Alcadon: Fortsatt stora svängningar

Kabel- och produktdistributören Alcadon har arbetat för att minska beroendet av den volatila fibermarknaden. Trots det fortsätter en svag utbyggnadsmarknad att överskugga utvecklingen inom andra områden. Frågan är om inte börsen ändå är för skeptisk till aktien.
Alcadon: Fortsatt stora svängningar - Alcadon feb 2025
Olika typer av fiberkablar är en av produkterna Alcadon tillhandahåller till sina drygt 4 000 kunder. Foto: Alcadon
Alcadon
Börskurs: 24,0 kr Antal aktier: 24,5 m
Börsvärde: 588 Mkr Nettoskuld: 356 Mkr
VD: Fredrik Valentin Ordförande: Pierre Fors

Alcadon (24,0 kr) distribuerar produkter för nätverksinfrastruktur. Företaget knoppades av från DistIT 2016 och har sedan dess växt kraftigt genom sju stycken förvärv. Idag bedrivs verksamheten i åtta länder runt om i Europa. Storbritannien är enskilt största marknad med 39% av omsättningen.

Hela Alcadon omsätter drygt 1,6 miljarder och sysselsätter omkring 170 personer.

Största ägare är investmentbolaget Spiltan med knappt 16% av aktierna. I oktober förra året lämnade tidigare VD:n Sonny Mirborn efter drygt fem år på posten. Mirborn gick vidare till den privata teknikkonsultplattformen XPartners. I januari tillträdde nya VD:n Fredrik Valentin som närmast kommer från en roll som divisionschef på Bergman och Beving. Valentin köpte vid tillträdet aktier för 1,4 Mkr.

Affärsvärldens huvudscenario 2024 2025E 2026E 2027E
Omsättning 1 604 1 700 1 751 1 804
 – Tillväxt 2,0% 6,0% 3,0% 3,0%
Rörelseresultat (Ebita) 95 111 123 126
 – Rörelsemarginal (Ebita) 5,9% 6,5% 7,0% 7,0%
Resultat efter skatt 37 65 79 86
Vinst per aktie 1,54 2,66 3,20 3,50
Utdelning per aktie 0,00 0,00 0,00 0,00
Direktavkastning 0,0% 0,0% 0,0% 0,0%
Avkastning på eget kapital 5% 7% 8% 8%
Kapitalbindning 16% 16% 16% 16%
Nettoskuld/Ebita 3,8x 2,7x 1,9x 1,2x
P/E 15,6x 9,0x 7,5x 6,9x
EV/Ebita 10,0x 8,5x 7,7x 7,5x
EV/Sales 0,6x 0,6x 0,5x 0,5x

Alcadons ECS och DC Line

En av Alcadons egenutvecklade produkter är ECS (European Cabling Systems). Det är en heltäckande lösning för att installera kommunikationsnät i fastigheter. Det innefattar bland annat kablar, uttag och kopplingar. Över 4 000 installatörer är certifierade på systemet.

Ett annat eget varumärke är DC Line. Det är en heltäckande lösning för kommunikationsnät i en bostad. Det innefattar exempelvis strömbrytare, kablar samt centraler för el och datakommunikation.

Omkring 80% av bolagets försäljning utgörs av ren distribution. Resterande 20% kommer från egna produkter. Alcadon använder sig av över 200 olika leverantörer för att förse drygt 4 000 kunder med produkter. Det rör sig om olika typer av kablar och instrument för bredbands- och telenät samt datacenter.

Kunderna är installatörer som Bravida och Instalco eller nätägare likt Bahnhof. Ingen enskild kund står för mer än 2-3% av omsättningen och majoriteten beställer regelbundet produkter.

Värdet för kunden ligger bland annat i lagerhållning och ett stort produktutbud. Även bolagets egna produkter konfigureras utifrån enskilda kunders behov. Det är en av konkurrensfördelarna, enligt bolaget. Konkurrenterna skiljer sig åt beroende på segment, men utgörs bland annat av grossister som Ahlsell och Solar. 

Tydlig förvärvsstrategi

Alcadon Total tillväxt Organisk tillväxt
2024 2,0% -4,1%
2023 41,6% -4,3%
2022 50,8% 9,0%
2021 57,5% -3,0%
2020 -3,6% -1,1%
Snitt 29,7% -0,7%

Alcadon har en tydlig förvärvsstrategi. Över 60% av nuvarande omsättning kommer från förvärv genomförda de senaste fem åren. Förvärvade bolag fortsätter i regel att drivas av tidigare ledning. Samtidigt är målet att utvinna synergier genom effektivare leverantörskedjor och korsförsäljning.

Totalt sett har tillväxten senaste fem åren varit knappt 30% i snitt. Klart över målet på 20%. Samtidigt har endast ett år uppvisat organisk tillväxt.

Under samma period har rörelsemarginalen (Ebita) varit 7,5% i snitt. Trenden är dock inte uppmuntrande. Från 9,3% 2020 till 5,9% 2024. Det är långt under bolagets mål om 10%.

Klart största förvärvet gjordes 2022 när brittiska Network Centre köptes. Bolagets verksamhet sträcker sig över samtliga Alcadons områden, men med största fokus på kommersiella fastighetsnät (omkring 40% av omsättningen). Det senaste förvärvet, irländska Wood Communication, har datacenter som huvudsakligt område. I vår analys förra året gick vi igenom förvärvet mer i detalj.

Förvärven har minskat Alcadons exponering mot bredband- och fibermarknaden. Från en bra bit över 50% till dagens 25-30%.

Alcadon har finansierat expansionen genom en kombination av riktade nyemissioner och banklån. Det har främst varit befintliga ägare som Spiltan, AP2 och Consensus som skjutit till totalt 248 Mkr i tre olika emissioner senaste åren. Som följd har antal aktier ökat med 37% sedan 2021.

Bolag Tid Segment Land Omsättning

(Mkr)

Marginal (Ebitda) Köpeskilling (Mkr) Tilläggs-köpeskilling Pris (Ebitda)
Wood Communications Apr. 24 Datacenter Irland 121 16,3% 114 33 5,8x
Network Centre Aug. 22 Fastighet UK 538 8,4% 400 125 8,9x
6X International BV Dec. 21 Bredband Belgien 38 8,1% 10 2 3,3x
6X International Jan. 21 Bredband Danmark 176 10,6% 77 33 4,1x
Snitt/total 873 10,9% 601 193 5,5x
*Segment avser vilken del förvärvens huvudsakliga omsättning kommer ifrån vid förvärvstillfället. Pris exkluderar tilläggsköpeskilling.

 

Mindre bredband – men fortsatt beroende

Trots den minskade exponeringen mot fiber- och bredbandsutbyggnad är området den främsta orsaken till den svaga utvecklingen senaste åren. Den bilden förstärktes av de svaga siffrorna för det fjärde kvartalet.

Alcadon (Mkr) Q4 2024 Q4 2023
Omsättning 389 432
 -Tillväxt -10,0% 7,6%
 -Varav organisk -16,0% 3,0%
Bruttoresultat 100 102
 -Bruttomarginal 25,7% 23,7%
Ebita 25 33
 -Ebita-marginal 6,4% 7,6%
*Ebita för Q4 2023 är justerad för återförd tilläggsköpeskilling om 6 Mkr.
  • Fiber- och bredbandsmarknaden beskrivs som väldigt svag i Tyskland och Danmark. Även Alcadons två största marknader Storbritannien och Sverige är svaga på området. Ett sämre finanseringsklimat och väntan på subventioner präglar den europeiska marknaden. Vändningen har tagit längre tid än väntat, då Alcadon var svagt optimistiska i början av året. Den är även i linje med vad andra bolag exponerade mot fiberutbyggnad som Hexatronic och Waystream signalerar.
  • Utvecklingen inom kabel för fastighetsnät och andra inomhusprodukter beskrivs som stabil. Svagast är brittiska marknaden där projektförskjutningar dämpar utvecklingen.
  • Datacenter fortsätter vara området med klart bäst momentum. Jämförelsesiffrorna på den brittiska marknaden var väldigt tuffa på grund av en stororder förra året. Justerat för denna växer området på samtliga marknader med stigande marginaler.

Vi hade förväntningar att Alcadon skulle vara mindre känsliga för fiber- och bredbandsmarknaden vid det här laget. Så verkar det inte vara. Prispressen på marknaden och fallande volymer tycks tära på marginalerna. Samtidigt är tillväxtpotentialen fortsatt lockande vid högre investeringsvilja i Europa.

Tillväxten inom datacenter är ljuspunkten för tillfället. Marknaden väntas drivas av ökade investeringar i datakapacitet kommande år. Samtidigt finns tendenser till liknande slagighet på datacentersidan som på fibermarknaden. Efterfrågan styrs i stort av investeringsbehoven hos slutkunderna. För stunden tycks dock investeringsviljan vara hög.

Kommer fiber-boomen till Europa?

Alcadon gynnades kraftigt av den svenska fiberutbyggnaden under 2010-talet. Det syns även i bolaget siffror. När investeringarna sedan minskade sjönk omsättningen med 17% mellan 2017 och 2019. Vid den tidpunkten hade bolaget betydligt större exponering mot enbart Sverige. Idag är fiberpenetrationen i Sverige omkring 85%.

I övriga delar av Europa ser bilden annorlunda ut. I Alcadons största marknad Storbritannien ligger fiberpenetrationen omkring 20%. På den tyska marknaden är siffran drygt 10%. Det finns tydliga ambitioner att öka penetrationen kommande år. EU:s Digital Agenda har som mål att samtliga hushåll ska få tillgång till snabb internetuppkoppling senast 2030. Fiberutbyggnad av operatörer och stadsnät är kritiskt för att nå målet. Enligt prognoser kommer omkring 211 miljoner anslutningspunkter/hushåll utrustas med fiber mellan 2023-2028 i EU+Storbritannien.

I Tyskland finns statliga investeringsprogrammet “Gigabit Strategy”. I Storbritannien finns ett liknande med namn “Project Gigabit”. Båda avser subventioner för utbyggnad av fibernät.

Bergman och Beving-fokus framåt

Trots den svaga utvecklingen säger ledningen att senaste årens förvärv utvecklats relativt i linje med förväntningarna. Förvisso har en mindre del av tilläggsköpeskillingarna för Woods Communication och 6X International återförts senaste tiden. Samtidigt utbetalades 68 Mkr under det tredje kvartalet till Networks Centre. Ledningen framhäver att de svaga resultaten i huvudsak beror på en dålig marknad och inte att förvärvade enheter underpresterat.

Nya VD:n Valentin framhäver dock att åtgärder krävs i vissa dotterbolag. I sann Bergman och Beving-anda ska Alcadon fokusera på måttet R/RK (rörelseresultat/rörelsekapital) framöver. Målbilden för dotterbolagen är en relation över 50%. Valentin framhäver även att bolaget kommer bortprioritera vissa projekt på fibermarknaden där marginalerna bedöms som svaga.

Fokuset på bättre kapitaleffektivitet ska även möjliggöra fler förvärv. Enligt bolaget kommer det sannolikt handla om kompletterande förvärv snarare än nya marknader och nischer. Men Alcadon har ingen stark balansräkning. Vid utgången av Q4 uppgick nettoskulden till 356 Mkr, inklusive tilläggsköpeskillingar om 68 Mkr. Det motsvarar 3,0x Ebitda. Exklusive tilläggsköpeskillingar är siffran 2,6x. Det är inom bolagets mål om 2-3x. Samtidigt bedömer vi förvärvsutrymmet som begränsat kommande tid utan ytterligare nyemission.

Vägen framåt

2024 blev ett svagare år än vad både vi och Alcadon räknat med. Utvecklingen i det fjärde kvartalet pekar inte heller i rätt riktning. Under 2025 möter dock bolaget relativt lätta jämförelsetal, i synnerhet mot slutet av året. Därtill var förvärvet av Wood Communication inte med i sifforna för första kvartalet förra året.

Finansiella mål

  • Årlig tillväxt om minst 20% över en konjunkturcykel. Tillväxten ska genereras organiskt och via förvärv.
  • Ebita-marginalen ska överstiga 10% över en konjunkturcykel.
  • Skuldsättningen ska ligga mellan 2-4x Ebitda.

Det får oss att skissa på 6% tillväxt i år. Kabelsegmentet inriktat på inomhusmiljöer tycks hålla upp relativt väl. Och det trots att marknaden inte gått på högvarv senaste tiden. Datacenter verkar även ha goda möjligheter att fortsätta dra nytta av de stora investeringarna i området. Resterande del av prognosperioden antar vi 3% per år. Det inkluderar inte förvärv. En organisk tillväxt på 3% är över snittet senaste fem åren. Efter ett par tuffa år borde det finnas återhämtningspotential i marknaden.

Marginalmässigt var siffran för det fjärde kvartalet (6,4%) trots allt ett steg i rätt riktning sett till helåret (5,9%). Nya VD Valentin tycks ha tydligt marginalfokus. Vi tror på 6,5% för 2025. Kommande två år antar vi 7,0%. Det är något under snittmarginalen senaste fem åren (7,5%) men långt under bolagets egna mål (10%).

På de svaga siffrorna för 2024 värderas Alcadon till drygt 10x rörelsevinsten. I våra siffror för 2026 faller värderingen under 8x. Hexatronic och Waystream som har ännu större exponering mot fibermarknaden värderas lågt. Samtidigt väntas marginalerna för båda kraftigt förbättras kommande år. Även konkurrenter likt Solar värderas lågt. Vi väljer att använda EV/Ebita 8 vilket ihop med våra antaganden om tillväxt och marginal ger en uppsida på drygt 40% för Alcadon.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2026E EV/Ebita 2026E EV/Sales 2026E Ebita-marginal 2026E% Årlig tillväxt 2026E-2027E %
Alcadon (Afv) -35% 7,8 7,9 0,6 7,0% 3,0%
Hexatronic -7% 7,5 6,6 0,9 14,4% 9,3%
Waystream (Afv) -40% 11,0 9,4 1,1 12,0% 15%
Bravida 13% 13,0 11,3 0,7 6,8% 4,4%
Solar -29% 13,7 9,3 0,3 2,6% 2,3%
Snitt -19% 12,6 10,0 0,7 7,1% 7,2%
Källa: Afv / Factset

I ett optimistiskt scenario hittar Alcadon något värdeskapande förvärv som driver tillväxten. Skulle bolaget ens närma sig marginalmålet om 10% är uppsidan väldigt stor från nuvarande nivåer. Om däremot den organiska tillväxten förblir runt noll samtidigt som marginalpressen fortsätter finns fortsatt nedsida.

Slutsats

Utvecklingen i Alcadon har inte imponerat senaste åren. Den organiska tillväxten har varit svag och marginalerna pressats nedåt.

Så agerar insiders

Totalt har insiders köpt aktier för cirka 1 Mkr senaste året. Inga försäljningar finns registrerade.

Nya VD:n Fredrik Valentin köpte i januari 10 000 aktier och på rapportdagen i februari ytterligare 10 000 stycken. Totalt var transaktionerna värda 0,6 Mkr. Valentin hade även innan tillträde köpt 30 000 aktier.

Övriga köp står bland annat ordförande Pierre Fors och CFO Niklas Svensson för. Affärerna gjordes under hösten till kurser strax över 30 kr.

Hur mycket som ska tillskrivas Alcadon egna prestationer och förvärv respektive den svaga marknaden är svårbedömt. Bolagets exponering mot den volatila efterfrågan på fiber till utbyggnadsprojekt är fortsatt större än vad vi hoppats på. Att övriga segment utvecklats okej eller till och med väl har inte kompenserat för det.

Samtidigt så är värderingen relativt låg på en pressad marginal. Även i ett scenario med marginaler under det historiska snittet och en konservativ multipel ser uppsidan bra ut. Vi tycker förväntningarna är tillräckligt lågt ställda för att landa i ett köpråd.

Tio största ägare i Alcadon Värde (Mkr) Kapital Röster
Investment AB Spiltan 96,6 15,9% 15,9%
Anders Bladh (Ribbskottet AB) 60,9 10,0% 10,0%
Andra AP-fonden 52,9 8,7% 8,7%
Athanase Industrial Partners 34,4 5,7% 5,7%
Susanne Stengade 24,3 4,0% 4,0%
Norron Fonder 22,8 3,8% 3,8%
Avanza Pension 20,9 3,4% 3,4%
Consensus Asset Management 20,8 3,4% 3,4%
Swedbank Robur Fonder 20,3 3,3% 3,3%
Theodor Jeansson Jr. 18,8 3,1% 3,1%
Fem största insiders utanför topp tio Värde (Mkr) Kapital Röster
Duncan Lindsay 7,9 1,3% 1,3%
Jonas Mårtensson 5,2 0,8% 0,8%
Pierre Fors 2,7 0,4% 0,4%
Max Lundsten 1,5 0,2% 0,2%
Fredrik Valentin 1,2 0,2% 0,2%
Källa: Holdings Totalt insynsägande: 7,3%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

Annons från Euro Accident