Analys Alimak
Alimak mot allt högre höjder

Alimak är en av världens största tillverkare av bygg- och industrihissar. Bolaget noterades i juni 2015 och aktien handlas idag kring 98 kronor. Det ger Alimak ett börsvärde på 4,2 miljarder kronor.
Noteringen har inte varit någon riktig succé. Dagskursen ligger marginellt över utförsäljningspriset 93 kronor och långa stunder har aktien varit under den nivån. Man kan tänka sig flera förklaringar till det.
- Huvudägaren är inte långsiktig. Riskkapitalbolaget Triton har just under 30 procent av aktierna. De köpte Alimak 2007, sålde merparten av sina aktier vid noteringen och lär vara intresserade av en full exit. Tidigare exempel, som Thule, visar att kursen kan förbli pressad tills ägarskiftet är helt genomfört.
- Svaga kunder. En stor del av intäkterna kommer från kunder inom olja och energi. Det är sektorer där investeringsviljan inte är så hög vilket märks i Alimaks nyförsäljning av utrustning. Visserligen boomar den andra stora kundgruppen, bygg, men lönsamheten förefaller inte vara lika god i den nischen.
- Extremt cykliskt. Historiskt har Alimak varit starkt konjunkturkänsligt. Mellan toppen och botten 2008 och 2011 förlorade bolaget 37 procent av sina intäkter. I de affärsområden som lever på nyförsäljning var nedgången 47 respektive 66 procent. Det är en historik som skrämmer.
Tittar man på siffrorna för det senaste åren är däremot utvecklingen helt okej. Intäkterna har ökat och marginalerna är höga.
Det som är attraktivt i Alimak är bolagets affärsmodell med stora, stabila och lönsamma serviceintäkter. Den mest lönsamma produkten för Alimak är en permanent installerad industrihiss till exempel i en gruva, på en oljeplattform eller ett cementbruk. Förutom själva produktförsäljningen genererar en sådan installation förutsägbara serviceintäkter i form av inspektioner, reservdelar och renoveringar. Den intäktsströmmen kan vara fyra gånger så stor som produktförsäljningen under hissens livstid.
Serviceintäkterna har växt senaste åren och utgör nu en dryg tredjedel av intäkterna. Marginalen på dessa intäkter ligger idag kring 32 procent.
Nyförsäljningen är däremot starkt cyklisk och för stunden är utsikterna är blandade med en byggbransch som går urstarkt men fortsatt avvaktande kunder på industrisidan. Nettoeffekten av detta är en svagt försämrad finansiell utveckling. Under de tre första kvartalet 2016 så föll orderingången 2 procent, intäkterna var oförändrade medan rörelsevinsten minskade med 9 procent, justerat för engångseffekter.
Det tredje kvartalet var dock ett tydligt fall framåt med en tillväxt på 9 procent och ett rörelseresultat som steg något. Möjligen är det alltså så att det värsta är över och att en fortsatt god försäljning på byggsidan nu kompenserar för att det är trögt inom industri.
Nu har ledningen klippt till med ett större förvärv som breddar verksamheten ytterligare. Alimak betalar 812 Mkr för ett bolag som heter Facade Access Group som verkar inom fasadservice för skyskrapor. Bolaget tillverkar de lyftkranar eller liknade lösningar som behövs för att komma åt fasaden vilket ofta sker på 100-tals meters höjd. Detta är alltså permanenta installationer som precis som Alimaks industrihissar genererar bra serviceintäkter.
Här är en jämförelse mellan bolagen och en bild av hur de ser ut sammanslagna:
Planen är att affären ska skapa synergier dels genom att bolagen konsoliderar sina inköp, dels genom att Alimak tror sig kunna öka serviceaffären i det förvärvade bolaget. Enligt ledningen har Facade Access drivits utan dedikerad försäljningsorganisation för service – något Alimak har och ser som en nyckel till framgång.
Vad kan man då säga om detta? Prislappen verkar helt okej liksom planerna för att lyfta lönsamheten inom Facade Access. Alimak är bevisat duktiga på att skapa en lönsam eftermarknad för sina produkter och borde ha bra förutsättningar för att få ut samma potential ur Facade Access. Även om produkterna skiljer sig åt och använder olika teknik, så är det möjligt att nyttja Alimaks servicetekniker för Facades kunder.
Nyförsäljningen inom Facade Access hänger på att det byggs nya skyskrapor och det är det svårt att veta något säkert om. Tillväxten av hus över 200 meter höga har dock varit stabilt kring 10 procent årligen sedan 2000.
När vi skissar på hur framtiden kan arta sig blir bilden så här.
Alimak | SEK | |||
Börskurs: | 98,50 | |||
Antal aktier (miljoner): | 43,3 | |||
Börsvärde: | 4 268 Mkr | |||
Nettoskuld: | 1 213 Mkr | |||
SvD Börsplus förväntningar | ||||
2015 | 2016E | 2017E | 2018E | |
Omsättning | 2 036 | 2 057 | 3 352 | 3 621 |
– Tillväxt | 16,9% | 1,0% | 63,0% | 8,0% |
Rörelseresultat | 296 | 308 | 436 | 525 |
– Rörelsemarginal | 14,5% | 15,0% | 13,0% | 14,5% |
Resultat efter skatt | 135 | 194 | 288 | 354 |
Vinst per aktie | 3,12 | 4,50 | 6,70 | 8,20 |
Utdelning per aktie | 2,00 | 2,00 | 2,00 | 2,00 |
P/E | 31,6 | 21,9 | 14,7 | 12,0 |
EV/EBIT | 18,5 | 17,8 | 12,6 | 10,4 |
EV/Sales | 2,7 | 2,7 | 1,6 | 1,5 |
Det är två lite mer avgörande antaganden som leder oss fram till denna intjäningsförmåga på 525 Mkr i rörelsen eller 8 kr/aktie 2018:
- De insatser som Alimak gör höjer marginalen inom Facade Access från nuvarande 7 till 11 procent under 2018. Det bör gå vägen om andelen service ökar något samtidigt som bolaget fortsätter att leverera en bra tillväxt kring 10 procent per år.
- Alimaks grundaffär stabiliseras under 2017 och växer något igen 2018 – med marginaler kring dagens nivå på 16 procent.
Jämfört med liknade företag har Alimak legat i mittfåran rent värderingsmässigt, vilket följande tabell illustrerar.
Som vi ser saken blir Alimak ett mer stabilt företag genom breddningen till fastighetsbranschen och Börsplus ser även ledningens plan för att driva upp vinsttillväxten som realistisk. Inte heller kan vi anse att Alimak befinner sig direkt på toppen rent cykliskt i och med de svaga konjunkturerna för oljekunderna. En återhämtning i den sektorn kan leda till höjda vinstutsikter.
Allt som allt tycker vi inte det är något konstigt med att betala 15 gånger vinsten för detta bolag, eller cirka EV/Ebit 12, vilket skulle ge en avkastningspotential kring 30 procent.
Rådet blir köp.
Läs fördjupad analys
Marknaden
Alimak grundades 1948 och är i dag en av världens största tillverkare av bygg- och industrihissar. Bolaget sysslar inte med den typ av hissar man stöter på i bostadshus eller kontor.
Produktionen sker i Skellefteå och i Changshu (Kina). Alimak når kunder över hela världen genom ett nät av ett 80-tal distributörer och egna säljkontor i ett 20-tal länder. Intäkterna är relativt jämnt fördelade mellan Europa, Asien och Amerika. En relativt stor andel kommer från tillväxtmarknader som Kina och Brasilien.
Bolaget delar in sina huvudsakliga kunder i fem grupper:
- Olja & Gas
- Hamnar och varv
- Energi
- Cement
- Bygg
Genom förvärvet av Facade Access tillkommer även fastighetsägare.
Det är svårt att få en samlad bild över marknaden för Alimaks produkter. Även om det totalt sett handlar om en marknad med ett värde på 20–28 miljarder kronor årligen så består den av många mindre nischer med olika förutsättningar.
Generellt sett tenderar Alimak att ha höga marknadsandelar i sina nischer och vara den största leverantören.
Mål och strategier
Bolagets finansiella mål är:
- Att nå en årlig tillväxt på 10 procent på medellång sikt.
- Att nå en EBIT-marginal på 17 procent medellång sikt.
- En kapitalstruktur med en nettoskuld omkring 2 gånger EBITDA.
Efter förvärvet av Facade Access Group avser bolaget uppdatera dessa mål. Facade har tidigare växt snabbare än Alimak men med betydligt lägre marginaler.
De siffror som finns kring utvecklingen i prospektet går bara tillbaka till 2012. Sedan dess förefaller tillväxten mestadels varit under 10 procents-nivån. Rörelsemarginalen har snittat kring 16,4 procent före engångskostnader (för börsnotering, förvärv och omstruktureringar).
Skuldsättningen var klart under målbilden innan förvärvet av Facade Access men stiger därefter till cirka 2,1 gånger rörelsevinst före avskrivningar (ebitda). Det är alltså ungefär i linje med målsättningen.
Bolagets strategi för att skapa vinsttillväxt handlar mycket om produktutveckling. Alimak har bland annat tagit fram lösningar i ”mellanprissegmentet” för kunder på tillväxtmarknader och på så vis breddat sitt erbjudande.
En annan grundbult i utvecklingen av bolaget är att vårda och utöka eftermarknadsaffären. Alimak har cirka 22 000 installerade hissar, plattformarna med mera hos kunder över hela värden. Att sälja reservdelar, renovering och annat till dessa är en stabil och lönsam affär. I nuläget servar Alimak cirka 50 procent av sin installerade bas och siktar på att öka den siffran.
De största ägarna | ||
Triton | 28,39% | |
Lannebo Fonder | 13,53% | |
Swedbank Robur Fonder | 7,33% | |
York Capital Management LLC | 5,90% | |
Lazard | 5,29% | |
Karpalunds Ångbryggeriaktiebolag | 4,29% | |
Handelsbanken Fonder | 3,82% | |
Peder Pråhl | 3,67% | |
AFA Försäkring | 1,66% | |
SEB Asset Management SA | 1,51% | |
Källa: Holdings |
Om aktien
Alimak noterades på börsen sommaren 2015 till kursen 93 kronor per aktie. Sedan dess har kursen mestadels varit under den nivån men pendlat mellan 70,50 och 103,50 kronor. Efter förvärvet av Facade Access Group har kursen hoppat upp mot toppnoteringar över hundralappen.
Givet en börskurs kring 100 kronor uppgår börsvärdet till 4,2 miljarder kronor.
Huvudägare i Alimak är sedan 2007 riskkapitalbolaget Triton. Som andra liknande bolag är affärsidén att äga och utveckla bolag under en begränsad tid och sannolikt ligger det i planen att sälja ut innehavet i Alimak på sikt.
Alimak har som mål att ge en utdelning på cirka 50 procent av nettovinsten för den aktuella perioden. Av 2015 års vinst delades 2 kronor per aktie ut till ägarna, vilket var en utdelningsandel på 64 procent. Räknat på dagens kurs motsvarar utdelningen en direktavkastning på 2 procent.
Enligt de analytiker som bevakar Alimak väntas företaget dela ut 2,50 kronor per aktie till våren 2017, vilket i så fall ger en direktavkastning på 2,5 procent.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.