Analys Gaming Innovation Group
Gaming Innovation Group: Plattformen ska få aktien att flyga vidare

Gaming Innovation Group (SEK) | |
Börskurs: 17,72 kr | Antal aktier: 96,7 m |
Börsvärde: 1 713 Mkr | Nettoskuld: 306 Mkr |
VD: Richard Brown | Ordförande: Petter Nylander |
GIG (17,72 kr) är en underleverantör till speloperatörer. På rullande tolv månader omsatte bolaget 630 Mkr. Aktien är dubbelnoterad i Sverige och Norge.
Största ägare är Andre Lavold med nära 8% av bolaget. Näst största ägare är den norska affärsmannen Kjetil Aasen med 7%. Henrik Persson Ekdahl äger nära 5%. Lavold och Persson Ekdahl är medgrundare av Optimizer Invest, tidigare huvudägare i Catena Media.
Affärsvärldens huvudscenario (Mkr) | 2020 | 2021E | 2022E | 2023E |
Omsättning | 524 | 650 | 748 | 822 |
– Tillväxt | -59,4% | +24,1% | +15,0% | +10,0% |
Rörelseresultat | -87 | 78 | 112 | 148 |
– Rörelsemarginal | -16,7% | 12,0% | 15,0% | 18,0% |
Resultat efter skatt | -187 | 48 | 78 | 106 |
Vinst per aktie | -2,08 | 0,50 | 0,81 | 1,10 |
Utdelning per aktie | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Direktavkastning | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% |
Avkastning på eget kapital | -138% | 49% | 40% | 37% |
Avkastning på operativt kapital | Neg. | 100%+ | 100%+ | 100%+ |
Nettoskuld/EBIT | -3,4 | 2,6 | 1,5 | 0,5 |
P/E | -8,5 | 35,4 | 21,9 | 16,1 |
EV/EBIT | -23,1 | 25,9 | 18,0 | 13,6 |
EV/Sales | 3,9 | 3,1 | 2,7 | 2,5 |
Kommentar: För 2020 exkluderar vi försäljningen relaterad till speloperatörsverksamheten. Vidare har ett plattformskontrakt konverterats till white-label-redovisningsprinciper. Detta kallar bolaget för ”normalised revenue”. Bolaget redovisningsvaluta är EUR. Afv räknar i SEK. |
Affärsmodellen renodlas
GIG har haft en stökig resa på börsen. Under perioden 2015 till 2018 utförde dåvarande VD och medgrundare Robin Reed ett antal förvärv. Bland att köptes speloperatören Betit, med varumärken som Superlenny, Kaboo och Thrills, av Optimizer Invest för drygt 54 miljoner euro. I och med köpet, som betalades med aktier, kom Optimizer Invest in i ägarbilden. Succén i operatörssatsningen uteblev dock.
Hösten 2019 valdes den operativa chefen Richard Brown till VD. Tillsammans med styrelseordförande Petter Nylander gjordes en strategisk översyn och ledningen slopade speloperatörssatsningen. Verksamheten såldes till Betsson för 30 miljoner euro inklusive en förbetald plattformsavgift. Utöver detta kommer Betsson att betala en andel av operatörernas spelnetto i 24 månader. Även satsningen på egenutvecklade spel lades ned.
Dagens GIG
Idag består GIG av tre vertikaler. Det handlar om kundanskaffningsaffären, plattformstjänsten och bolagets sportbok.
Kundanskaffningsverksamheten är bolagets kassako. På rullande tolv månader svarade segmentet för drygt två tredjedelar av omsättningen och hela rörelseresultatet före avskrivningar (Ebitda). Marginalerna har haft en nedåtgående trend och ligger för närvarande kring 45-50% på Ebitda-nivå. Ledningen menar på att detta är vad segmentet lönsamhetsmässigt bör kunna prestera framöver. Det är i paritet med vad konkurrenten Catena Media tjänar.
Bolagets plattformstjänst hjälper speloperatörer att sköta kundupplevelsen, regelefterlevnad och agera på relevant kunddata. Utvecklingen i denna vertikal ska driva marginalexpansionen framöver och göra att GIG når lönsamhetsmålet för koncernen på 40% i Ebitda-marginal år 2025.
Bolagets sportbok utgör en blygsam del av omsättningen och går med förlust. Tjänsten drivs i samarbete med Betgenius. Bolaget har fem kunder anslutna som tillsammans omsatte spel värda drygt 12 miljoner euro under det senaste kvartalet.
Affärsområden
- Media: Affären syftar till att driva trafik och därmed kunder till operatörer. Detta sker antingen genom affiliate-verksamheten, där bolagen har en rad olika hemsidor med erbjudanden som leder till olika operatörer. Men även genom betalda annonser via sökmotorer, sociala medier och genom direktmarknadsföring mot potentialla kunder. Intjäningen bygger till 45% på intäktsdelning, till 5% på en engångsbetalning per förvärvad kund och till 50% på en hybrid av dessa två intäktsmodeller. Intäktsdelningen löper under hela spelarens livstid.
- Plattform: Bolagets plattform innehåller front-end och integreras med ledande spel- och betalningslösningar. Vidare erbjuds kringtjänster så som regelefterlevnad, data-analys, kundhantering och liknande. Intäktsmodellen bygger på en SaaS-modell där kunden antingen betalar genom intäktsdelningen eller en fast avgift per månad.
- Sportbok: Bolagets sportbokslösning drivs av Betgenius. Intäktsmodellen bygger på intäktsdelning. Sportboken finns bland annat tillgänglig i två amerikanska stater.
En skalbar plattform
GIG har ställt om affärsmodellen i plattformsverksamheten. Från en så kallad white-label-lösning till en SaaS-modell. I praktiken betyder detta att GIG inte längre står för spellicensen och slipper därmed vara legalt ansvarig för vad kunderna gör. I och med SaaS-modellen måste varje kund ha en egen spellicens. I ljuset av regleringstrenden är det positivt att bolaget har ställt om affärsmodellen. Inte minst då white-label-aktörer, som alltså saknar egen spellicens, har svårt att klara sig i dessa miljöer. Intäktsmodellen bygger antingen på intäktsdelning eller på en fast månadsavgift enligt avtal med kund.
Vidare är den ökade regulatoriska bördan till följd av spelregleringar sannolikt positiv för GIG. Tidigare har speloperatörer kunna bygga sitt erbjudande och plattformar utifrån en spellicens via Malta. Med landspecifika krav blir det både kostsamt och mödosamt för bolag att skräddarsy sina plattformar efter respektive lands krav. Speciellt för aktörer med gammal teknik. Här kan det finnas logik att ha en specialiserad aktör vars tjänster köps in.
Ett gäng aktörer konkurrerar om att kapitalisera på denna trend. Det handlar bland annat om GIG, Aspire Global, Playtech, Gan, Oryx och Nyx. Här menar GIG på att de kan gynnas av affiliate-lösningen som stärker kunderbjudandet och ger möjlighet till korsförsäljning. Bolaget landade en tredjeplats i EGR:s rakning av affiliate-aktörer, där Catena Media tog hem första platsen.
En annan intressant aspekt är att GIG:s erbjudande passar landbaserade aktörer som vill etablera sig online väl. Med bolagets plattform kan dessa aktörer kombinera både online och offline vad gäller lojalitetsprogram, delad plånbok och dylikt. Här har bolaget fått in stora aktörer i Argentina, Nya Zeeland och Makedonien som kunder. Denna lösningen landade även första priset i EGR:s rakning av omnikanalslösningar. Ytterligare ett plus.
Tillväxten framöver ska även drivas av geografisk expansion. Plattformen finns idag tillgänglig på 14 marknader, varav fem av dessa nyligen är certifierade. Ytterligare tretton marknader ska läggas till inom de kommande två åren.
Per Q3-21 härstammar samtliga av bolagets plattformsintäkter från SaaS-modellen. Totalt har bolaget 22 kunder på plattformen. Ytterligare tre kunder väntas driftsättas under Q4-21. Kundernas spelöverskott landade på 111 miljoner euro under Q3. En ökning på nära 50% jämfört med Q3-20. Plattformsintäkterna växer med 32% jämfört med Q3-20 och landade på 5,7 miljoner euro. De ökade intäkterna har lett till att plattformen åter är lönsam. Ebitda-marignalen landade på 6% på rullande tolv månader. De olika segmentens lönsamhet redovisas bara på Ebitda-nivå.
Risk att storkunder lämnar
Trots att den regulatoriska trenden bör gynna GIG tampas bolaget med risken att kunder lämnar för att utveckla tjänsterna i egen regi. Detta gäller mer eller mindre alla underleverantörer till speloperatörer, förutom Evolution Gaming. Bland annat har börskollegan Kambi pressats av att flera storkunder lämnar bolaget sportbokslösning. GIG:s kund Hard Rock Café sade upp avtalet under förra hösten för att utveckla en egen plattform. Hard Rock står för 2% av omsättningen enligt ledningen.
Nästa kund som eventuellt lämnar GIG är Betsson. När Betsson förvärvade GIG:s speloperatörer ingick det i avtalet att operatörerna skulle drivas på GIG:s plattform. Betsson betalar även en förhöjd avgift i form av en andel av spelnettot på de förvärvade operatörerna. Denna intäktsdelningen löper ut våren 2022. Här tror vi att bolaget tappar drygt 0,5 miljoner euro per kvartal. Vad gäller plattformsavtalet löper detta ut under hösten 2022. Vi tror att det är sannolikt att Betsson, som har stort fokus på tjänster i egen regi, inte förnyar avtalet.
Totalt sett härstammar runt hälften av bolagets omsättning från de tio största kunderna. Skulle GIG tappa flera av dessa kunder kan det ha stor påverkan på både intäkterna och aktien. Kundinflödet ser dock bra ut. Som vi tidigare har nämnt väntas tre kunder driftsättas under Q4. Ytterligare sex kunder ska integreras under 2022. Med ett genomsnittligt kundvärde på 0,5 – 1 miljon euro tror vi att detta bör uppväga ett eventuellt tapp av Betsson. Detta bör leda till ytterligare marginalexpansion framöver.
Marknaden har gett tummen upp åt den nya strategin
GIG:s aktie har gått starkt det senaste året och är upp drygt 160%. Marknaden ser ut att ha gett tummen upp åt den nya strategin. Nu värderas bolaget till viss premie jämfört med sektorkollegorna. I Afv:s huvudscenario skissar vi enligt följande:
- Tillväxt: Bolaget växer drygt 15% under 2022 och runt 10% 2023.
- Lönsamhet: Vi skissar på att skalbarheten i plattformensverksamheten driver marginalexpansion medan lönsamheten i kundanskaffningsverksamheten ligger intakt. Vi tror att bolaget kan tjäna drygt 18% i rörelsemarginal år 2023.
- Multipel: Värderingsmultiplarna i sektorn är pressade. Catena Media handlas till drygt 10,5x 2022 års rörelseresultat, trots hög förväntad tillväxt. Aspire Global handlas till drygt 12x rörelseresultatet. Vi tror att GIG kan värderas till 12x 2023 års rörelseresultat i huvudscenariot.
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2022E | EV/Ebit 2022E | EV/Sales 2022E | Ebit-marginal 2022E % | Årlig tillväxt 2021-2023 % |
Gaming Innovation Group | 162,0 | 21,4 | 15,1 | 2,4 | 16,0 | 12,4 |
Catena Media | 96,3 | 10,7 | 10,5 | 4,9 | 46,9 | 12,7 |
Kambi | -25,1 | 17,6 | 12,7 | 3,8 | 30,2 | 16,0 |
Aspire Global | 136,6 | 14,3 | 11,7 | 1,7 | 14,6 | 5,6 |
Genomsnitt | 92,5 | 16,0 | 12,5 | 3,2 | 26,9 | 11,7 |
Med dessa antaganden hittar vi ingen uppsida i aktien. I det optimistiska scenariot når bolagets plattform stora framgångar. Det leder till en högre tillväxttakt och ytterligare marginalexpansion. Då finns det en betydande uppsida i aktien.
GIG värderas till en viss premie mot sektorkollegerna. Både Kambi och Catena Media har en starkare position på den amerikanska jättemarknaden. Kanske är dessa aktörer ett mer intressant spel för investerare. Afv landar i ett neutralt råd.
Tio största ägare i Gaming Innovation Group | Värde (MNOK) | Kapital | Röster |
Andre Lavold | 133 | 7,9% | 7,9% |
Kjetil Myrlid Aasen | 111 | 6,6% | 6,6% |
Henrik Persson Ekdahl | 86 | 5,1% | 5,1% |
Jesper Ribacka | 79 | 4,7% | 4,7% |
Swedbank Robur Fonder | 70 | 4,1% | 4,1% |
Hans Michael Hansen | 66 | 3,9% | 3,9% |
Formue Nord A/S | 66 | 3,9% | 3,9% |
Symmetry Invest A/S | 53 | 3,1% | 3,1% |
G.F. Invest AS | 44 | 2,6% | 2,6% |
Egil Stenshagen | 43 | 2,6% | 2,6% |
Källa: Holdings |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser