilar samt finansieringstjänster, försäkring och tillhörande service. Därutöver har Bilia en mindre verksamhet inom försäljning av drivmedel.

Men det är inom serviceaffären som Bilia tjänar de stora pengarna. Ifjol stod serviceaffären för ungefär 70% av koncernens rörelsevinst. Koncernen har cirka 130 anläggningar i Sverige, Norge, Tyskland, Luxemburg och Belgien. Utöver det driver bolaget dessutom nätauktionssajten Netbil.se. Största delen av försäljningen kommer från Norden. Huvudkontoret ligger i Göteborg och Bilia har cirka 5000 anställda.

Affärsvärldens huvudscenario 2019 2020E 2021E 2022E
Omsättning 29 508 28 200 29 328 29 915
 – Tillväxt +4,0% -4,4% +4,0% +2,0%
Rörelseresultat 1 125 1 128 1 173 1 197
 – Rörelsemarginal 3,8% 4,0% 4,0% 4,0%
Resultat efter skatt 807 789 874 901
Vinst per aktie 8,00 7,80 8,60 8,90
Utdelning per aktie 0,00 2,50 5,00 5,50
Direktavkastning 0,0% 2,4% 4,9% 5,4%
Avkastning på eget kapital 26% 22% 21% 19%
Avkastning på operativt kapital 23% 19% 21% 21%
Nettoskuld/EBIT 4,4 2,5 2,1 1,8
P/E 12,8 13,1 11,9 11,5
EV/EBIT 11,9 11,9 11,4 11,2
EV/Sales 0,5 0,5 0,5 0,4

I våras satte vi ett köpråd på Bilia. Analysen finns att läsa här intill. Aktien har utvecklats starkt sedan dess med en uppgång på drygt 50%.

Bilia har hunnit med att rapportera räkenskaperna för årets andra kvartal. Ett starkt sådant. Omsättningen sjönk visserligen med 9% i kvartalet. Samtliga tre affärsområden (Serviceaffären, Bilaffären och Drivmedel) minskade intäkterna.

Bättre såg det ut lägre ned i resultaträkningen. Serviceaffären uppvisade ett mycket starkt kvartal med en operativ rörelsemarginal på hela 17,3% (12,4). Det är den högsta nivån någonsin för affärsområdet. Rekordresultatet berodde på högre efterfrågan på verkstadstjänster samt tillfälligt lägre kostnader till följd av viruskrisen. Rörelsemarginalen för serviceaffären var 13,4% under 2019 jämförelsevis.

Igår meddelade Volvo Cars att de förvärvar bilkedjan Upplands Motor och deras nio anläggningar. Säljare är bilhandlaren Anders Lindström som ägt verksamheten sedan 1989. Köpeskillingen är inte officiell och transaktionen kommer behöva godkännas av konkurrensverket. Samtidigt meddelar Volvo att de tar över bilkedjan Bra Bil (Volvo Cars ägde sedan tidigare 50% av bolaget).

Volvo Cars ambition är nämligen att öka andelen sålda bilar på nätet. Målsättningen är att sälja 50% av sina globala volymer online år 2025. Bakgrunden till förvärven är att skapa en sömlös online och offline upplevelse. Volvo Cars meddelar samtidigt att man utnyttjar bolagets starka hemmamarknad för att testa och få kunskap och utveckla den framtida affärsmodellen.

Enligt Upplands Motors årsredovisning från 2019 omsatte bolaget 5 miljarder kronor ifjol. Cirka 40% av andelen sålda bilar avser just Volvo. Det innebär cirka 2 miljarder kronor. Tillsammans med Volvos befintliga återförsäljarnät kommer bolaget ha en marknadsandel på drygt 20% i Sverige.

Att sälja bilar på nätet är dock en utmaning. Möjligen kommer andel så kallade “showroom” att öka eftersom de allra flesta vill provköra bilen innan ett eventuellt köp.

Till Affärsvärlden uppger Bilia att bolaget tar Volvos uppköp av Upplands Motor med ro.

“Vi har i Stockholmsområdet haft konkurrens i cirka 20 år av Bra Bil, som Volvo alltid har kontrollerat, plus från Upplands Motor i 13 år. Det positiva är att vi nu får en konkurrent mot tidigare två.”

Konsolideringen i sektorn tycks alltså fortsätta med färre men större aktörer. Nedan följer omsättningsfördelning för Bilia per geografi samt för respektive bilmärke i Sverige under 2019.

Nybilsförsäljningen är en viktig del. Men å andra sidan är det inte heller den mest lönsamma delen. Snarare handlar det om att upprätthålla en god servicenivå och fungera som inkastare till den höglönsamma serviceaffären.

I slutet på augusti förvärvade Bilia Jönköpings Bildemontering AB, Ecris AB samt fastighetsbolaget som äger fastigheterna där de båda bolagen drivs. Jönköpings Bildemontering utgörs, som namnet antyder, av bildemontering samt försäljning av begagnade bilar. Bolagen omsätter cirka 140 Mkr och har uppvisat en rörelsemarginal på ungefär 15% de senaste åren.

Bilia säljer cirka 50 000 begagnade bilar årligen. Marginalen på begagnade bilar tenderar att vara högre i lågkonjunktur. Å andra sidan är marginalen även vanligtvis lägre i högkonjunktur.

2020 räknar vi med att intäkterna på koncernnivå faller med drygt 4%. Det är i linje med analytikerkonsensus. Därefter skissar vi på att tillväxten återvänder och att försäljningen ökar 2-4% kommande år. Marginalmässigt skissar vi på en rörelsemarginal på 4% under prognoshorisonten. Drivet av fortsatt god efterfrågan från serviceaffären. Rörelsemarginal har i genomsnitt varit 3,7% de senaste fem åren på koncernnivå. Målsättningen är en rörelsemarginal överstigande 2,5%.

Bilia brukar vanligtvis handlas till låga multiplar. Den betydligt mer konjunkturokänsliga serviceaffären hade sannolikt haft en betydligt högre värdering på egna ben. Använder vi oss av en multipel på 11 gånger rörelsevinsten för koncernen som helhet finns en uppsida på 15%. Kanske kommer Bilia värderas högre än så i takt med att serviceaffären blir en ännu mer betydelsefull del (se optimistiskt scenario).

Bilia har lyft marginalen inom serviceaffären från 11% år 2016 till cirka 14% de senaste tolv månaderna. Bilia säljer dessutom en hel del återkommande serviceabonnemang vilket ger stabila och förutsägbara intäkter.

Sedan vi skrev om Bilia senast har största ägare i form av investmentbolaget Öresund fortsatt att öka sitt innehav. Öresund äger nu 9,25% av aktierna.

Volvos förvärv av Upplands motor kommer sannolikt inte ha någon väsentlig påverkan på Bilias verksamhet på kort sikt. Men samtidigt går det inte att komma ifrån att osäkerheten har ökat något. Parat med en stark kursuppgång på 50% på några månader sänker vi rådet till neutral.

Bilia tio största ägare Värde (Mkr) Andel
Investment AB Öresund 970,97 9,25%
Mats Qviberg 574,91 5,48%
Anna Engebretsen 511,39 4,87%
Eva Qviberg 448,39 4,27%
Norges Bank 330,36 3,15%
Handelsbanken Fonder 324,14 3,09%
C WorldWide Asset Management 308,26 2,94%
Jacob Qviberg 287,31 2,74%
Bilia AB 272,22 2,59%
Vanguard 223,85 2,13%
Källa: Holdings
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

Annons från Spotlight Stock Market
Annons från AMF