Analys AdCityMedia
AdCityMedia: Digital potential
Marknaden för utomhusreklam växer kraftigt. I fjol med cirka 15 procent, till 1,6 miljarder. Detta beror inte bara på en bra konjunktur utan också på teknisk utveckling där digitala skärmar rullas ut och möjliggör mer uppdaterade och nyskapande kampanjer. Ett exempel finns i bilden ovan (läs mer här).
Ett bolag som bör gynnas av den trenden är AdCityMedia (136 kr) som sedan slutet av 2015 finns noterat på First North. ACM, som bolagsnamnet ofta förkortas, är veteraner på utomhusreklam och då särskilt på storformat både i analog och digital form. Bolaget startades redan år 2000.
Ad City media | ||||
Börskurs: | 136,00 kr | |||
Antal aktier (miljoner): | 1,8 | |||
Börsvärde: | 245 Mkr | VD | Anders Axelsson | |
Nettoskuld: | 8 Mkr | Styrelseordförande | Patrik Melin | |
SvD Börsplus huvudscenario | ||||
2017* | 2018E | 2019E | 2020E | |
Omsättning | 122 | 183 | 229 | 256 |
– Tillväxt | 30,4% | 50,0% | 25,0% | 12,0% |
Rörelseresultat | 6 | 20 | 27 | 32 |
– Rörelsemarginal | 5,0% | 11,0% | 12,0% | 12,5% |
Resultat efter skatt | 2 | 15 | 20 | 24 |
Vinst per aktie | 1,51 | 8,20 | 11,10 | 13,40 |
Utdelning per aktie | 2,75 | 3,00 | 3,25 | 3,50 |
Direktavkastning | 2,0% | 2,2% | 2,4% | 2,6% |
Avkastning på eget kapital | 6% | 26% | 25% | 25% |
Operativt kapital/omsättning | -2% | -5% | -5% | -5% |
Nettoskuld/EBIT | 0,1 | 0,9 | 0,0 | -0,6 |
P/E | 90,0 | 16,6 | 12,3 | 10,1 |
EV/EBIT | 41,6 | 12,6 | 9,2 | 7,9 |
EV/Sales | 2,1 | 1,4 | 1,1 | 1,0 |
*Inklusive goodwillavskrivningar |
Från 2018 tillämpar bolaget IFRS och skriver inte av sin goodwillpost över resultatet |
Idag kommer merparten av intäkterna, cirka 70 procent, från reklamförsäljning på de skärmar och tygvepor som bolaget antingen äger själva eller hyr av fastighetsägare. ACM har också skärmar i kassalinjen på 600 butiker Sverige över där reklamplats säljs – mestadels till lokala annonsörer.
Den här korta reklamfilmen ger en bild av bolagets erbjudande exemplifierat med en AMF-kampanj.
Mer om ACM
Verksamheten bedrivs i två affärsområden, Media och Retail Tech.
Inom Media erbjuder ACM reklamköpare plats på bolagets digitala skärmar och vepor. Bolaget hade vid årsskiftet ett nätverk med 152 LED-skärmar i citylägen och vid trafikplatser. Därtill erbjuder ACM 40 permanenta platser för vepor. Inriktningen är på storformat upp till 150 kvm.
Under 2018 har försäljningsrätten avseende mindre skärmar i köpcentra sålts till Clear Channel.
Inom Retail hjälper ACM kunder att utvärdera och bygga sina egna mediakanaler – huvudsakligen inom butikskommunikation (”Digital Signage”). Här finns också verksamheten Production som hjälper exempelvis fastighetsägare med storformatsreklam (bygglov, utformning av skyltar, montering med mera).
Media svarar för knappt 70 procent av intäkterna och Retail för knappt 30 procent. Företaget särredovisar inte lönsamheten för respektive område.
ACM har drygt 60 anställda och redovisade intäkter på 44 Mkr under det senaste kvartalet (27,5 Mkr), vilket var en organisk tillväxt på 49 procent. Rörelseresultatet steg till 5,6 Mkr (4,0).
Företaget har ett börsvärde på 245 Mkr. Huvudägare är en av grundarna, Anders Axelsson, med knappt 30 procent av aktierna. Han är också vd.
Tittar vi på siffrorna verkar detta vara en okej affär att hålla på med. ACM har växt kraftigt i storlek. Låt vara att det delvis är genom ett lite större förvärv av Boråsbolaget GM-Gruppen med 36 Mkr i intäkter. Rörelsemarginalerna, före avskrivningar, har varit 15-20 procent under de senaste åren.
Bolaget binder inte så mycket kapital som man kanske kan tro. Det vanliga är att ACM hyr de reklamplatser som finns i deras nätverk. Mindre än en tredjedel av reklamplatserna ACM säljer ägs av bolaget. Majoriteten hyrs av fastighetsägare eller så förvaltar ACM försäljningsuppdraget på ytorna.
Detta innebär att det alltid finns en risk att förlora reklamplatser om en konkurrent erbjuder bättre villkor i en upphandling, men modellen är å andra sidan kapitalsnål. ACM har genom förvärv, konvertering av analoga ytor till digitala och nyetableringar utökat sitt nätverk av digitala reklamplatser kraftigt på senare år.
Klart är att reklamköparna blir alltmer pigga på att synas utomhus. Marknaden ökade hela 26 procent under första halvan av 2018. En av de stora drakarna, Clear Channel, meddelade nyligen prisökningar på över 10 procent för sina digitala format nästa år.
ACM borde ligga mycket bra till för att slå mynt av detta. Ser vi till tillväxten har ACM presterat ungefär i nivå med marknaden 2017–2018. Det är möjligen lite sämre än vi hade väntat oss av en specialist i den mest växande delen av utomhusmarknaden.
Vinstutvecklingen har också varit matt hittills i år. Vore det inte för att en nedjusterad tilläggsköpeskilling förbättrat resultatet med 0,9 Mkr så skulle halvårsresultatet (ebit) varit i stort sett oförändrat – trots över 40 procent högre nettoomsättning.
Bolaget lyfter fram att man jobbat mycket med att förbättra sin säljkår, både genom nyanställningar och utbildningar vilket haft kortsiktigt negativ inverkan på intäkterna.
Samtidigt måste man fundera över om konkurrensbilden håller på att hårdna och om även det är en faktor i den lite matta utvecklingen för ACM. De stora drakarna som Clear Channel och JCDecaux satsar nu fullt på den digitala sidan.
Clear Channel har exempelvis lanserat ett större annonsformat, ”Spectacular”, som påminner lite om de som ACM sysslar med – och även säkrat just ett sådant landmärke (Medborgarplatsen, Stockholm) som ACM talar om som deras kärnprodukt.
Men även om siffrorna inte varit superövertygande från ACM i år så är helhetsintrycket att bolaget ruvar på stor potential – som borde gå att realisera nu när marknaden boomar. Bara på deras egna skärmar är reklamvärdet 600 Mkr (så kallat medialager), enligt ACM. Det ger mycket goda organiska tillväxtmöjligheter i ett läge när konkurrenterna snarast har brist på säljplats (detta är bakgrunden till Clear Channels prisökning).
Framöver finns ytterligare några möjliga tillväxtdrivare att hålla koll på:
- I somras köpte ACM det norska bolaget Prego för 25 Mkr. Prego är inriktade på analoga annonser i anslutning till stormarknader. Planen är att digitalisera bolaget och öka tillväxten.
- En satsning på en egen mjukvara, Starcom, som kopplar in externa skärmägare och annonsörer i ACM:s nätverk har lanserats. Första kunden är på plats. I bästa fall breddas både intäktsbas och medialager.
- Efter en lugn period har orderingången och intäkterna ökat rejält för det mindre affärsområdet Retail Tech (+140 procent i Q2) – kan det fortsätta och bli en mer stabil vinstgivare framöver?
Bara på bas av potentialen i den nuvarande mediaaffären skissar vi in at ACM växer runt 15 procent organiskt de närmaste åren (ungefär dubbelt upp mot marknaden). De landar intäkterna kring 260 Mkr 2020. Marginalmässigt tänker vi oss runt 13 procent långsiktigt.
Det kan låta lågt givet att annonsförsäljning ger med bruttomarginaler kring 70 procent. Vi är ändå lite tveksamma till skalbarheten i mediaaffären – där försäljning ofta är oväntat personalintensivt.
Ihop med en multipel på EV/Ebit 9 ger det en avkastningspotential för ACM-atkien på kring 35 procent. Det går mycket väl att tänka sig att bolaget begåvas med en högre multipel, dessutom.
Värderingen reser inga hinder mot aktien och bolaget har en strukturell medvind i ryggen. Vi sätter köp.
Bolagets största ägare | Andel av kapital |
Anders Axelsson | 29,81% |
Avanza Pension | 7,78% |
Michael Silfverberg | 5,63% |
Varakani Ltd | 5,14% |
Jonas Glad | 4,99% |
Patrik Mellin | 3,53% |
Pop Invest AB | 2,98% |
Exm Expose Media AB | 2,34% |
G3M Borås AB | 1,97% |
Oskar Lindström | 1,51% |
Källa: Holdings |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.