Alimak: Det finns lyftkraft kvar

Byggkrisen har hittills inte rubbat vinsten i Alimak som kanske är mest känd som tillverkare av just bygghissar. Lyckas bolaget även vända den svaga fasadrörelsen borde aktien värderas upp några hack.
Alimak: Det finns lyftkraft kvar - Manntech Building Maintenence Unit (BMU) Central Market, Abu Dhabi
En av Alimaks fem divisioner tillverkar och installerar maskiner som används vid rengöring och underhåll av fasaden på höghus och skyskrapor, här i Abu Dhabi. Den här delen av Alimak har dålig lönsamhet för närvarande - till skillnad från övriga gruppen.
Alimak
Börskurs: 104,80 kr Antal aktier: 107,6 m
Börsvärde: 11 274 Mkr Nettoskuld: 2 779 Mkr exk. leasing.
VD: Ole Kristian Jødahl Ordförande: Johan Hjertonsson

Alimak (104,8 kr) är ett industribolag som bland annat tillverkar och servar hissar för industrier och byggbolag. Sedan noteringen 2015 har bolaget under nya huvudägaren Latour investerat stora belopp i förvärv och att expandera in i närliggande nischer – som stegar och hissar för vindkraftverk samt maskiner för fasadunderhåll av höga hus.

2022 gjordes det hittills största förvärvet av det franska bolaget Tractel för 5,3 mdr kr.

Affärsvärldens huvudscenario 2023 2024E 2025E 2026E
Omsättning 7 097 7 239 7 456 7 680
 – Tillväxt +57,3% +2,0% +3,0% +3,0%
Rörelseresultat 945 1 231 1 305 1 382
 – Rörelsemarginal 13,3% 17,0% 17,5% 18,0%
Resultat efter skatt 515 743 837 907
Vinst per aktie 5,25 6,90 7,80 8,40
Utdelning per aktie 2,50 3,00 3,50 4,00
Direktavkastning 2,4% 2,9% 3,3% 3,8%
Avkastning på eget kapital 9% 10% 10% 10%
Avkastning på operativt kapital 56% 70% 64% 60%
Nettoskuld/Ebita 3,3 2,2 1,9 1,6
P/E 20,0 15,2 13,4 12,5
EV/Ebita 14,9 11,4 10,8 10,2
EV/Sales 2,0 1,9 1,9 1,8
Kommentar: Tillväxten jämfört med 2022 beror på konsolideringen av Tractel-förvärvet. Organiskt växte Alimak 5% under 2023. Rörelsevinsten för prognosåren avser justerad Ebita. Detta resultat var 1 150 Mkr 2023 (16,2% marginal). Nettoskulden är beräknad exklusive leasingskulder.

Detta har skapat den nuvarande strukturen som så här långt in i lågkonjunkturen visat sig överraskande motståndskraftig. Under 2023 steg intäkterna 5% organiskt till 7,1 mdr kr samtidigt som rörelsevinsten ökade 12% 1,15 mdr kr (1,02), exklusive jämförelsestörande poster (ca -5 Mkr) och förvärvsavskrivningar (ca 200 Mkr).

Den mest cykliska delen, tillverkning av bygghissar inom divisionen Construction, ökade faktiskt omsättningen 8% och resultatet med 12%, till 315 Mkr. Detta trots en riktigt svag marknad i Norden. Men Norden är en mindre del av Alimak (ca 8% av omsättningen) som har försäljning över stora delar av världen.

Ser man isolerat på Q1 2024 var dock Construction-siffrorna svagare med -20% i omsättning och -54% i resultat. ”Vi accelererar arbetet med att göra vår kostnadsbas mer flexibel”, kommenterar ledningen. Men de säger också att orderingången förbättrats och att marginalerna ser ut att återställs Q2 när fabrikerna har beläggning igen.

Den stora vinstdrivaren under 2023 var industridivisionen. Här tillverkas hissar och annan utrustning som installeras permanent på oljeplattformar, cementfabriker med mera. 60% av omsättningen kommer från service, renoveringar, certifieringar och liknande. Omsättningen steg 21% (organiskt) 2023 till 1,3 mdr och rörelsevinsten var 322 Mkr (23,2% marginal).

Detta har alltid varit en mycket stark affär för Alimak och ledningen menar att lönsamheten mycket väl kan ligga kvar på denna höga nivå. Vi tror att höga råvarupriser stimulerar investeringar på detta område men även återuppbyggnaden av industriell kapacitet i västvärlden.

Under året har Tractel, med ca 1 000 anställda, integrerats i Alimak. Bolaget tillför en helt ny division som kallas Height Saftey & Productiviy Solutions (HS&PS). De säljer verktyg och utrustning främst via distributörer. En annan slags affär än övriga koncernen, men en bra affär tycks det med 19% marginal i fjol.

Tractel-förvärvet

Tractel är ett bolag med bas i Luxemburg med med drygt 2 mdr kr omsättning som Alimak förvärvade augustri 2022. Priset var 5,3 mdr kr motsvarande motsvarande 10,3x Ebitda. Säljare var riskkapitalbolaget Cinven ägt Tractel sedan 2015.

Företaget beskriver sig som marknadsledande inom säkerhetsutrustning för arbeten på höga höjder. De saluför både personliga produkter som fallskydd och kollektiva produkter som räcken, skyddsnät med mera. Även verktyg för att lyfta och väga finns i utbudet. I många fall rör det sig om väletablerade varumärken. Denna affär ligger nu i Alimaks division Height Saftey & Productiviy Solutions.

Tractel hade även verksamhet inom temporära och permanenta accesslösningar för att renovera fasader med mera. Verksamheter som nu är integrerade i Alimaks divisioner Construction och Facade Access.

Förvärvet finansierades genom nyemission och ett lån på 200 miljon euro.

Enligt Alimak ska förvärvet ge synergier på 150 Mkr med full effect 2026.

Det område där Tractel överlappar mest med Alimak är inom fasadverksamheten – Alimaks stora problemområde. Divisionen kallas Facade Access och omsätter knappt 2 mdr med 125 Mkr i rörelsevinst (206). Detta är före omfattande jämförelsestörande poster.

Fasadfasan

Den dåliga lönsamheten inom fasad har varit en följetång i Alimak flera år. Officiellt är budskapet att man tidigare riktat in sig på fel nisch (avancerade, kundanpassade maskiner för skyskrapor) och tagit affärer på svaga affärsmässiga villkor. Tractel, däremot, har en liknande affär som tjänat 20% i marginal. Dock är den mer inriktad på USA och på enklare produkter. Chefen för Tractels fasadaffär har tagit över Facade Access och driver nu en turn-around.

Sett till siffrorna 2023 går det inget vidare eftersom vinsten faller 39% 2023. I slutet av året meddelades nya strukturåtgärder. Monteringen vid bolagets tyska fabrik ska flytta till anläggningar i Spanien. Detta ska spara 60 Mkr årligen från 2025, men leder till engångskostnader på ca 95 Mkr kortsiktigt. Främst genom uppsägningar. En eventuell fastighetsförsäljning kan kompensera en del av kostnaden.

Det framkom också att Alimaks tyska fabrik sedan 2017 har ett stort åtagande för ett broprojekt i Australien som inte utvecklats väl. Där justeras projektmarginalen ned vilket gav effekt i Q4-resultatet. Justeringen påverkar rörelsevinsten med -45 Mkr men behandlas som en jämförelsestörande post. Som Afv tolkar saken befriar detta resultaträkningen i senare perioder med samma belopp.

I Q1-rapporten är siffrorna för Facade Access däremot riktigt lovande med 46 Mkr (29) i rörelsevinst på 485 Mkr (485) i omsättning. En marginal på 9,5%. Vi är lite osäkra på hur man ska se på detta givet justeringen av projektmarginalen, men nog pekar utvecklingen i rätt riktning.

Nya finansiella mål

I juni 2023 lanserade företaget nya finansiella mål:

  • Uppnå en genomsnittlig årlig intäktstillväxt på 6–10 procent
  • Justerad operativ EBITA-marginal på minst 18 procent inom 2–3 år
  • Nettoskuld på högst 2,5x Ebitda över en cykel
  • Dela ut 40-60% av resultatet

Vill nå 18% marginal

I mitten av 2023 presenterade ledningen nya finansiella mål där det centrala var att nå minst 18% justerad marginal inom 2-3 år. I fjol var siffran 16,4%. Det är lovande när en företagsledning inte bara knyter sig till en siffra utan även årtal. Här är det alltså fråga om att relativt snabbt nå upp till 18%.

Det som ska stå för lyftet är att integrationen med Tractel ger synergier, i inköp exempelvis, som inte syns än. Sedan finns en underlönsamhet på kanske 175 Mkr eller 2,5% i koncernmarginal inom Facade Access som ska åtgärdas. Målen verkar inte förutsätta en särskilt mycket bättre marknad. För närvarande skulle vi säga att marknaden för bygghissar, delar av fasadrörelsen samt för HS&PS är onormalt svag och bör förbättras på sikt. Detta är ca 55% av Alimaks omsättning.

Scenario och slutsats

Genom åren har Afv ofta ansett att Alimak värderas lågt av börsen. Sedan 2022 har aktien ett P/E på 13 och EV/Ebit på 11,5 i medeltal. Det hänger troligen ihop med bilden att bolaget är starkt konjunkturkänsligt (-37% omsättning 2008->2011) och en dålig förvärvare (båda storköpen innan Tractel har haft problem). Det senaste årets utveckling talar dock mot den här bilden.

Vårt huvudscenario räknar med:

  • Tillväxt kring 3% per år organiskt 2024-26.
  • Lönsamhet som når 18%-målet i slutet av perioden.
  • En värdering på EV/Ebita 12.

Detta pekar mot en avkastningspotential på ca 35%. Det känns bra för ett bolag med ledande ställning globalt i sina nischer. Det finns även rimlig chans till ännu högre värdering än så här. Stora hisstillverkare som Kone ligger på EV/Ebita 17. Å andra sidan finns risken att Alimaks industridivision visar sig överlönsam just nu och att fasaddivisionen inte förbättras kommande år (se pessimistiskt scenario).

Afv sätter ett nytt köpråd på Alimak.

Tio största ägare i Alimak Värde (Mkr) Kapital Röster
Investment AB Latour 3 325,1 29,8% 29,8%
NN Group N.V. 1 172,4 10,5% 10,5%
Alantra EQMC Asset Management SGIIC 1 138,7 10,2% 10,2%
Första AP-fonden 757,1 6,8% 6,8%
Bolero Holdings Sarl 726,3 6,5% 6,5%
C WorldWide Asset Management 297,6 2,7% 2,7%
Sundt AS 223,2 2,0% 2,0%
RBC Global Asset Management 192,9 1,7% 1,7%
Janus Henderson Investors 191,9 1,7% 1,7%
Alimak Group AB 180,9 1,6% 1,6%
Tre största insiders utanför topp tio Värde (Mkr) Kapital Röster
Ole Kristian Jødahl (VD) 9,5 0,08% 0,08%
Johan Hjertonsson (ordförande) 9,3 0,08% 0,08%
Tomas Carlsson (ledamot) 1,4 0,01% 0,01%
Källa: Holdings

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Här hittar du alla analyser