Apotea: IPO med tillväxtrecept

Nätapoteket Apotea har uppvisat stark tillväxt över tid och gör nu en IPO. Bolaget har över 40% marknadsandel inom onlinesegmentet. Returgraden är låg och marginalerna har stärkts senaste åren. Apoteas ambition är att dubblera försäljningen inom fem år. Är aktien värd att teckna?
Apotea: IPO med tillväxtrecept - apotea bjorn 3

Sammanfattning investeringscaset (lästid ~1 minut)

  • Apotea är Sveriges största nätapotek med 43% marknadsandel online och 9% marknadsandel totalt sett.
  • 3 miljoner aktiva kunder, låga returgrader (~2%),
  • Logistikcenter i Morgongåva, snart även Varberg –> kan dubblera försäljningen utan ytterligare investeringar.
  • Strukturellt växande marknad. E-handelspenetration för apoteksvaror ~21% som spås stiga till 31% år 2028.
  • Omsätter 6 miljarder – adresserbar marknad i Sverige på 110 Mdkr (+ 66 Mdkr i Norge).
  • VD/grundare Pär Svärdsson (även grundat nätbokhandeln Adlibris) äger 1,9% av aktierna privat och totalt 11,9% inklusive närstående/indirekt ägande.
  • Största ägare är grundarna via holdingbolaget Laulima (Svärdson äger aktier, även externa ägare finns, oklar ägarbild. IPO-guiden hissar flagga).
  • CAGR 2019-2023 19% omsättningstillväxt. Okej balansräkning, i princip inga skulder (2 Mkr nettoskuld).
  • Mål om att dubblera försäljningen inom 4-5 år. 3-5% Ebit-marginal på kort sikt, 7-8% på lång sikt. 3,9% R12M.
  • EV/Sales 1,0x, EV/Ebit 24x bakåtblickande vid IPO. EV/Ebit ~17x på Afv-prognos 2025E
Apotea
Teckningskurs: 58,00 kr Antal aktier: 104,1 m
Börsvärde: 6 036 Mkr Nettoskuld: 2 Mkr
VD: Pär Svärdson Ordförande: Cecilia Qvist

E-handelsbolaget Apotea (teckningskurs 58 kr) är Sveriges största nätapotek för både receptfria och receptbelagda apoteksprodukter. Bolaget har en marknadsandel på runt 9% för den totala apoteksmarknaden i Sverige. Inom onlinesegmentet för apoteksprodukter är bolagets marknadsandel hela 43%.

Totalt sett uppgår sortimentet till över 52 000 unika artiklar som säljs via Apotea.se. Antalet aktiva kunder uppgår till runt 3 miljoner och under 2023 skickade bolaget 14 miljoner orders till sina kunder.

Huvudkontoret ligger i Stockholm och bolaget har cirka 770 anställda (merparten jobbar med logistik). Apotea grundades 2011 av entreprenören Pär Svärdson tillsammans med en handfull kollegor som arbetat ihop på nätbokhandeln Adlibris. Svärdson grundade Adlibris i mitten på 1990-talet och är fortsatt VD för Apotea med 1,9% av aktierna privat efter IPO (2,5% innan noteringen). Svärdson har ingått lock-up-avtal om att inte sälja några aktier i 1080 dagar från IPO. Dessutom har Svärdson ägande via Laulima (totalt 11,9% privat och indirekt).

Affärsvärldens huvudscenario 2024E 2025E 2026E
Omsättning 6 538 7 519 8 647
 – Tillväxt +20% +15% +15%
Rörelseresultat 294 338 389
 – Rörelsemarginal 4,5% 4,5% 4,5%
Resultat efter skatt 224 257 296
Vinst per aktie 2,15 2,47 2,84
Utdelning per aktie 0,00 0,00 0,00
Direktavkastning 0,0% 0,0% 0,0%
Operativt kapital/omsättning 9% 9% 9%
Nettoskuld/EBIT -0,2 -0,5 -0,9
P/E 27,0 23,5 20,4
EV/EBIT 20,4 17,3 14,7
EV/Sales 0,9 0,8 0,6
Kommentar: Apoteas mål är att dubblera försäljningen inom 4-5 år.

Enbart befintliga aktier

Ingen emission görs utan det är enbart försäljning av befintliga aktier. Bakgrunden till noteringen är att öka kännedomen om bolaget och få tillgång till kapitalmarknaden.

Erbjudandet i samband med noteringen uppgår till 1635 Mkr. Storägarna Laulima säljer aktier för 1188 Mkr och Alecta för 372 Mkr. 60% av erbjudandet motsvarande 975 Mkr är på förhand säkrat av ankarinvesterarna Capital Group (kommer äga 4,9% efter IPO), Nordea Asset Management (3,3%), WCM Investment Management (3,3%, Ramsbury Invest (2,9%) och AMF Aktiefond Småbolag (1,6%). Källor till Affärsvärlden uppger att erbjudandet fulltecknades första timmarna.

Största ägare med 42,1% av aktierna innan IPO är holdingbolaget Laulima som främst ägs av grundarna. Ägarbilden i Laulima är dock inte helt tydlig vilket renderat en flagga i IPO-guidens granskning. Efter noteringen landar huvudägarnas andel på 30,5%. Laulima har lock-up på 720 dagar från IPO. Näst största ägare Alecta Tjänstepension minskar sitt ägande från 19,3% till 14,0% efter IPO. 

Cecilia Qvist är ordförande sedan sommaren 2024 och har tidigare arbetat på bland annat Spotify, Ericsson och Nasdaq. Qvist sitter också i styrelsen för Embracer och Kinnevik och äger 0,1% av aktierna i Apotea.

IPO-GUIDE Apotea
Lista Nasdaq Stockholm
Omsättning rullande tolv månader 6 304 Mkr
Antal anställda 767
Teckningskurs 58,00 kr
Rådgivare Carnegie, SEB
Storlek på erbjudande 1 635 Mkr (varav 0% nyemission)
Börsvärde vid IPO Cirka 6 036 Mkr
Emissionskostnad Cirka 24 Mkr (1,5% av erbjudandet)
Säkrad andel av IPO* 60%
Investerare som ska teckna i IPO Capital Group, Nordea Fonder, WCM Investment Management, Ramsbury Invest, AMF (60% i åtagande)
Garanter
Flaggor** En flagga
Sista teckningsdag 2024-12-04
Beräknad första handelsdag 2024-12-06
* Andelen av antalet aktier i erbjudandet som på förhand är säkrade via förbindelser (garantiåtagande/teckningsåtaganden).
** Särskild metodik. Se faktaruta nedan.
Källa: Affärsvärlden / bolaget

En flagga enligt Affärsvärldens IPO-guide

Affärsvärldens IPO-guide granskar alla noteringar efter 25 typfall av så kallade flaggor. Genomsnittet efter 465 granskade börsnoteringar är 1,6 flaggor för miljardbolag, 2,9 för småbolag och 3,8 för mikrobolag. En flagga är inte så allvarligt i sig utan mer en signal om att man som investerare bör fundera ett extra varv kring vissa aspekter.

Affärsvärldens IPO-guide hittar en flagga i Apotea

# Bristfällig information

Det är en varningsflagga om man anar eller vet att det saknas viktig information i prospektet. Exempel på detta är att det saknas information om emissionskostnader, intressekonflikter, teckningsåtagare etc. Hit räknas också rejält vilseledande information.

Nästan hälften av Apoteas aktier ägs av Laulima AB. Det framgår inte tydligt i prospektet hur ägarförhållandena i Laulima ser ut. Det här är ett gränsfall men då det i entreprenörsledda företag är extra viktigt att veta hur incitamentsstrukturen ser ut hissar vi en flagga.

# CV med plumpar

För investerare är det relevant att känna till om nyckelpersoner har ett ”bagage” av exempelvis konkurser, tvister, åtal eller andra potentiella ”plumpar”. En (lindrig) gång är ingen gång men två gånger kan vara en gonggong.

“Apoteas styrelseledamöter Per Schlingmann och Monica Lindstedt har suttit i styrelsen för var sitt bolag som gått i konkurs. Både lämnade dock innan konkursen var ett faktum.

Vi stannar vid en upplysning.”

Antal Apotek i Sverige
2009 929 st
2010 1122 st
2014 1327 st
2018 1421 st
2019 1426 st
2020 1433 st
2021 1411 st
2022 1405 st
2023 1407 st
Mars 2024 1396 st

Sedan apoteksmarknaden omreglerades i Sverige år 2009 har antalet apotek ökat rejält. Idag finns runt 50% fler fysiska apotek jämfört med innan apoteksmonopolet avskaffades.

Ökningstakten har dock avtagit senaste åren. År 2020 var nettoöppningen av antalet apotek 6 stycken. 2021 var första året som antalet apotek (-22 st) minskade jämfört med året innan sedan avregleringen. I våras fanns 1396 apotek i Sverige, det är en minskning med 3% sedan 2020.

Apotea grundades i november 2011 då Pär Svärdsson tillsammans med fem tidigare kollegor från Adlibris tog över majoriteten i bolaget Familjeapoteket, som då ägdes av 6:e AP-fonden. Hösten 2012 lanserades Apotea med sin nya form, ny logotyp och hemsida.

Vill dubblera försäljningen inom fem år

År 2017 passerade Apotea 1 miljard i omsättning. Sedan 2019 har Apotea ökat försäljningen med 19% per år i snitt. Sedan augusti 2024 är bolagets finansiella mål att dubblera försäljningen inom 4-5 år. För att nå målet krävs en årlig tillväxttakt på 15-19%.

Bruttomarginalen för koncernen ligger kring 26-27%. På kort till medellång sikt är målet att nå en Ebit-marginal på 3-5%. Sedan 2020 har rörelsemarginalen varit 2,9% i snitt. De senaste tolv månaderna per Q3 2024 är rörelsemarginalen 3,9%. På lång sikt är målet en rörelsemarginal kring 7-8%.

Apotea kommer i första hand att använda bolagets positiva kassaflöden till investeringar i lönsam tillväxt. Eventuellt överskott kan delas ut till ägarna, beroende på bolagets finansiella situation.

2023 stod receptfria läkemedel och andra egenvårdsprodukter för 63% av omsättningen. Receptbelagda läkemedel utgjorde 35% och resterande 2% utgjordes av tjänster (t.ex uthyrning av kontor och yta i logistikcenter).

Produktportföljen består av apoteksvaror, receptbelagda produkter, skönhetsprodukter och kosttillskott. På bolagets sajt finns över 50 000 unika artiklar (SKU:er). Brett sortiment och snabba leveranser är viktiga konkurrensfördelar. “Snabbt, billigt och fraktfritt” är Apoteas devis.

Eget varumärke

Under 2018 började Apotea utveckla produkter under eget varumärke. I juni 2024 erbjöd Apotea cirka 200 unika produkter under eget varumärke motsvarande cirka 1% av försäljningen. Som brukligt är marginalerna inom egna märkesvaror högre.

I Morgongåva drygt fyra mil väster om Uppsala ligger Apoteas 38 000 kvadratmeter stora logistikcenter. Varje månad skickas över 1,2 miljoner paket därifrån. Under 2023 kom 96% av bolagets ordrar i Sverige från återkommande kunder. Lagret är utrustat med automationslösningar från norska Autostore, plockningsrobotar från Right Hand Robotics, samt packningsrobot från ABB.

Under början av 2024 togs det första spadtaget för bygget av ett 30 000 kvm stort logistikcenter i Varberg, som ska förse kunderna i södra Sverige med leveranser. Lagret väntas sättas i drift under våren 2025. I och med det nya lagret så har Apotea potential att fördubbla koncernens försäljning utan ytterligare investeringar i kapacitet.

Löneinflation – en risk

En ökning av bolagets personalkostnader med 10% skulle ha påverkat rörelsevinsten negativt med 50 Mkr år 2023. Apotea är särskilt exponerat för ökade lönekostnader för farmaceuter, då de arbetar med att expediera recept.

Apotea använder sig av logistikpartners som Best, Budbee, Bussgods, DB Schenker, DHL, Early Bird, Instabox, PostNord och Premo för att leverera orders.

Den svenska apoteksmarknaden är värd runt 58 miljarder (receptbelagda och receptfria läkemedel) och har vuxit med 5,2% per år sedan 2018. Framöver spås marknaden växa 4,4% årligen och är icke cyklisk. Inklusive närliggande produktkategorier som skönhetsprodukter och kroppsvård, hälsokost, djurprodukter med mera, så uppgår den totala adresserbara marknaden till 110 miljarder i Sverige.

Expansion till Norge

Under 2022 expanderade Apotea till Norge genom att förvärva 59% av ett bolag med ett liknande namn nämligen norska Apotera. 2023 omsatte Apotera 114 miljoner NOK och har ett eget logistikcenter i Norge. Den adresserbara marknaden i Norge uppgår totalt sett till 66 miljarder kronor (varav hälften avser apotekskanalen). E-handelspenetrationen i Norge är cirka 5%. I Norge omsätter Apotera drygt 100 Mkr.

2022 förvärvade Apotea en minoritetspost i finska bolaget Apomera AB som är verksamma i Finland. Den finska marknaden är dock inte prioritera för tillfället på grund av regulatoriska förutsättningar i landet. Norge och Sverige är betydligt mer lika varandra i termer av hur marknaderna fungerar regulatoriskt med fri etablering.

Stark marknadstillväxt

Den generella marknaden för e-handel fick ett uppsving under pandemin och växte 40% år 2020 samt ytterligare 20% 2021. År 2022 minskade e-handeln med 7% och ifjol med -2%. Under 2024 har tillväxten varit positiv.

Apoteksvaror är den snabbast växande kategorin inom e-handel i Sverige. Marknaden växte med hela 45% per år i snitt mellan 2016 och 2021. År 2022 och 2023 växte marknaden med 10% respektive 17% och utvecklingen har också varit stark under årets tre inledande kvartal med tillväxt kring 14-20% per kvartal.

År 2016 2023
Omsättning 1,1 Mdkr 5,5 Mdkr
Apotea marknadsandel 2% 9%
Onlinepenetration 4% 21%

År 2016 var online-penetrationen för apoteksprodukter endast 4% jämfört med dagens cirka 20%. Kläder och hemelektronik ligger omkring 30% respektive 50% jämförelsevis. På sikt borde online-penetrationen öka. Inom böcker var e-handelspenetrationen hela 62% under 2023.

Från 2023 till 2028 väntas marknadstillväxten för apoteksmarknaden på nätet vara cirka 13% per år i snitt enligt branschbedömare. År 2028 spås e-handelspenetrationen stiga till 31%. Det sker en förflyttning från fysiska butiker till nätet som driver på utvecklingen. Apotea har ökat sin marknadsandel från 2% till 9% av totalmarknaden (online inklusive fysiska butiker).

Fyra stora aktörer

Konkurrenterna är dels traditionella aktörer som statliga ApoteketApotek Hjärtat och Kronans Apotek och Doz Apotek. Dessa fyra aktörer är rikstäckande och driver både fysiska apotek och e-handel. Tillsammans har de en marknadsandel på 87% ned från 96% år 2018. Under 2023 gick Apoteksgruppen och Kronans Apotek samman och kommer framöver drivas under varumärket Kronans Apotek.

2023 Apotea Apohem Meds Apoteket Apotek Hjärtat Kronans Apotek
Omsättning 5450 Mkr 633 Mkr 640 Mkr 23 270 Mkr 18 964 Mkr 8833 Mkr
Tillväxt 12% 49% 8% 9% 12% 3%
Rörelseresultat 114 Mkr -99 Mkr -49 Mkr 630 Mkr 707 Mkr -136 Mkr
Ebit-marginal 2,1% -15,7% -7,7% 2,7% 3,7% -1,5%

Utöver Apotea finns två betydande renodlade e-handelsapotek. Nämligen Apohem (ägs av Axfood och Axel Johnson-koncernen) samt Meds som försökte notera sig genom en direktnotering på börsen för drygt två år sedan. Meds värderades då till 2,1 gånger omsättningen (EV/Sales) bakåtblickande. Noteringen ställdes dock in.

Att konkurrera med de stora traditionella apoteken som har fysiska butiker är troligen ganska tacksamt. Om apoteken som har fysiska butiker växer “för fort” på nätet så kan de tvingas stänga ned butikerna, vilket gör att de “biter sig själv i svansen”. Samtidigt har de stora spelarna också stora resurser.

I grafiken nedan visas Apoteas och deras konkurrenters marknadsandelar. Apotea dominerar näthandeln med över 40% marknadsandel och har 9% andel totalt sett.

Konkurrensfördelarna på marknaden består främst i ett brett produktutbud, snabba leveranser, god kundservice och ett konkurrenskraftigt pris på produkterna. Inträdesbarriärerna på marknaden är generellt sett höga. Dels krävs tillstånd. Dels står bolagen under tillsyn av bland annat LäkemedelsverketIVO och Livsmedelsverket.

Nya krav från Läkemedelsverket

Den 6 november beslutade Läkemedelsverket att bolag som bedriver distanshandel (likt Apotea) måste säkerställa att försändelsen som skickas också når rätt mottagare och att försändelsen inte får lämnas lätt gripbar.

I praktiken innebär det att “läkemedlet i normalfallet kan lämnas i en konsuments postlåda, om läkemedlets kvalitet inte riskerar att påverkas negativt. Försändelsen får dock inte lämnas lätt gripbar, till exempel utanför dörren, ovanpå eller bredvid postlådan eller på annat sätt som gör att obehöriga lätt kan komma åt paketet. Kan det inte lämnas direkt till kunden behöver överlämningen göras via leveransbox eller utlämningställe”.

Reglerna börjar delvis gälla från 15 januari 2025 och fullt ut från 1 november 2025. Vilken påverkan detta får på Apotea är svårt att bedöma vilket ökar osäkerheten. På det stora hela så är Apotea beroende av regleringar av diverse slag.

Det är endast ID-krav på narkotiska läkemedel och andra särskilda läkemedel.

IMY

Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) kan bötfälla bolag som bryter mot GDPR. Apotea har fått en anmälan om en personuppgiftsincident mot sig. I prospektet skriver Apotea att det finns risk att det kan leda till en sanktionsavgift. Både Apoteket och Apohem fick under hösten sanktionsavgifter på 37 Mkr respektive 8 Mkr.

Prognoser och värdering

Apotea Q1-Q3 2024 Q1-Q3 2023
Omsättning 4808 Mkr 3954 Mkr
Tillväxt Y/Y 21,6% 9,3%
Bruttomarginal 27,5% 26,3%
Rörelsekostnader 1106 Mkr 962 Mkr
Tillväxt Y/Y 15,0%
Ebit 213,9 Mkr 79,3 Mkr
Ebit-marginal 4,4% 2,0%

Under årets första nio månaderna har Apotea ökat försäljningen med knappt 22%. Tillväxten är i sin helhet organisk. Bruttomarginalen har stärkts till 27,5% (26,3) och rörelsemarginalen (Ebit) har expanderat till 4,4% (2,0).

Per den 30 september 2024 uppgick Apoteas nettoskuld till 173 Mkr (235). Exklusive leasingskulder var nettoskulden 1,9 Mkr (44,5). Balansräkningen är med andra ord i rätt bra skick och också en anledning till varför Apotea inte tar in några pengar i samband med noteringen. Bolaget har varit självfinansierat sedan starten 2011.

För 2024 skissar vi totalt sett på en tillväxt på 20%. Det innebär att vi räknar med 16% tillväxt i fjärde kvartalet. I prospektet lyfter Apotea fram att försäljningen under Black Week 2023 var särskilt god med en kvarts miljard i omsättning och att “bolaget möter därmed starka jämförelsetal”. Generellt finns inga tydliga säsongseffekter.

Kommande år räknar vi med att Apotea växer cirka 15% per år och trendar mot bolagets mål att dubblera försäljningen inom 5 år. Apotea har vuxit i linje eller snabbare än marknadstillväxten de senaste åren. Samtidigt har Apotea en marknadsandel på över 40% online.

Marginalmässigt räknar vi med 4,5% i år (bortsett från noteringskostnader). Målsättningen på kort sikt är som sagt 3-5% marginal. Vi skissar på 4,5% under prognoshorisonten. Apoteas prioritet är fortsatt tillväxt på den svenska hemmamarknaden och att stärka sin position i Norge där bolaget nu omsätter drygt 100 Mkr. Fortsatt stark tillväxt är alltså den viktigaste värdedrivaren för Apotea framöver. På lite längre sikt är målet en rörelsemarginal på 7-8% vilket ter sig rimligt.

Värdering per Q3 2024 58 kr
EV/Sales 1,0x
EV/Ebit 24,3x

Till teckningskursen 58 kr säljs Apotea till en värdering på 1,0x omsättningen samt drygt 24x rörelsevinsten bakåtblickande.

Grafiken nedan visar hur Apotea värderats i onoterad miljö de senaste åren. Vissa avrundningar/uppskattningar förekommer.

Redcare – bästa utländska peer

Redcare Pharmacy (fram till 2023 Shop Apotheke Europe) är ett e-handelsapotek från Nederländerna. Bolaget är verksamma i Nederländerna, Belgien, Frankrike samt de tyskspråkiga länderna och börsnoterat i Tyskland sedan 2016. Redcare spås att omsätta cirka 2,4 miljarder euro (27,5 miljarder kronor) år 2024.

DocMorris är också ett e-apotek med över 10 miljoner aktiva kunder. Bolaget omsätter cirka 13 miljarder kronor och är verksamma i Tyskland, Nederländerna, Spanien, Frankrike och Schweiz.

Använder vi en multipel på 18 gånger rörelsevinsten (EV/Ebit) finns drygt 20% uppsida på radarn. Det är inte otänkbart att Apotea kan värderas högre än så (se optimistiskt scenario).

I peer-tabellen nedan visas hur några svenska e-handlare värderas, men även några utländska e-apotek.

Kan Apotea växa 20% per år och dubblera försäljningen på fyra år så finns troligen fin uppsida i aktien (optimistiskt scenario).

Risken i det pessimistiska scenariot är att Apotea får problem med sitt nya lager som kan ta tid att trimma in. Dels att de nya regleringarna med paketutlämning från Läkemedelsverket (se faktaruta längre upp) påverkar tillväxten negativt. Även ökad konkurrens och/eller prispress kan påverka negativt. Det finns med andra ord en del osäkerhetsfaktorer nu kortsiktigt efter noteringen.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2025E EV/Ebit 2025E EV/Sales 2025E Ebit-marginal 2025E % Årlig tillväxt 2025E-2026E %
Apotea IPO 23,5x 17,3x 0,8x 4,5% 15,0%
Boozt -12% 17,5x 13,6x 0,8x 5,9% 7,7%
Lyko -12% 26,0x 17,5x 0,6x 3,3% 14,3%
Zalando 30% 23,9x 15,3x 0,6x 4,1% 5,7%
Redcare 14% >100x >100x 1,0x 0,6% 21,7%
DocMorris -44% neg neg 0,4x -4,3% 23,5%
Genomsnitt -5% 22,7x 15,9x 0,7x 2,4% 14,7%
Källa: Affärsvärlden / Factset

Apotea har sedan bolaget grundades 2011 och har varit självfinansierade och uppvisat en imponerande tillväxt. Omsättningen ligger nu på över 6 miljarder.

Bolagets adresserbara marknad i Sverige uppgår till 110 miljarder. Online-penetrationen för apoteksvaror i Sverige är drygt 20%. Samtidigt finns även goda tillväxtmöjligheter i Norge (66 miljarder marknad) och låg onlinepenetration (kring 5%). Ledningen ser goda möjligheter att växa i Norge.

Flera priser och låga returgrader

Kunderna verkar uppskatta Apotea med sitt breda sortiment och låga priser. Apotea har flera gånger utnämnts till Sverige bästa e-handlare i diverse tävlingar. Exempelvis Svenskarnas favoritbutik på nätet som PostNord anordnar. Men även tävlingar som Pricerunner och Prisjakt har.

Returgraderna är låga (kring 2%) vilket är attraktivt jämfört med andra e-handelskategorier som exempelvis kläder.

Av de renodlade e-apoteken är Apotea klart ledande med över 40% marknadsandel. Både Apohem och Meds gick med förlust ifjol (enligt bolagens årsredovisningar för 2023) och är betydligt mindre.

Apotea har som sagt en gedigen tillväxthistorik och goda möjligheter att växa vidare. Rent operativt så finns risker med nya regler kring paketlämning från Läkemedelsverket, att jämförelsetalen för fjärde kvartalet är ganska tuffa samt att Apotea behöver trimma in sitt nya lager i Varberg under 2025.

Aktien säljs inte ut till något uppenbart fyndpris. Men vi tror ändå chansen är god att aktien får en hygglig start på sin börsresa. Rådet blir teckna.

Fem största ägare Innehav Andel
Laulima AB 1864,2 Mkr 31,3%
Alecta 852,9 Mkr 14,3%
SEB Life 346,6 Mkr 5,8%
Neudi Kapital AB 223,1 Mkr 3,7%
Creades 210,8 Mkr 3,5%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

Annons från Spotlight Group
Annons från SciBase