ABAS Protect: Säker tillväxt

Stängsel- och grindleverantören ABAS Protect ska notera sig på Spotlight Stock Market. Pengarna från nyemissionen ska gå till att finansiera bolagets ambitiösa tillväxtplaner. Är teckningskursen tillräckligt låg för att locka oss att teckna?
ABAS Protect: Säker tillväxt - om-abas-forsmark
ABAS Protect levererar stängsel och grindar. På bilden syns stängsel runt Forsmarks kärnkraftverk levererat av ABAS.
ABAS Protect
Teckningskurs: 12,50 kr Antal aktier efter IPO: 6,6 m
Börsvärde: 83 Mkr Nettoskuld efter IPO: 3 Mkr
VD: Tomas Karlsson Ordförande: Mikael Palm Andersson

ABAS Protect (Teckningskurs 12,50 kr) tillverkar och säljer stängsel och grindar under eget varumärke. Bolagets verksamhet utgår huvudsakligen från bolagets fabrik i Ambjörnarp utanför Tranemo. ABAS har även en fabrik i Polen där viss komponenttillverkning är förlagd.

Företaget har stora expansionsplaner för de kommande åren. Nu sker en notering för att få in pengar till att finansiera expansionsplanerna. Totalt tar bolaget in 11,2 Mkr efter emissionskostnader.

VD Tomas Karlsson kommer efter noteringen äga aktier för knappt en halv miljon kronor baserat på teckningskursen.

Affärsvärldens huvudscenario 2022E 2023E 2024E
Omsättning 84 92 102
 – Tillväxt +25% +10% +10%
Rörelseresultat 10 11 12
 – Rörelsemarginal 12,0% 12,0% 12,0%
Resultat efter skatt 8 9 10
Vinst per aktie 1,18 1,30 1,46
Utdelning per aktie 0,00 0,00 0,00
Direktavkastning 0,0% 0,0% 0,0%
Operativt kapital/omsättning 50% 50% 50%
Nettoskuld/EBIT 0,4 0,0 -0,5
P/E 10,6 9,6 8,6
EV/EBIT 8,6 7,4 6,3
EV/Sales 1,0 0,9 0,8

Bolaget erbjuder kompletta stängsellösningar vilket huvudsakligen består av stängsel och grindar. Kunderna utgörs primärt av stängselentreprenörer som sedan utför själva installationsarbetena. Slutkunderna är ofta industrifastigheter. Försäljningen sker idag huvudsakligen till svenska kunder. Bolaget själva uppskattar sin svenska marknadsandel till 8-10%.

ABAS har inte någon extern grossist och måste därför hålla stort eget lager.

Bolaget beskriver innovation, kvalitet, design och leverenssäkerhet som sina stora konkurrensfördelar.

Läs mer om aktuella börsnoteringar på IPO-guiden

IPO-GUIDE ABAS Protect
Lista Spotlight
Omsättning rullande tolv månader 67 Mkr
Antal anställda 41
Teckningskurs 12,50 kr 
Rådgivare Företagsfinansiering Fyrstad AB
Storlek på erbjudande 13 Mkr (varav 100% nyemission)
Börsvärde vid IPO Cirka 83 Mkr
Emissionskostnad Cirka 1 Mkr (10,4% av erbjudandet)
Säkrad andel av IPO* 43%
Investerare som ska teckna i IPO RiRo Development AB, Mattias Josefsson, Företagsfinansiering
Fyrstad AB, Capmate AB, Sven Lans Försäljning AB, m.fl. (43% i åtagande)
Garanter
Flaggor** Två flaggor
Sista teckningsdag 2022-10-18
Beräknad första handelsdag 2022-11-01 (14 dagars väntetid)
* Andelen av antalet aktier i erbjudandet som på förhand är säkrade via förbindelser (garantiåtagande/teckningsåtaganden).
** Särskild metodik. Se faktaruta nedan.
Källa: Affärsvärlden / bolaget

 

Två flaggor enligt Affärsvärldens IPO-guide

Affärsvärldens IPO-guide granskar alla noteringar efter 25 typfall av så kallade flaggor. Genomsnittet efter 443 granskade börsnoteringar är 1,6 flaggor för miljardbolag, 2,9 för småbolag och 3,8 för mikrobolag. En flagga är inte så allvarligt i sig utan mer en signal om att man som investerare bör fundera ett extra varv kring vissa aspekter.

Affärsvärldens IPO-guide hittar två flaggor i ABAS Protect

# Rabatterad emission tätt inpå IPO

Om ett bolag gjort en nyemission väldigt kort tid inför IPO till en värdering som är rejält mycket lägre så kräver det en förklaring. Har det hänt mycket i bolaget på kort tid är man kanske inte mogen för notering? Var det en kompisemission så vill man också veta varför. En variant av kompisemission är extra förmånliga optionsprogram.

ABAS Protect AB genomförde i våras en nyemission till kursen 9 kr per aktie. Det kan ställas mot 12,50 kr i det erbjudande som nu riktas mot allmänheten. En viss rabatt är befogad för ett onoterat bolag kontra ett noterat. Samtidigt har börsen gått väldigt svagt sedan förra nyemissionen. Sammantaget landar vi i att stanna vid en upplysning.

# Omoget bolag?

När bolag växer behövs nya strukturer, processer och system för att hantera ökad komplexitet och en större organisation. Om bolag börsnoteras utan att detta är på plats så ökar det risken för bakslag.

ABAS Protect AB har en ekonomiassistent som planeras tillträda som CFO “inom något år”. Ekonomiassistenten gick ut gymnasiet 2020. Fram till tillträdet ska hon läras upp av befintlig CFO. För oss förefaller det som väldigt kort erfarenhet för en CFO i ett börsnoterat bolag. Vi hissar en flagga för omoget bolag.

ABAS Protects VD Tomas Karlsson kommenterar:
– ABAS har en erfaren CFO och vi kommer säkerställa att vi alltid har en erfaren CFO. Vår ekonomiassistent går ett internt traineeprogram för att på sikt ta över som CFO. Det finns inget datum satt för när detta skall ske utan det handlar helt om när hen har nått den kompetensnivån som krävs för att ta över som CFO.

# CV med plumpar

För investerare är det relevant att känna till om nyckelpersoner har ett ”bagage” av exempelvis konkurser, tvister, åtal eller andra potentiella ”plumpar”. En (lindrig) gång är ingen gång men två gånger kan vara en gonggong.

Styrelseordförande Mikael Palm Andersson var fram till 2019 engagerad i PEN Concept-koncernen som 2020 gick i konkurs. Har var till 2018 även engagerad i Oboya Horticulture-koncernen som sedan också har gått i konkurs. Vi hissar en flagga. 

ABAS Protects VD Tomas Karlsson kommenterar:
– Mikael Palm Andersson slutade i nämnda bolag då han och huvudägarna hade olika syn på hur verksamheterna skulle drivas, vilket senare ledde till att de gick i konkurs. Numera är han VD för advokatfirman Wåhlins i Göteborg, och att valet föll på honom som ordförande i ABAS berodde på att han har en bred juridisk kompetens, bred industriell bakgrund med drift av företag och ägande av fastigheter i Polen

Motoriserade grindar är en produkt som sticker ut som extra lönsam. Försäljningen av motoriserade grindar utgör ungefär 30% av bolagets omsättning.

I grafiken nedan framgår hur bolagets intäkter fördelar sig per produkt samt hur rörelsekostnaderna fördelar sig per kostnadsslag.

Som framgår av grafiken står insatsvaror för en stor del av bolagets kostnader. Bland annat köper bolaget mycket stål vilket är en vara som blivit avsevärt dyrare under året. VD Tomas Karlsson uppger för Afv att man lyckats föra större delen av årets kostnadsökningar på insatsvaror vidare till kunderna. Samtidigt har intern effektivisering och skalfördelar gjort att lönsamheten ändå ökat. Bruttomarginalen årets sju första månader var 41,7%.

BAKGRUND

ABAS historia sträcker sig tillbaka till 1925. Bolaget antog dock sin nuvarande skepnad 2010 då nuvarande huvudägaren Niclas Johansson köpte bolaget. ABAS tidigare huvudägare hade då gått i konkurs.

ABAS hade vid tiden då Niclas Johansson köpte bolaget ett antal problem. Bolaget var vid tidpunkten bland annat högt skuldsatt. ABAS största problem var dock att man var för ineffektiv internt för att vara konkurrenskraftig. Niclas Johansson uppger för Afv att bolagets tillverkningskostnader var 25% högre än vissa konkurrenters försäljningspris vid tidpunkten. Niclas Johansson har en bakgrund som produktionschef och hans fokus blev att få rätsida på bolagets produktion och sourcing. 

2018 tog Tomas Karlsson över som VD efter Niclas Johansson. Karlsson har en bakgrund inom projektledning och försäljning. Tomas Karlssons första strategiska åtgärd var att inleda en omfattande dialog med bolagets kunder. Därefter satsade ABAS på att utveckla produkter som låg i linje med de kundönskemål som framkommit. VD anser att arbetet med produktutveckling var mycket framgångsrikt. Som exempel nämner han att en motoriserad grind som lanserades förra året seglat upp till att nu vara bolagets mest säljande produkt.

Niclas Johansson jobbar idag med bolagets strategiska aktiviteter.

NULÄGET

Bolag Omsättning 2021 Mkr Rörelsemarginal 2021
Demex AB 259,4 16,7%
Heras AB 207,6 Negativ
Heda Security AB 177,3 Negativ
Halsäng stängsel AB 169,2 12,1%

I tabellen intill framgår ABAS huvudkonkurrenters omsättning och lönsamhet.

ABAS ledning uppger att de skulle kunna sälja betydligt mer än vad de idag gör. Det är primärt två saker som idag bromsar bolaget från att sälja mer. Det första är brist på rörelsekapital och det andra är brist på produktionskapacitet.

Bolaget behöver binda mycket kapital i lager. Detta är svårt att göra något åt då korta ledtider och bra leverensprecision är viktigt för vilken leverantör stängselentreprenörerna väljer. 

För att adressera bristen på produktionskapacitet håller ABAS på att inreda en ny fabrik i en fastighet intill den gamla fabriken i Ambjörnarp. I och med invigningen av den nya fabriken i vinter kommer ABAS ha kapacitet att växa för lång tid framöver.

EXPANSIONSPLANER

Med kapacitetsbristen löst genom den nya fabriken och rörelsekapitalet adresserat med noteringen siktar bolaget nu på att kraftigt expandera försäljningen. Man räknar både med att ta marknadsandelar i Sverige och att expandera till nya länder. 

Bolagets första stora utlandssatsning blir Norge. Planen är att norska marknaden ska servas av den svenska organisationen. Under nästa år planerar ABAS att expandera sin försäljning till Polen. Den polska marknaden ska servas av en lokal organisation. Bolaget planerar även att utöka sin lokala fabrik till att även utföra slutmontage. Detta för att få produktionen närmare kunderna. 2024 planeras lansering i Tyskland.

Vi ställer oss lite frågande till varför bolaget planerar utlandsexpansion samtidigt som det verkar gå så bra i Sverige. Bolaget har snart funnits i hundra år och har tidigare bara haft försumbar försäljning utanför Sverige. Svårighetsgraden ökar garanterat för bolaget då man går från en marknad till fyra. Borde det inte vara enklare att satsa på att fortsätta ta marknadsandelar i Sverige?

HUVUDSCENARIO

ABAS har tidigare haft som mål att omsätta 125 Mkr år 2025 med bibehållen lönsamhet. Målet är några år gammalt och idag räknar bolaget med att nå omsättningsmålet tidigare än 2025.

Under årets sju första månader omsatte bolaget 50 Mkr. Om vi extrapolerar tillväxten på resten av året får vi en omsättning på 84 Mkr och en tillväxt på 25% i år. Rörelsemarginalen för årets sju första månader var 12%.

Frågan är hur den kommande lågkonjunkturen kommer att slå mot ABAS försäljning. Det är ganska sannolikt att en vikande konjunktur kommer att minska den totala efterfrågan på stängsel och grindar då nyanläggning är ett viktigt avsättningsområde. Vi har jämfört ABAS tillväxt med de konkurrenter som angivits i memorandumet. Både 2020 och 2021 verkar branschen som helhet vuxit 8-9%. ABAS växte i jämförelse med 14% per år. Vi tolkar detta som att en betydande del av tillväxten är driven av konjunkturen.

Under finanskrisen hade bolaget som bekant stora problem. Bolagets problem var dock ej enbart relaterade till externa faktorer utan primärt till den interna ineffektivitet som gjorde bolagets produkter för dyra. Dagens ABAS framstår vara i betydligt bättre skick.

Sammantaget räknar vi med att tillväxten faller tillbaka till 10% per år från och med nästa år. Vi räknar samtidigt med att nuvarande lönsamhetsnivå är långsiktigt uthållig. Det är mycket möjligt att både lönsamhet och omsättning blir betydligt sämre under några kvartal under den kommande lågkonjunkturen. Viktigt för marknadens värdering är dock synen på hur bolaget kommer att gå några år ut.

SLUTSATS

Vi tycker att 9x EV/EBIT är en rimlig värdering för ett välskött mikrobolag som ABAS.

Ledningen verkar ha gjort mycket rätt de senaste åren. Samtidigt utgör utlandsexpansionen och konjunkturen påtagliga risker.

Vi fick ett ganska bra allmänt intryck av ABAS. Uppsidan på 40% i vårt huvudscenario är dock lite för klen i det här marknadsklimatet för att vi ska vara bekväma med teckna-råd. Vårt råd blir därmed neutral.

ABAS största ägare Andel efter IPO Kommentar
Sävshult Invest AB 75,8% Ägs till 95% av styrelseledamoten Niclas Johansson och till 5% av styrelseledamoten Roger Axelsson
RiRo Development AB 2,6%  
Mattias Josefsson 2,0%  
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Här hittar du alla analyser