Analys Albert
Albert: Räknar med fortsatt tillväxt
eEducation Albert | |
Börskurs: 21,50 kr | Antal aktier: 17,7 m |
Börsvärde: 380 Mkr | Nettokassa: 120 Mkr |
VD: Arta Mandegari | Ordförande: Jacob Andreas Møller |
eEducation Albert (21,50 kr) har utvecklat en utbildningsplattform för främst matematik i form av en app, med namnet Albert.
Appen fungerar som en slags digital mattelärare som hjälper elever att steg-för-steg lösa matteuppgifter på ett pedagogiskt och roligt sätt. Målgruppen är barn mellan 3 och 16 år. Kunderna är barnens föräldrar. Appen finns tillgänglig på Apple App Store och Google Play.
Tjänsten säljs som en prenumerationsmodell och kostar 99 – 189 kronor i månaden, beroende på version. Vid utgången av tredje kvartalet i år hade Albert drygt 94 000 betalande abonnenter. De årligt återkommande intäkterna (ARR) uppgick till 152 Mkr i slutet av Q3 2022.
Affärsvärldens huvudscenario | 2021 | 2022E | 2023E | 2024E |
Omsättning | 63 | 125 | 175 | 236 |
– Tillväxt | +161,7% | +99,8% | +40,0% | +35,0% |
Rörelseresultat | -57 | -76 | -53 | -24 |
– Rörelsemarginal | -91,3% | -61,0% | -30,0% | -10,0% |
Resultat efter skatt | -57 | -58 | -40 | -18 |
Vinst per aktie | -3,26 | -3,30 | -2,27 | -1,04 |
Utdelning per aktie | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Avkastning på eget kapital | -34% | -25% | -23% | -12% |
EV/Sales | 4,2 | 2,1 | 1,5 | 1,1 |
Kommentar: Rörelseresultat avser Ebita 2022E – 2024E. |
Bolaget grundades 2005 av Arta Mandegari (VD) och Salman Eskandari (vice VD). Grundarna äger drygt 5% vardera av aktierna. Största ägare är norska mediekoncernen Schibsted med cirka 15% av aktierna. Koncernen har idag 70 anställda och huvudkontor i Göteborg.
Vår analys i samband med noteringen ifjol finns att läsa via denna länk.
Växer organiskt och genom förvärv
Albert noterades på First North oktober 2021. Bolaget tog då in 230 Mkr (teckningskurs 49 kronor per aktie). I början av 2022 förvärvades det brittiska bolaget Sumdog för 112,9 Mkr inklusive potentiella tilläggsköpeskillingar. Maximal tilläggsköpeskilling erläggs om Sumdog når årligt återkommande intäkter (ARR) på minst 4,5 MGBP (cirka 57 Mkr) vid utgången av 2023.
Sumdogs digitala plattform används i dagsläget av cirka 15% av alla skolor i Storbritannien och 10% av alla skolor i USA. Bolaget tillhandahåller en digital läroplattform för barn mellan 5-14 år inom matematik, stavning och grammatik. Produkten är uppbyggd kring ett trettiotal spel med fokus på användarupplevelser och är anpassad till den brittiska och amerikanska läroplanen.
Bolag | Tidpunkt | Omsättning | Marginal | Köpeskilling | EV/S |
Sumdog | Februari 2022 | 33,0 Mkr | -0,6% | 112,9 Mkr | 3,4x |
Ampd (Jaramba) | December 2021 | 3,2 Mkr | neg | 10 Mkr | 3,1x |
I december 2021 förvärvades bolaget Ampd AB som tillhandahåller appen Jaramba. Målgruppen är barn i åldern 2-5 år. Appen fokuserar på att lära barnen läsa, räkna i kombination med lek. Innehållet kopplar an till flertalet IP-rättigheter till populära barnkaraktärer som Hello Kitty, Pino och Timmy Lamm. Köpeskillingen var 10 Mkr. Albert gjorde även ett mindre förvärv av IP-rättigheter till Stairway Learning i Storbritannien i november 2021.
Idag den 1 november redovisar Albert räkenskaperna för Q3. Aktien är i skrivande stund upp 15% på beskedet, under låg omsättning i aktien skall tilläggas.
Albert | Q3 2022 | Q3 2021 | Q1-Q3 2022 | Q1-Q3 2021 |
Omsättning | 33,1 Mkr | 17,5 Mkr | 88,9 Mkr | 44,0 Mkr |
Tillväxt Y/Y | 89% | 84% | 102% | 73% |
Organisk tillväxt | 30% | 84% | 45% | 73% |
Förvärvad tillväxt | 59% | 0% | 57% | 0% |
Bruttomarginal | 90,6% | 91,0% | 92,1% | 91,0% |
Rörelsekostnader | 51,4 Mkr | 33,9 Mkr | 137,8 Mkr | 80,5 Mkr |
Ebita | -21,4 Mkr | -17,9 Mkr | -56,0 Mkr | -40,4 Mkr |
Ebita-marginal | -64,7% | -102,3% | -63,0% | -91,8% |
Årets nio första månader ökade omsättningen 45% organiskt och förvärv bidrog med 57% vilket innebar att intäkterna mer än dubblerades (+102%). I Q3 landade den organiska tillväxten på 30%.
Bruttomarginalen är hög (runt 90%). Alberts fokus här och nu är tillväxt. Förlusten på rörelsenivå (Ebita) är hög och uppgick till -56,0 Mkr med en marginal på -63% årets första nio månader.
Siktar mot en halv miljard
Bolagets målsättning är att öka omsättningen med 50% per år på medellång sikt (vilket vanligtvis definieras som 3-5 år). Den organiska tillväxten skall stå för majoriteten av ökningen. För helåret 2025 är målsättningen att nå en omsättning på mer än 500 Mkr. För att nå målet krävs cirka 59% årlig tillväxt år 2023-2025. På lång sikt är bolagets mål att nå en Ebita-marginal på 40%.
Sedan Albert lanserades i betaversion andra kvartalet 2016 har både antalet prenumeranter och omsättningen vuxit kraftigt.
Den svenska hemmamarknaden har utgjort den absoluta majoriteten av intäkterna historiskt. I takt med bolagets förvärv har intäktsbasen diversifierats och beroendet av den svenska marknaden minskat. Årets tre första kvartal utgjorde Storbritannien 19% av koncernens totala intäkter exempelvis. Albert redovisar numera intäkterna i fyra olika segment med uppdelning mot konsumentförsäljning (B2C) samt försäljning mot företag/skolor (B2B).
I juli tecknades ett samarbetsavtal med Egmont Story House avseende innehåll kopplat till Bamse. Albert kommer via plattformen Jaramba förmedla innehåll med Bamse till barn i åldrarna 2-5 år. I september slöt Albert ett avtal med Hatten förlag och karaktärerna Babblarna.
Jämfört med andra kvartalet 2022 har Albert sett sjunkande kundanskaffningskostnader och höga konverteringsgrader. Kundanskaffningen uppges vara solid på alla bolagets marknader. Ledningen lyfter också fram att bolaget nu kunnat börja realisera synergier utifrån de förvärvade verksamheterna genom lansering av ett bredare konsumenterbjudande för Sumdog på den brittiska marknaden.
Bolagets B2B-affärsområde har haft ett bra kvartal. Många kunder har förnyat sina avtal och även intaget av nya kunder har varit på en god nivå. Q3 är ett viktigt kvartal då det sammanfaller med skolstarten i augusti.
Årsprenumerationer
Många kunder betalar prenumerationerna på månadsbasis. Albert har också infört årsabonnemang som uppges ha mottagits väl. Tecknar kunderna abonnemang på årsbasis så brukar det vara med en rabatt på 30% jämfört med månadsabonnemangen uppräknat i årstakt.
Att Albert fortsätter växa trots utmanade makroekonomiska faktorer som stigande inflation och högre räntor är positivt. Frågan är om bolaget kan upprätthålla tillväxten kommande år. Albert har höjt priserna med 20% på webbversionen så nu är det samma prisnivå på webben som i appen. Under oktober har Albert lanserat sitt erbjudande i Finland. Och finns sedan tidigare representerade i Sverige, Danmark och Norge.
I diagrammet nedan visas hur bolagets kassaflöde utvecklats på kvartalsbasis. Den 30 september uppgick bolagets kassa till drygt 120 Mkr.
Ledningen uppger att de fortsatt letar efter potentiella förvärvsobjekt. Bolagsvärderingarna för onoterade bolag uppges ha normaliserats och blivit mer attraktiva. Fler förvärv kommer vara nödvändigt för att nå bolagets finansiella mål bedömer Affärsvärlden.
Klen transparens
Vid noteringen uppgav Albert att förnyelsegraden var 90% på samtliga marknader per månad i snitt. Det innebär ett kundtapp eller churn som det kallas på branschspråk, på 10% varje månad. Det är högt. Uppräknat i årstakt innebär det en churn på omkring 70% (!). Om bolaget exempelvis har 100 kunder vid början av året och inte tar in några nya kunder, så skulle bolaget ha cirka 30 kunder i slutet av året.
Numera redovisas inte churnen. Det är ett minus. Att bolaget fortsätter växa kan tyda på att den minskat. Riktigt framgångsrika mjukvarubolag med prenumerationsmodell brukar ha churn på 5% eller lägre, räknat på årsbasis. Ett annat minus är att bolaget inte heller explicit redovisar hur stor andel av kostnaderna som avser marknadsföring. Möjligen vill bolaget inte redovisa dessa nyckeltal av konkurrensskäl.
Kommande år skissar vi generöst på 40-35% tillväxt. Vi räknar inte in några nya förvärv i våra prognoser. Det krävs att bolaget fortsätter växa snabbt för att bolaget skall nå lönsamhet. Samtidigt som marknadsföringskostnader som andel av omsättningen troligen behöver minska rejält. Gissningsvis är en stor relativt stor andel av kundbasen rörlig. Och att det krävs höga marknadsföringskostnader för att attrahera nya och behålla användare. Vi skissar på en negativ marginal på 10% år 2024.
Många bolag med prenumerationsmodell har värderats ned kraftigt på börsen, se peer-tabellen nedan. Albert värderas en bra bit högre än bolag som Storytel och Acast. Trots att vi hugger till med en generös multipel på 1,5 gånger omsättningen finns ingen uppsida att tala om.
Risken är att nuvarande värderingsmultiplar inte är hållbara (pessimistiskt scenario). Readly som säljer en prenumerationstjänst för tidskrifter har också en hög förlusttakt och har havererat totalt på börsen.
Bolag | Avkastning 1 år % | EV/Sales RTM | EV/Sales 2022E | EV/Sales 2023E | Ebit-marginal 2023E % | Årlig tillväxt 2023E-2024E % |
Albert | -62,6 | 0,5 | 2,1 | 1,5 | -30,0 | 37,4 |
Storytel | -76,0 | 0,7 | 0,7 | 0,6 | -2,0 | 13,6 |
Readly | -73,8 | 0,01 | 0,1 | 0,1 | -9,0 | 14,0 |
Acast | -69,2 | – | 0,1 | 0,1 | -7,8 | 29,8 |
Genomsnitt | -70,4 | 0,4 | 0,7 | 0,6 | -12,2 | 23,7 |
Källa: Affärsvärlden / Factset |
Den organiska tillväxten för Albert är fortsatt god. Förvärven som bolaget gjort verkar hittills ha utvecklats bra. Behovet av att förbättra matematikresultaten hos barn och ungdomar är stort. Att skolorna tillhandahåller olika former av gratisversioner av konkurrerande tjänster är ett hot. Tillväxtmålet om att omsätta en halvmiljard 2025 känns fortsatt högt. Likviditeten i aktien är tunn.
På insynsfronten noterar vi ingen aktivitet under 2022. Albert värderas högt jämfört med andra konsumentbolag med prenumerationsmodell. Vi har svårt att få ihop ekvationen. För att äga Albert så måste man som investerare höja blicken rejält och tro att tillväxten fortsätter och affärsmodellen skalar.
Tio största ägare i eEducation Albert | Värde (Mkr) | Andel |
Schibsted ASA | 49,1 | 14,9% |
Consensus Asset Management | 30,0 | 9,1% |
Mats K Andersson | 25,6 | 8,1% |
Muirfield Invest Aktiebolag | 24,9 | 7,9% |
Håkan Roos (RoosGruppen) | 19,0 | 5,8% |
Arta Mandegari | 16,6 | 5,0% |
Salman Eskandari | 16,6 | 5,0% |
Samuels Invest AB | 16,5 | 5,0% |
Inbox Capital AB | 14,4 | 4,4% |
Ahlström Capital Group | 13,8 | 4,2% |
Sex största insiders utanför topp tio | Värde (Mkr) | Andel |
Ploot Invest AS | 0,6 | 0,2% |
Balogh Consulting AB | 0,6 | 0,2% |
Askö Strategy AB | 0,3 | 0,1% |
Eva Nilsagård | 0,2 | 0,1% |
Medc AB | 0,1 | 0,0% |
Martin Dahlgren (CFO) | 0,0 | 0,0% |
Källa: Holdings | Totalt insynsägande: | 25,2% |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser