Ansträngd värdering i spretigt Everysport

Everysport Media Group expanderar kraftigt. Men verksamheten lämnar ett något spretigt intryck och lönsamheten uppstår inte riktigt där man förväntar sig. Värderingen är dessutom hög för en verksamhet som på egna meriter har begränsade tillväxtmöjligheter. Vi avstår från aktien.
Ansträngd värdering i spretigt Everysport - 52d10f84-339b-47fd-b7c9-65f3570c285afitcroph450q80upscaletruew800sd4bc342d4cbfae6d91d9e4074f73ae42511961ac

Annonsmarknaden är tuff. Det märktes inte minst på bolagen Traveas och Everysport, båda ägare av ett antal olika sportwebbsidor med det huvudsakliga syftet att tjäna pengar på reklam. Något som visade sig vara svårt. I februari i år gick båda bolagen samman och även om logiken i detta är enkel att se så är det väntade lönsamhetslyftet en mer öppen fråga.

Everysport Media Group, som den sammanslagna koncernen nu heter, driver ett antal sportwebbsidor med namn som svenskafans.com, eliteprospects.com, fotbolldirekt.se, golfing.se, tennissverige.se, med flera. Genom dessa webbsidor når Everysport knappt 2 miljoner individer varje vecka.

Den typiske besökaren är en sportintresserad man i åldern 25-45. Det är en bred men ändå tydlig grupp av människor som är rätt tacksam att göra reklam mot. Bland de annonsörer som köper reklamyta på Everysports sportsajter finns bland annat spelbolag och olika aktörer inom bil- och byggbranschen. Everysport har också en del partnerintäkter från förmedling av produkter som sportresor och fansprodukter (tröjor, mössor, handdukar, med mera).

De verksamheter som bildade Everysport-gruppen, Traveas och Everysport, var båda vid samgåendet olönsamma i annonsaffären. Totalt omsatte båda bolagen 51 Mkr 2015 med rörelseförluster på kring 3 Mkr.

Orsakerna till det här är flera. Dels beror det på faktorer som ett samgående kanske kan avhjälpa, som för små annonsvolymer och för höga kostnader för redaktion och overhead. Men det beror också på vissa branschstrukturella fenomen. Användandet av reklamblockeringsfilter som Adblock växer allt mer. Surfandet flyttar från datorn till mobilen vilket i bästa fall kräver en del utveckling i form av nya annonsformat och i värsta fall leder till svårigheter att visa samma mängd annonser, med lägre intäkter som resultat. Annonsmarknaden blir också allt tuffare när annonsklick eller annonsvisningar oftare köps in automatiserat som en odifferentierad råvara med lågt pris som enda konkurrensmedel.

Istället verkar det som att lönsamheten i Everysport, åtminstone på kort sikt, ska komma från det nyligen förvärvade Daytime Media House (DMH). Everysports målsättning är att i år uppnå en rörelsemarginal före av- och nedskrivningar (Ebitda) på 7-9 procent. Hittills i år har bolaget förlorat 1 Mkr.

Det förvärvade DMH beräknas omsätta 26 Mkr i år med en rörelsemarginal (Ebit) på över 20 procent. Det är visserligen en god lönsamhet som ökar oddsen för att Everysport ska lyckas nå sitt marginalmål. Men affären i DMH består i stor utsträckning av trav- och speltips där kunden betalar några hundralappar i månaden för att via mail motta heta stalltips om vilka kusar som lär ha flytet med sig i kommande lopp. Inte världens mest upphetsande verksamhet och säkerligen inte någon tillväxtmaskin.

Everysport har också en verksamhet för mediatjänster som i huvudsak går ut på att samla in information om sportresultat från högsta till lägsta division i en rad olika sporter. Något som i praktiken ofta görs genom att helt enkelt ringa lagledare direkt efter avslutad match. Det är ett manuellt arbete med låg verkshöjd. Informationen distribueras till ett 80-tal lokaltidningar vilket är en kundgrupp som i sig lider av underlönsamhet och hotande ”tidningsdöd”.

Everysport Media Groups olika affärer
Nuvarande omsättning på helårsbasis Nuvarande lönsamhet (Ebitda), ungefärlig
Annonsering 40 Mkr 0%
Slutkundsförsäljning och sportanalys (DMH) 26 Mkr 20+%
Mediatjänster 13 Mkr 20+%
Koncern 79 Mkr Cirka 10%

Men för att avsluta mer i dur. Everysport verkar i en tuff bransch men det känns som att bolaget gör helt rätt som försöker få in fler sportsajter med fler besökare under koncernens paraply. På så sätt kanske det är möjligt att åtminstone göra positiva resultat i annonsaffären då större volymer gör bolaget till en mer intressant aktör för annonsköparna.

Trav- och speltipsverksamheten i DMH skulle kunna få ett litet lyft när tjänsterna börjar marknadsföras till den stora mängd besökare som Everysport redan når ut till idag. Denna intjäning skulle också ha höga marginaler eftersom kostnaderna för att skriva tipsen är fasta och distributionskostnaderna låga. Det gör att varje extra försäljningskrona går rakt ner i fickan.

Och mediatjänsterna som inkluderar sportresultatinsamling kanske minskar över tid. Men det är också en liten nischprodukt som dominerats av en och samma aktör under många års tid. Lönsamheten är hög och nya konkurrenter är inte särskilt troligt. I samma affärsområde ryms också en liten satsning på robotskrivna artiklar och notiser som man kanske inte helt ska räkna bort heller.

Everysport Media Group SEK
Börskurs: 1,42
Antal aktier: 84,5 miljoner
Börsvärde: 120 Mkr
Nettoskuld: 16 Mkr
SvD Börsplus förväntningar
2015 2016E 2017E 2018E
Omsättning 22 65 80 84
– Tillväxt 25,9% 197,7% 23,1% 5,0%
Rörelseresultat -3 0 3 6
– Rörelsemarginal -13,1% 0,0% 4,0% 7,0%
Resultat efter skatt -3 0 2 4
Vinst per aktie -0,09 0,00 0,02 0,05
Utdelning per aktie 0,00 0,00 0,00 0,00
P/E -16,5 71,0 28,4
EV/EBIT -47,5 42,7 23,2
EV/Sales 6,3 2,1 1,7 1,6

Sammantaget gör detta att Everysports målsättningar känns helt rimliga givet att man kan samordna förvärven och trimma verksamheten och kanske även intjäningen. Men koncernen är lite spretig och de delar som faktiskt tjänar pengar i dag känns inte direkt som några framtidslöften. Någon organisk tillväxt är svårt att se framför sig.

Vi tänker oss ändå att bolaget kan fortsätta på den inslagna vägen och omsätta en bit över 80 Mkr 2018. Om annonsaffären då lyckas nå en rörelsemarginal före avskrivningar på 3 procent är det inte omöjligt att koncernen som helhet skulle kunna tjäna bortåt 12 procent. Efter (ganska stora) avskrivningar skulle detta innebära en rörelsemarginal på runt 7 procent.

Värderar man detta till 1 gånger försäljningen (EV/Sales) räcker det dock inte i närheten av att försvara dagens värdering som känns väl tilltagen. Vi avstår därför från aktien.

Läs fördjupad analys

Everysports affärsmodell

Everysport Media Group äger, driver och säljer för ett antal olika sportwebbsidor med namn som svenskafans.com, eliteprospects.com, fotbolldirekt.se, golfing.se, tennissverige.se, med flera. I anslutning till detta har bolaget två huvudsakliga intäktskällor. Dels har bolaget intäkter för annonser och liknande typ av reklam som visas på sportsajterna. Dels har Everysport en del partnerintäkter när bolaget förmedlar försäljning av olika produkter och tjänster via hemsidorna, så som sportresor eller fansprodukter. Eftersom Everysports sidor främst når ut till sportintresserade män säljs mycket annonser inom områden som betting, bilar eller bygg.

För att driva sportsajterna och annonsaffären har Everysport bland annat kostnader för en redaktion som fyller sidorna med innehåll, kostnader för drift och utveckling av sidorna samt vissa sälj- och administrationskostnader.

Everysport har också en mediaserviceverksamhet som i huvudsak samlar in och förmedlar data med sportresultat till svensk lokalmedia. Bolaget samlar in data från runt 140 000 matcher per år, från högsta till lägsta division inom ett flertal olika sporter. Ofta samlas informationen in genom att helt enkelt ringa lagledare eller liknande direkt efter matchens slut och fråga om resultatet. Ett 80-tal lokaltidningar köper in den här typen av data som publiceras på respektive lokaltidnings sida.

I och med förvärvet av Daytime Media House kommer en allt större del av omsättning och lönsamhet komma från trav- och spelanalys. Här finns tjänster som Dagens Spel, Sporttjänsten och Travtjänsten som producerar och distribuerar speltips inom trav, hockey och fotboll, ofta som en prenumerationstjänst med månadsvis betalning.

Everysport har också en liten satsning inom ”Fantasy Sports” genom förvärvet av Guldfemman. Det är en typ av onlinespel som går ut på att sätta ihop ett virtuellt lag av riktiga spelare från en specifik sport, för att sedan tävla med laget mot andra. Fenomenet är mycket stort i till exempel USA, men har inte fått samma fäste i Sverige.

Everysports marknad

På annonsmarknaden råder hård konkurrens och stora annonsörer har ofta en rad olika kanaler att välja mellan som inkluderar allt från traditionell tryckt reklam till TV-reklam till reklam på internet. Alla dessa är möjliga alternativ för annonsköparna, men mer direkta konkurrenter till just Everysport är webbsidor som Aftonbladets Sportbladet och Expressen Sport men även mer nischade sportsajter som försöker dra till sig samma publik som Everysports sidor.

Annonsmarknaden brottas också med en rad olika fenomen så som det allt mer utbredda användandet av reklamfiltrering som Adblock. Ett annat exempel är övergången från att surfa på dator med stor skärm till att surfa på mobiltelefon. Den lilla skärmen ställer högre krav på hur annonsering ska formateras för att man både ska kunna förmedla ett reklambudskap samtidigt som inte användarupplevelsen förstörs totalt.

Bolaget har sett mycket extra annonsaffärer hittills i år med tanke på evenemang som hockey-VM, fotbolls-EM och OS. Detta leder till fler besökare på Everysports sportsajter och att annonsering inom betting och sport som helhet får ett rejält uppsving.

För mediaserviceverksamheten, med den huvudsakliga verksamheten att samla in och distribuera sportresultat till ett 80-tal lokaltidningar, är det inte otänkbart att bolaget tappar en del kunder som dukar under när allt fler lokaltidningar lägger ned. Mer positivt är att Everysport i princip är den enda leverantören av sportresultatdata på den svenska marknaden.

Everysports strategi och mål

Everysports strategi är nu att med fler sportsajter och fler besökare bli en större aktör när potentiella annonsköpare utvärderar vart deras annonspengar ska spenderas. I kombination med vissa effektiviseringar ser bolaget framför sig att man ska nå en rörelsemarginal före avskrivningar (Ebitda) på 7–9 procent för 2016. Detta på en omsättning om 65 Mkr. För 2017 räknar bolaget med att nå 80 Mkr i omsättning och en rörelsemarginal före avskrivningar på minst 10 procent.

Vi ser inte målen som orimliga med tanke på att de verksamheter som idag ingår i koncernen omsätter ungefär 80 Mkr på årsbasis, där hälften idag tjänar kring 20 procent och den andra hälften gör nollresultat.

Everysport ser det inte som omöjligt att fler sportsajter knyts till koncernen eller förvärvas. Bolaget ska också fortsätta med andra satsningar som fantasy sports och robotskrivna artiklar och notiser.

Everysport Media Groups 10 största ägare Kapital
Menmo AB 22,50%
Menmo Ventures AB 11,45%
Po Pa AB 9,30%
Danica Pension 6,24%
Bayfield Capital AB 6,13%
Christer Brandberg 3,09%
Avanza Pension 2,23%
Henrik Wallin 2,10%
Jonas Aschbacher 2,10%
Jack Melcher Claesson 1,97%
Källa: Holdings

Everysports aktie

Till kursen 1,40 kronor har Everysport Media Group ett börsvärde på knappt 120 Mkr.

De tre största ägarna är alla förknippade med det gamla Everysport-bolaget och fick en stor del av ägandet i den nya koncernen vid samgåendet.

Effekterna av DMH-förvärvet som delvis betalades med nytryckta aktier syns inte ännu. De tidigare ägarna i DMH kommer initialt att äga cirka 10 procent av aktierna i Everysport.

DMH-förvärvet finansierades också med ett konvertibellån på 25 Mkr som förfaller 31 december 2016 och alltså potentiellt skulle kunna behöva betalas då. Men eftersom kursen är satt till 0,96 kronor, betydligt lägre än dagskursen på 1,40 kronor, är det troligt att lånet konverteras till aktier. Dessutom är konvertibelägarna (DMH) också aktieägare i Everysport vilket gör det osannolikt att de skulle vilja ”klämma åt” bolaget genom att kräva återbetalning av lånet. Om lånet konverteras kommer DMH äga cirka 31 procent av bolaget.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.