Analys Acast
Acast: Bättre än det låter
Acast | |
Börskurs: 24,90 kr | Antal aktier: 191,8 m efter utspädning |
Börsvärde: 4 776 Mkr | Nettokassa: 1 360 Mkr |
VD: Ross Adams | Ordförande: Andrea Gisle Joosen |
Acast (24,90 kr) har inte gått särskilt bra på börsen efter noteringen i somras. Företaget, som hostar och säljer annonser åt ca 35 000 ansluta podcast-shower, har rasat 35% jämfört med IPO-kursen.
Bolagets strategi med totalt tillväxtfokus utan mycket bekymmer över minussiffrorna på sista raden har inte fallit börsen i smaken.
Målet för Acast är att växa i snitt 60% per år till 2025 och att först om 3-5 år nå break-even i rörelseresultatet före avskrivningar. På rullande 12 månader ligger förlusttakten nära 200 Mkr, men då ingår en del noteringskostnader.
Affärsvärldens huvudscenario | 2021E | 2022E | 2023E |
Omsättning | 1000 | 1500 | 2025 |
– Tillväxt | 69% | 50% | 35% |
Rörelseresultat | -200 | -180 | -101 |
– Rörelsemarginal | -20% | -12% | -5% |
Resultat efter skatt | -152 | -137 | -77 |
EV/Sales | 3,6 | 2,5 | 1,9 |
Få kan matcha tillväxttalen
Nyligen kom niomånadersrapporten som ändå hade en del lovande inslag. Tillväxtmässigt ångar nämligen Acast på fortsatt bra. I Q3 växte bolaget 87% på översta raden. En bra nivå givet att vi jämför med ett kvartal som inte var så värst Covid-tyngt.
Även om Q4 kan se en viss nedväxling på grund av mycket svår jämförelse, så tror vi oddsen är bra att 2021 överträffar 60%-målet. Det var för övrigt extra positivt att Amerika växte starkt – eftersom det bekräftar att bolagets satsningar där ger effekt. Amerika ökade 111% i intäkter, Europa 84% och övriga världen 72%. Det är få andra börsbolag av miljardstorlek som kan matcha den typen av siffror, vilket illustreras i tabellen här intill.
Tillväxt i Q3 | Omsättningsökning* |
Acast | 87% |
CellaVision | 52% |
Evolution | 40% |
Cint | 34% |
Vitrolife | 27% |
Fortnox | 21% |
Storytel | 20% |
Sinch | 20% |
*Större förvärvseffekter exkluderade |
Som tidigare under 2021 finns en tydlig trend att antalet lyssningar i Acasts nätverk planar ut. I Q3 låg dessa på 891 miljoner, bara 10% mer än i fjol. Justeras den siffran för en bugg i Iphone som tillfälligt stängt ned poddspelaren så var ökningen 17%. Det är bättre, men ändå en nedväxling jämfört med 2019-20. Å andra sidan har Acast blivit mer skickliga på att belägga sina poddar med annonser vilket påverkat intäkten per lyssning starkt positivt.
Personalintensiv tillväxt
Men det syns ingen större skalbarhet i resultatet. Bruttomarginalen ligger kvar på drygt 36%, vilket innebär att Acasts andel av reklamkakan är oförändrad. Inga problem där. Men rörelsekostnaderna ökar kraftigt – vilket äter upp mer än det ökade bidrag som bruttovinsten ger. Rörelseförlusten steg till 53 Mkr (-37 Mkr).
Detta är inte oväntat givet vad ledningen flaggat för. Acast har en personalintensiv tillväxtmodell. Antalet anställda är upp drygt 50% sedan samma tid i fjol, till 328 personer. Bolaget finns etablerat i 12 länder. Det krävs kontor och lokal personal för att övertyga annonsörer och förmedlare om poddformatet som reklamkanal.
Acast – senaste rapport | Q3 2021 | Q3 2020 |
Omsättning, Mkr | 265 | 140 |
Tillväxt | 87% | 66% |
Lyssningar, miljoner | 891 | 809 |
Intäkt/lyssning | 30 öre | 17 öre |
Rörelseresultat, Mkr | -53 | -37 |
Intressant nog har dock en särskild säljkår skapats med inriktning på marknader där Acast inte är lokalt etablerade. Möjligen representerar detta “internationella expansionsteam” ett försök att skala upp säljeffektiviteten. På lång sikt kan även mer programmatiska inköp leda i samma riktning. Dessa automatiserade annonsköp driver inte personalkostnad och växer starkt, +263% i Q3. Men det sker – misstänker vi – från en låg nivå.
Strukturvärden?
Acast har efter noteringsemissionen tillräckligt kapital för att fullfölja sina tillväxtplaner, även om de kortsiktigt slukar kontanter. Nettokassan är 1,3 miljarder. Förhoppningen är att expansionen bygger långsiktiga konkurrensfördelar. Bolaget har idag ett nätverk som når 13% av alla poddlyssnare i USA och 44% av alla i Europa. Detta är ett starkt kort i annonsköparens ögon. Och kanske syns inte den potentialen varken i dagens intäktsnivå eller värdering fullt ut.
Det som är knepigt med Acast som investering är att branschen trots allt är ganska ny och värdekedjan inte etablerad än. Det finns en del tunga elefanter som dansar i den här manegen. Spotify är kända för sina stora contentavtal men har också köpt bolag som sysslar med den typ av annons-integrations-teknik (”ad insertion”) som Acasts erbjudande bygger på.
I somras gjorde Amazon en liknande affär då Art19 förvärvades (branschartikel här). Prislappen är okänd, men bolaget är precis som Acast experter inom annonsförsäljning. Man kan fundera på vad detta betyder för konkurrenskraften på sikt, varför det inte var Acast som blev uppköpa och om det var ett misstag av Acast att inte aggressivt konsolidera marknaden själva.
Podd as a Services-intäkter
Acast verkar ändå ligga långt framme tekniskt och jobbar med nya produkter. Det så kallade Acast+ är det ledningen lyfter fram mest just nu. Det är en tjänst för att komplettera kommersialiseringen av en podd. Som exempel kan lyssnare erbjudas en annonsfri podd eller extramaterial mot betalning eller abonnemang. I så fall tar Acast 15% av den intäkten.
Tidiga försök beskrivs som mycket lovande och att detta kan skapa 20% mer intäkter ovanpå annonsintäkterna, enligt Acast. Lansering av Acast+ väntas i slutet av detta år.
Bolag | Kurs-utv 1 år, % | Omsättning 2021E, Mkr | Tillväxt 2021E | Bruttomarginal | Rörelseresultat 2021E, Mkr | EV/Sales 2022E | EV/Bruttoresultat 2022E |
Acast | -35* | 1 010 | 65% | 37,0% | -211 | 1,9 | 4,5 |
Spotify | +4 | 95 575 | 20% | 26,5% | +77 | 3,9 | 14,5 |
Storytel | -35 | 2 952 | 21% | 43,7% | -351 | 2,7 | 6,3 |
Medel | 35% | 36% | -162 | 2,8 | 8,4 | ||
Källa: Factset. *Sedan IPO |
Slutsats
Acast gör ungefär det ledningen sa vid noteringen. Hittills syns inga svaghetstecken i tillväxtsiffrorna – även om vi skulle hålla ett öga på antalet lyssningar i nätverket. Om tillväxttakten bromsar in kan det skada aktien en hel del (jämför med Storytel) även om värderingen gått ned. Vi känner viss oro för Q4 då jämförelsen med 2020 är riktigt tuff. Vi estimerar 30-35% tillväxt.
Vid noteringen hade vi rådet att teckna vilket var en klar missbedömning av hur börsens skulle betrakta detta bolag. Vi tänkte oss att EV/Sales 4x var rimligt på sikt. Nu handlas Acast till 1,9x nästa års omsättning, baserat på prognoser ur Factset. Det är knepigt att spekulera i att den synen förändras men om bolaget kan lämna rapporter som Q3-an borde det ske förr eller senare. Jämfört med exempelvis Storytels multipel på 2,7x omsättningen ter sig inte Acast orimligt värderat alls. Med en liknande multipel finns klar och tydlig uppsida i Acast-aktien.
Detta gör att vi behåller köprådet på Acast.
Tio största ägare i Acast | Värde (Mkr) | Kapital | Röster |
Alfvén & Didrikson AB | 576 | 13,0% | 13,0% |
Moor&Moor AB | 484 | 10,9% | 10,9% |
Första AP-fonden | 376 | 8,5% | 8,5% |
Bonnier | 360 | 8,1% | 8,1% |
Alecta Pensionsförsäkring | 343 | 7,7% | 7,7% |
Swedbank Robur Fonder | 296 | 6,7% | 6,7% |
Handelsbanken Fonder | 229 | 5,2% | 5,2% |
Kuvari Partners LLP | 117 | 2,8% | 2,8% |
BlackRock | 121 | 2,7% | 2,7% |
Luxor Capital Group LP | 98 | 2,3% | 2,3% |
Källa: Holdings |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser