Addlife: Billigare än på länge

2022 har varit ett tungt år för många serieförvärvare med stigande räntor. Addlife-aktien är ned 70% från årsskiftet. Betyder det köpläge?
Addlife: Billigare än på länge - Addlife
Serieförvärvaren Addlife förvärvade under 2021 bolaget Addvision (tidigare Vision Ophthalmology Group) som säljer produkter för ögonkirurgi.
Addlife
Börskurs: 109,00 kr Antal aktier: 121,8 m
Börsvärde: 13 278 Mkr Nettoskuld: 5 590 Mkr
VD: Fredrik Dalborg Ordförande: Johan Sjö

Addlife (109 kr) är en serieförvärvare inom hälsovårdsområdet. Verksamheten är organiserad i två affärsområden, Labtech respektive Medtech.

Ny VD

Fredrik Dalborg är VD sedan 1 september i år då Kristina Willgård som varit VD sedan avknoppningen lämnade. Dalborg var VD på Boule Diagnostics 2017-2018, därefter på hjälpmedelsbolaget Etac (ägs av Nordstjernan) och kommer senast från rollen som ansvarig för verksamheten i Nordamerika på medicinteknikbolaget Xvivo. Dalborg arbetade tillsammans med Addlifes nuvarande CFO Christina Rubenhag på Boule-tiden.

Ägarlistan domineras av fonder och institutioner. Största ägare är SEB Fonder med 9,5% av kapitalet.

Sedan avknoppningen från teknikhandelskoncernen Addtech år 2016 har koncernen vuxit från en omsättning på 2 miljarder kronor till cirka 8,9 miljarder kronor.

Affärsmodellen går ut på att förvärva bolag inom hälsovårdsområdet. Ofta rör det sig om familje- eller entreprenörsledda företag som är starka inom en specifik nisch. Dotterbolagen drivs därefter vidare i en decentraliserad struktur och vinsterna återinvesteras i nya förvärv.

Koncernen består av cirka 85 dotterbolag och totalt sett 2200 anställda med verksamhet i Norden samt Central- och Östeuropa.

Affärsvärldens huvudscenario 2021 2022E 2023E 2024E
Omsättning 7 993 8 912 9 090 9 545
 – Tillväxt +51,6% +11,5% +2,0% +5,0%
Rörelseresultat (Ebita) 1 273 1 176 1 000 1 098
 – Rörelsemarginal 15,9% 13,2% 11,0% 11,5%
Resultat efter skatt 719 760 566 672
Vinst per aktie 6,02 6,20 4,60 5,50
Utdelning per aktie 2,00 1,00 0,75 0,75
Direktavkastning 1,8% 0,9% 0,7% 0,7%
Avkastning på eget kapital 23% 16% 11% 12%
Avkastning på operativt kapital 100%+ 78% 53% 67%
Nettoskuld/Ebita 3,0 4,6 4,7 3,5
P/E 18,1 17,6 23,7 19,8
EV/Ebita 14,8 16,0 18,9 17,2
EV/Sales 2,4 2,1 2,1 2,0
Kommentar: Rörelseresultat avser Ebita 2021-2024

Från 2017-2021 växte Addlife knappt 12% organiskt per år. Bolaget fick ett stort uppsving under pandemin då den organiska tillväxten accelererade rejält (+38% år 2020 samt +11% år 2021).

2017-2021 Addlife SF Medel SF Median
Organisk tillväxt 11,8% 6,1% 5,3%
Förvärvad tillväxt 22,2% 9,8% 9,0%
Valuta tillväxt 0,0% 0,7% 0,9%
Bruttomarginal 35,3% 35,9% 35,4%
Ebita-marginal 12,0% 13,6% 12,7%

Addlife säljer nämligen en hel del förbrukningsvaror, tester och andra produkter som används inom vården för covid-19. Justerat för försäljning relaterad covid-19 var den organiska tillväxten 6% år 2020 samt 3% ifjol. Tidigare år har Addlife typiskt sett vuxit organiskt med 6-7% per år.

22% årlig förvärvstillväxt

Över tid har Addlifes organiska tillväxt exklusive positiva effekter från covid varit ungefär i linje med den genomsnittliga serieförvärvaren (SF = serieförvärvare). Addlife har däremot haft ett betydligt högre förvärvstempo med drygt 22% årlig förvärvad tillväxt i snitt senaste fem åren. Genomsnittet för andra serieförvärvare ligger kring 10%. Brutto- och rörelsemarginalen är ungefär i linje med snittet för andra förvärvsbolag.

Mellan andra kvartalet 2020 och första kvartalet 2021 var den organiska tillväxten 39-54% på koncernnivå.

Om utvecklingen på affärsområdesnivå

På affärsområdesnivå är det Labtech (45% av omsättningen R12M samt 57% av Ebita) som varit tillväxtmotorn under pandemin. Bolagen inom området erbjuder produkter och lösningar inom diagnostik, biomedicinsk forskning och laboratorieanalys. Det handlar exempelvis om hematologi, patientnära diagnostik, mikrobiologi, klinisk kemi, förbrukningsartiklar samt analysinstrument. Affärsområdet har levererat stora mängder instrument och covid-19-tester (PCR-tester) som används för att påvisa pågående infektion.

Den covid-19 relaterade försäljningen uppgick till 696 Mkr på koncernnivå under årets första nio månader 2022. Det var en minskning på 57% jämfört med 1626 Mkr motsvarande period 2021. Höga volymer covid-försäljning har stärkt marginalerna rejält för Labtech som hade en Ebita-marginal på hela 22,3% år 2021.

Organisk tillväxt 2020 2021 Q1-Q3 2022
Labtech +7% (+42%) +5% (+22%) 6%
Medtech +3% (+31%) 0% (-13%) 1%
Organisk tillväxt inklusive covid-19 inom parentes

Innan pandemin (år 2015-2019) var marginalen för Labtech cirka 10-12% jämförelsevis. På R12M är marginalen nu 18,8%. Underliggande organiska tillväxten var 5-7% under 2020-2022. År 2020 och 2021 växte affärsområde Labtech 42% respektive 22% organiskt inklusive covid-19-effekter.

Inom affärsområde Medtech har covid-effekten inte varit lika påtaglig. Efterfrågan av personlig skyddsutrustning har ökat medan försäljningen av produkter för elektiv (planerad) kirurgi varit betydligt lägre än normalt. Vårdköerna har som bekant ökat rejält under pandemin och vårdskulden kommer ta lång tid att beta av. 2021 var den organiska tillväxten exklusive covid-19 oförändrad för Medtech. Inklusive covid-effekten var tappet 13% för affärsområdet ifjol.

Addlife har generellt haft höga lagernivåer under pandemin, vilket varit en konkurrensfördel då bolagen snabbt har kunnat leverera produkter till kunderna. Andelen egna produkter uppgår till cirka 20% på koncernnivå. Inom Labtech är andelen något lägre än 20% medan den är något högre än 20% inom Medtech.

Handfull förvärv per år

År  Antal förvärv Förvärvad omsättning Anställda
2022 5 st 852 Mkr 355 st
2021 7 st 3300 Mkr 1000 st
2020 6 st 650 Mkr 197 st
2019 5 st 278 Mkr 43 st

De senaste åren har Addlife gjort cirka en handfull förvärv per år. 2021 var ett intensivt förvärvsår då sju förvärv adderade cirka 3,3 miljarder kronor i omsättning.

Två förvärv var särskilt stora. Nämligen irländska Healthcare 21 Group med 1,7 miljarder kronor i årsomsättning samt Addvision (tidigare Vision Ophthalmology Group) som omsatte kring 700 Mkr. Bolagen köptes för runt 13 gånger rörelsevinsten. Healthcare 21 är en distributör av produkter för akutsjukvård, primär- och hemsjukvård, diagnostik och operation. 95% av distributörsavtalen är exklusiva. Addvision är en distributör och tillverkare inom ögonkirurgi.

Hittills under 2022 har Addlife köpt fem bolag med drygt 850 Mkr i omsättning. Det storleksmässigt största bolaget var MBA Incorporado (omsätter 670 Mkr) som förvärvades i januari.

Översikt förvärv 2021-2022

Förvärv Land Tidpunkt Nettoomsättning Antal anställda Affärsområde
JK Lab Nordic Sverige Juli 2022 24 Mkr 6 Labtech
BioCat Tyskland April 2022 90 Mkr 20 Labtech
O´Flynn Medical Irland April 2022 64 Mkr 36 Medtech
Verksamhet från Telia Health Monotoring Sverige Mars 2022 4 Mkr 8 Medtech
MBA Incorporado Spanien Januari 2022 670 Mkr 285 Medtech
Camanio Sverige December 2021 13 Mkr 18 Medtech
Fischer Medical Danmark November 2021 60 Mkr 12 Medtech
Bio-Connect Nederländerna September 2021 140 Mkr 31 Labtech
Healthcare 21 Irland April 2021 1700 Mkr 450 Medtech
AddVision Tyskland April 2021 700 Mkr 190 Medtech

 

Typiskt sett är multiplarna för större plattformsbolag högre (10x eller mer). Medan förvärv av mindre bolag görs till 6-7 gånger rörelsevinsten. Multiplarna har stigit en del på senare år.

Det sker en hel del konsolidering på marknaden. Dels från större hälsovårdsbolag som exempelvis Thermo Fisher. Dels från aktörer som brittiska bolagen Diploma och Halma. Även svenska Asker Heathcare Group är en konkurrerande aktör. Asker ägs sedan 2019 av Nalka Invest som kontrolleras av IKEA-arvingarna Kamprad. Asker omsätter cirka 11 miljarder och har mer än 30 bolag i 14 länder samt 2100 anställda.

I slutet av tredje kvartalet uppgick Addlifes nettoskuld till 5590 Mkr (3870). Skulden består av bankkrediter/lån. Kortfristiga bankkrediter som uppgår till 2351 Mkr förfaller under Q1 2023 (dock förlängningsoption på ytterligare 24 månader).

Under tredje kvartalet omförhandlade Addlife krediter om 225 miljoner euro som löper på 3 år med option på förlängning i ytterligare 2 år. Enligt Affärsvärldens beräkningar uppgick snitträntan under första halvåret 2022 till cirka 1,5%. Och var något högre under Q3. I takt med att lån löper ut och omförhandlas kommer räntekostnaderna stiga framöver.

I kontakt med Affärsvärlden uppger ledningen i Addlife att bolaget har god marginal till de covenanter (lånevillkor) som finns. Covenanterna är en räntetäckningsgrad på minst 4,0 gånger samt 25% soliditet. Per 30 september 2022 var soliditeten 37% (40).

Nettoskulden i relation till Ebitda senaste tolv månaderna uppgår till 3,5 gånger. Snittet för börsens större serieförvärvare uppgår till 1,7 gånger jämförelsevis (se peer-tabell längre ned). Addlife har högst skuldsättning av samtliga av börsens större serieförvärvare vilket kan begränsa bolagets förvärvsutrymme framöver. Andra högt skuldsatta serieförvärvare är exempelvis Vestum (2,3x) och Storskogen (2,7x). Båda dessa bolag har lyft fram att de fokuserar alltmer på organisk tillväxt.

Addlife framhäver att ambitionen på kort sikt är att sänka skuldsättningen. Fokus är på mindre och medelstora förvärv som kan läggas till befintliga verksamheter och de plattformar som nyligen förvärvats. VD Fredrik Dalborg lyfter också fram att värderingarna i den onoterade miljön förväntas komma ned på grund av det rådande marknadsläget, vilket kan skapa möjligheter för Addlife.

Addlife Q1-Q3 2022 Q1-Q3 2021
Omsättning 6758 Mkr 5862 Mkr
Tillväxt y/y 15% 65%
Organisk tillväxt ex covid 3% 6%
Förvärvad tillväxt 25% 46%
Valuta tillväxt 4% -3%
Bruttomarginal 37,9% 35,4%
Ebita 963 Mkr 944 Mkr
Ebita-marginal 14,3% 16,1%

Låg organisk tillväxt

Den organiska tillväxten årets första nio månader landade på 3%, exklusive effekter från covid. Bruttomarginalen har stärkts under perioden. Ebita-marginalen uppgick till 14,3% jämfört med 16,1% motsvarande period 2021.

Isolerat i tredje kvartalet var den organiska tillväxten (ex covid) 2%. Ebita-marginalen uppgick till 13,7% (15,5). Men inkluderade en positiv engångseffekt på 85 Mkr till följd av en återförd tilläggsköpeskilling avseende förvärvet av Addvision. Addlife själva menar att villkoren för tilläggsköpeskillingen var högt ställda och att Addvision utvecklas positivt. Rensat för denna effekt var marginalen desto mer blygsamma 9,7%. Det var den lägsta marginalnivån sedan Q3 2019 (8,1%). Marginalen påverkades negativ av minskad covidförsäljning samt ovanligt låg volym för produkter inom elektiv kirurgi under sommaren samt leveransproblem hos vissa leverantörer inom Medtech-segmentet. Aktien föll cirka 18% på rapportdagen i slutet av oktober.

2022 skissar vi på 11,5% tillväxt. Nästa år räknar vi med 2% tillväxt (inga ytterligare förvärv inkluderade) och 5% året därpå (2024). Vi räknar med marginalpress under 2023 på grund av utfasning av covid-relaterad försäljning och högre kostnader. Addlife genomför prishöjningar och satsar också på att öka andelen egna produkter som har högre marginaler. 2024 räknar vi med 11,5%. Marginalnivån på 15-16% under 2020 och 2021 var tydligt dopad av covid. Börsens andra serieförvärvare som har liknande bruttomarginalstruktur tjänar kring 12-13% jämförelsevis.

Serieförvärvarna har värderats högt på börsen senaste åren. Sett över ett år har genomsnittbolaget sjunkit 29% på börsen. Addlife har rasat mest. Använder vi en multipel på 19 gånger rörelsevinsten (EV/Ebita) finns cirka 30% uppsida på sikt. Därutöver finns potential till värdeskapande förvärv.

Addlife borde vara ett av bolagen som har bäst förutsättningar att klara en lågkonjunktur. Då kunderna är offentliga och privata vårdgivare som inte är beroende av den allmänna konjunkturutvecklingen på samma vis som andra cykliska bolag.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2023E EV/Ebita 2023E EV/Sales 2023E Ebita-marginal 2023E % Årlig tillväxt 2023E-2024E % Nettoskuld/Ebitda R12M
Addlife -65,8 23,7 18,9 2,1 11,0 3,5 3,5
Addtech -26,3 26,4 21,4 2,6 12,3 2,9 2,2
Indutrade -17,1 25,9 22,3 3,1 13,9 3,7 1,6
Lagercrantz -11,6 28,6 23,4 3,5 14,7 5,0 1,3
Lifco -28,6 29,3 22,0 4,3 19,4 1,4 1,3
OEM -29,0 18,4 14,1 2,0 14,5 3,5 0,5
Genomsnitt -29,7 25,4 20,3 2,9 14,3 3,3 1,7
Källa: Affärsvärlden / Factset

Addlife uppvisade mycket stark utveckling under pandemin och steg rejält på börsen. Både försäljningen och marginalerna dopades en hel del. 2022 har varit tuffare med lägre organisk tillväxt och sjunkande marginaler. Långväga VD Kristina Willgård lämnade bolaget i höstas.

Så agerar insiders

Det senaste året har insynspersoner i Addlife köpt aktier för cirka 79 Mkr. Försäljningarna uppgår till 8,5 Mkr. Bolagets nya VD Fredrik Dalborg äger 8000 aktier värda cirka 0,9 Mkr.

Storägaren tillika styrelseledamot Håkan Roos köpte genom sitt ägarbolag Roosgruppen aktier för cirka 30 Mkr på kurser kring 100 kronor i slutet av oktober. Hösten 2021 sålde Roos aktier för drygt 420 Mkr på kurser kring 351 kronor.

På kort sikt kommer Addlife fokusera på att sänka bolagets rätt ansträngda skuldsättning. Den höga skulden kan också kortsiktigt vara en flaskhals för nya förvärv. Rörelsemarginalen i Q3 var under 10% och risken är att marginalerna kommer pressas under kommande år. Innan pandemin tjänade Addlife kring 10% på Ebita-nivå.

Aktien värderas något lägre än börsens andra serieförvärvare. Sten i skon är just skuldsättningen. Addlife är en aktie värd att ha under bevakning för investerare som gillar serieförvärvare. Här och nu blir rådet neutral.

Tio största ägare i Addlife Värde (Mkr) Kapital Röster
SEB Fonder 1 281,1 9,5% 7,1%
AMF Pension & Fonder 919,0 6,8% 5,1%
ODIN Fonder 727,7 5,4% 4,0%
Fidelity Investments (FMR) 698,0 5,2% 3,8%
Håkan Roos (RoosGruppen) 596,2 4,4% 15,2%
Swedbank Robur Fonder 479,7 3,5% 2,6%
Handelsbanken Fonder 435,0 3,2% 2,4%
Vanguard 403,2 3,0% 2,2%
Första AP-fonden 396,5 2,9% 2,2%
Didner & Gerge Fonder 394,3 2,9% 2,2%
Fem största insiders utanför topp tio Värde (Mkr) Kapital Röster
Martin Almgren 19,6 0,1% 0,1%
Johan Sjö 12,7 0,1% 0,1%
Peter Simonsbacka 8,3 0,1% 0,0%
Stefan Hedelius 3,3 0,0% 0,2%
Ove Sandin 1,7 0,0% 0,0%
Källa: Holdings Totalt insynsägande:  4,8% 15,7%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

Annons från ABG Sundal Collier
Annons från Mangold