Analys IPO-guiden Acast
Acast: Ljudet av en tillväxtfantom
Acast | |
Teckningskurs: 38 kr | Antal aktier: 170,8 m |
Börsvärde: 6 491 Mkr | Nettokassa: 1 606 Mkr |
VD: Ross Adams | Ordförande: Andrea Gisle Joosen |
Acast (teckningskurs 38 kr) grundades 2014 i Stockholm och är idag en av de största annons- och publiceringsplattformarna för podcasts. Kring 28 000 podcast-shower använder sig av bolagets teknik för att nå ut till en publik och få annonsinkomster.
Företaget har kunder över hela världen men är särskilt stora i Storbritannien. Idag har Acast kontor i 11 länder och 221 anställda. Största ägare är riskkapitalbolaget Alfvén & Didrikson med 16% av aktierna innan IPO. VD sedan 2017 är Ross Adams. Han äger 1,5 miljoner aktier för 57 Mkr inför noteringen.
Affärsvärldens huvudscenario | 2020 | 2021E | 2022E | 2023E |
Omsättning | 591 | 975 | 1463 | 1975 |
– Tillväxt | 64% | 65% | 50% | 35% |
Rörelseresultat | -149 | -156 | -146 | -99 |
– Rörelsemarginal | -25% | -16% | -10% | -5% |
Resultat efter skatt | -172 | -156 | -147 | -102 |
Antal aktier, milj. | 127,5 | 175,6 | 180,7 | 182,6 |
Nettokassa | 112 | 1250 | 1100 | 1000 |
EV/Sales | 8,6 | 5,6 | 3,9 | 3,0 |
Kommentar: Antalet aktier inkluderar väntad utspädning för optionsprogram. |
Företaget går nu alltså till börsen. Det var inte självklart. Rykten har gått om att både Facebook och Spotify varit intresserade av att förvärva Acast. Men istället blir det alltså First North, en saftig nyemission på 1,3 miljarder kr och utförsäljning av aktier för cirka 350 Mkr från befintliga ägare.
De många insiderförsäljningarna sticker ut. VD, medgrundare, styrelseordföranden och flera andra insiders och storägare säljer. Bolaget pekar på att insiders har teckningsoptioner som kräver kapital för att utnyttjas och att försäljningarna går till detta. En extern betraktare har inte alla detaljer men det stämmer att stora optionsprogram faller ut 2021-22 till kurser på 13 och 22 kr.
Läs mer om aktuella börsnoteringar på IPO-guiden
IPO-GUIDE | Acast |
Lista | First North |
Omsättning rullande tolv månader | 676 Mkr |
Antal anställda | 221 |
Teckningskurs | 38,00 kr |
Rådgivare | ABG Sundal Collier, Carnegie, Barclays |
Storlek på erbjudande | 1 831 Mkr (varav 71% nyemission) |
Börsvärde vid IPO | Cirka 6 491 Mkr |
Emissionskostnad | Cirka 71 Mkr (3,9% av erbjudandet) |
Säkrad andel av IPO* | 56% |
Investerare som ska teckna i IPO | Alecta, Kuvari Partners, Lugard Road Capital, Handelsbanken Fonder, Första AP-fonden (56% i åtagande) |
Garanter | – |
Flaggor** | Inga upptäckta flaggor |
Sista teckningsdag | 2021-06-15 |
Beräknad första handelsdag | 2021-06-17 |
* Andelen av antalet aktier i erbjudandet som på förhand är säkrade via förbindelser (garantiåtagande/teckningsåtaganden). ** Särskild metodik. Se faktaruta nedan. Källa: Affärsvärlden / bolaget |
Inga upptäckta flaggor enligt Affärsvärldens IPO-guide
Affärsvärldens IPO-guide granskar alla noteringar efter 25 typfall av så kallade flaggor. Genomsnittet efter 332 granskade börsnoteringar är 1,4 flaggor för miljardbolag, 2,8 för småbolag och 3,8 för mikrobolag. En flagga är inte så allvarligt i sig utan mer en signal om att man som investerare bör fundera ett extra varv kring vissa aspekter.
Affärsvärldens IPO-guide hittar inga flaggor i Acast
Acast erbjuder tjänster dels till kreatörerna som gör podcasts, dels till annonsörer som vill höras i dem. För innehållsproducenterna finns en hostinglösning för att publicera sin podcast på alla tillgängliga plattformar – Apples Podcaster, Spotify, Soundcloud, Acasts egen app med mera. Dessutom finns tekniska hjälpmedel, analysverktyg och liknande.
För annonsörerna finns exponering i totalt 28 000 program i Acasts nätverk. Dessa genererade i fjol 3 miljarder lyssningar. Bolaget har genom åren utvecklat annonsformaten som utnyttjar mediets fördelar. Till exempel den egenutvecklade TDAI-tekniken för dynamisk annonspublicering. Idén är att automatiskt infoga annonser utifrån lyssnarens egenskaper i hans eller hennes unika nedladdning av en podd. Acast hjälper också till med sponsrade annonser där programledaren i podden läser upp ett budskap.
Bolaget fokuserade redan från starten på annonsering som basen i sin intäktsmodell. Många andra i branschen har istället tagit betalt för den tekniska lösningen på SaaS-basis men den sidan av affären betonar inte Acast. 90% av bolagets omsättning kommer från annonsintäkter som Acast delar med med poddägarna som sänder reklamen. Spliten mellan Acast och podden varierar, men bolagets bruttomarginal har etablerat sig kring 36-37%. Det är en indikation på hur mycket av annonspengen som Acast behåller.
Det sker en strukturell tillväxt inom podcasts. Lyssnandet går alltmer över från vanlig radio till poddar. Annonsmarknaden för poddar är värd 2 miljarder dollar globalt. Radioreklam är en 32-miljarders-marknad i dollar. Det finns troligen stora tillväxtmöjligheter i att poddar fortsätter att ta andelar från radion. Acasts marknadsundersökning spår tillväxt på 19% per år 2020-2025 för podreklam.
Strategin för Acast har varit att etablera en stark position på den här framväxande marknaden utan att bekymra sig alltför mycket om sista raden. Förra året var rörelseförlusten 149 Mkr. Det är inte så mycket teknikutvecklingen som kostat på som den geografiska expansionen, nya kontor och en säljkår som bearbetar annonsköparna. Satsningarna har dock givit effekt i hög tillväxt på 64% i fjol – och en marknadsledande ställning bland annat i England (70-80% andel), Sverige (40-50%) och USA (25%).
Nyemissionen ger bolaget muskler att fortsätta expansionen. Målet är att växa organiskt med 60% per år under perioden 2020-2025. Bruttomarginalen ska ligga kvar kring nuvarande nivå på 37% och målet är att nå positivt rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) inom 3-5 år.
Det är i stort sett samma tillväxtstrategi som tidigare som gäller framöver men bolaget betonar något mer möjligheterna till icke-organisk tillväxt nu. Förvärv har hittills varit en mycket liten faktor i Acast.
Huvudfrågan för aktien är som Afv ser det tillväxten. Kan bolaget hålla ångan uppe i den höga takten och nivå med målen? Det hör verkligen inte till vanligheterna att bolag i den här skalan – snart 700 Mkr omsättning – växer 60% om året någon längre tid.
Lyckas Acast med det så tror vi börsen kommer vara mycket förlåtande kring fortsatta förluster. Nu har ju dessutom bolaget kassan att svälja en hel del röda siffror. Det vi tror att man vill se är ändå viss skalbarhet – alltså att Acast minskar förlusttakten när omsättningen växer. Det har varit tvärtom historiskt. Men i första kvartalet var siffrorna bättre då rörelseförlusten minskade något efter en tillväxt på 74%.
EBIT blev CBIT
Acast har hittat på ett eget mått som ska visa på lönsamhetspotentialen, nämligen CBIT. Det är rörelsevinst före globala kostnader och redovisas för de större länderna där bolaget verkar, till exempel UK och Sverige.
CBIT visar mycket finare trend än det riktiga rörelseresultatet men den här typen av nyckeltal undviker Afv. Vi tänker oss att det ofta är svårt att avgöra vilka kostnader som är lokala och vilka som är globala.
Gissningsvis bör man dock räkna med att det blir tuffare att växa framöver. Acast var länge tämligen ensamma på marknaden med en storsatsning och beslutet att fokusera på reklam satte dem på ett tillväxtspår många andra missade. Så lär det inte vara framöver. Tvärtom lurar aktörer som Spotify i vassen med liknande erbjudanden som Acast – men ytterligare större potential att nå nätverksfördelar, växa genom förvärv och locka annonsörer med unikt material.
Just Spotify köpte hösten 2020 upp Acast närmare konkurrent Megaphone för 235 miljoner dollar och avtalade samma år även om att få erbjuda Joe Rogans podcasts exklusivt i en affär värd 100 miljoner dollar. I Megaphone-förvärvet talar man explicit om att styra om modellen mot intäktsdelning av annonser precis som Acast.
I vårt huvudscenario tar vi höjd för att ökad konkurrens kan pressa tillväxten något på sikt, från 65% i år till 35% i tillväxt 2023. Det finns inga konkreta bevis på minskad tillväxt idag så kanske är detta konservativt. Det kan även nämnas att Acast inte är beroende av enskilda, mycket stora poddar av Joe Rogan-klass för sina lyssningar eller annonser. Dessa tenderar sköta monetarisering själva.
Eftersom mogna vinster ligger längre fram i tiden värderar vi bolaget på EV/Sales. I dagsläget ligger den siffran på drygt 5x vilket vi jämfört med andra tillväxtbolag som också delar intäkter med upphovsmän/partners och har affärsmodeller som bygger på en nätverkseffekt.
Acast växer bättre men har svagast intjäning i gruppen.
Bolag | Omsättning 2021E | Tillväxt 2021-23E | Bruttomarginal | Rörelseresultat | EV/Sales 2021E |
Acast | 975 Mkr | 50% | 37% | -150 Mkr | 5,2 |
Cint | 1270 Mkr | 24% | 52% | +200 Mkr | 8,0 |
Spotify | 94,6 mdr kr | 19% | 26% | +180 Mkr | 3,2 |
Storytel | 3125 Mkr | 30% | 40% | -150 Mkr | 3,3 |
Medeltal | 31% | 39% | 4,9 | ||
Källa: Bolagen, Factset & Afv |
Använder vi en multipel på 4,0x så blir avkastningspotentialen knappt 30%.
En godkänd uppsida, men vi är inte säkra på att det ligger tillräckligt mycket säkerhetsmarginal i den siffran och våra antaganden för att man ska teckna aktien. Insiderförsäljningarna är ett minus och värdekedjan är knappast stabil i nischen ännu.
IPO-klimatet tror vi dock är väl mottagligt för ett bolag som Acast. Och några konkreta tecken på avtagande tillväxt syns inte. Därför blir rådet att teckna men om aktien drar iväg lutar vi nog åt att vara nöjda och trycka på paus innan – så att säga – avsnittet är helt slut.
Acast största ägare | Andel efter IPO | Kommentar |
Alfvén & Didrikson | 11,9% | Riskkapitalbolag. Säljer inget. |
Moor&Moor | 10,7% | Säljer ca 10% av sina aktier. |
Första AP-fonden | 8,3% | Befintlig ägare som tecknar mer. |
Robur | 8,1% | Befintlig ägare. Säljer inte. |
Bonnier Ventures | 7,9% | Mediakoncernens riskkapitalbolag. Säljer 10% |
Alecta | 6,7% | Största ankarinvesterare vid IPO |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser