A3: Medioker tillväxt

Tele- och bredbandsoperatören A3 värderas inte särskilt högt. Men å andra sidan är tillväxten klen. Konsolideringen i branschen kommer troligtvis fortsätta. Är det bra eller dåligt för A3?
A3: Medioker tillväxt - A3
A3 är en leverantör av bland annat bredbandstjänster i Sverige. Bolaget har drygt 240 000 privatkunder och marknadsförs under varumärkena A3 och Universal Telecom.
A3 
Börskurs: 14,00 kr Antal aktier: 32,9 m
Börsvärde: 461 Mkr Nettoskuld: 17 Mkr
VD: Paul Moonga Styrelseordförande: Thomas Nygren

A3, tidigare Alltele (14 kr) levererar telefoni, bredband, kabel-TV och andra tjänster till privat och företagskunder i Sverige. Koncernen är uppbyggd via förvärv. Bland annat Universal Telecom som förvärvades 2013 och T3 2017.

Huvudkontoret är beläget i Umeå. Koncernen har varit noterad på Small cap sedan 2009 och har idag cirka 155 anställda.

Affärsvärldens huvudscenario 2019 2020E 2021E 2022E
Omsättning 806 790 806 822
 – Tillväxt -0,9% -2,0% +2,0% +2,0%
Rörelseresultat (Ebita) 49 43 46 49
 – Rörelsemarginal 6,1% 5,5% 5,8% 6,0%
Resultat efter skatt 10 33 35 37
Vinst per aktie 0,30 0,99 1,06 1,14
Utdelning per aktie 0,50 0,50 0,50 0,50
Direktavkastning 3,6% 3,6% 3,6% 3,6%
Avkastning på eget kapital 5% 18% 17% 17%
Operativt kapital/omsättning -10% -6% -6% -6%
Nettoskuld/EBITA 0,4 0,3 -0,1 -0,6
P/E 46,1 14,1 13,2 12,3
EV/EBITA 9,7 11,0 10,3 9,7
EV/Sales 0,6 0,6 0,6 0,6
Kommentar: Rörelseresultatet avser Ebita (alltså exklusiva immateriella förvärvsavskrivningar).

Bolaget har cirka 242 000 privatkunder och 12 000 företagskunder. Privatmarknaden utgör drygt 70 procent av intäkterna medan företagsmarknaden står för den resterande knappa tredjedelen.

I jämförelse med börsens andra två mindre operatörer Bahnhof och Bredband2 har tillväxten varit svag. I fjol var omsättningen för A3 i stort sett oförändrad på koncernnivå.

A3 lyfter själva fram Ebitda-marginalen som 2019 landade på 9,0 procent. Rörelsemarginalen efter alla avskrivningar, Ebit, blev 0,5 procent jämförelsevis. Resultatet belastades av immateriella förvärvsavskrivningar på cirka 45 Mkr. Exklusive dessa var Ebita-marginalen 6,1 procent. Det tycker vi är det mest rättvisande nyckeltalet.

A3 segment helår 2019 Företagskunder Privatkunder
Omsättning 224 Mkr 582 Mkr
Tillväxt 4,7% -3,0%
Rörelseresultat 18,1 Mkr 54,3 Mkr
Ebitda-marginal 8,1% 9,3%

Företagsaffären har cirka 12 000 kunder. I fjol växte detta segment med 5 procent till 224 Mkr. Tjänsterna inom detta affärsområde omfattar exempelvis växeltjänster, molntjänster och serverdrift. A3 sköter kort och gott både telekom och IT-drift och tar således ett helhetsansvar för kunderna.

Under första kvartalet har A3 bytt försäljningsansvarig för företagssegmentet. På kort sikt är utsikterna suddiga till följd av corona, mer om det senare.

Privatsidan minskade omsättningen med 3 procent till 582 Mkr under fjolåret. A3 har delat in produkterna i två kategorier. Sunset respektive Sunrise. Sunset består främst av kopparbaserade tjänster (exempelvis bredband via telefonjacket, ADSL). Detta är en strukturellt minskade kategori och här tappar A3 intäkter.

A3 har totalt sett cirka 335 000 intäktsbringande tjänster, så kallade RGU:er. Varje kund på privatsidan har alltså i snitt mer än 1 tjänst. Nyckeltalet intäktsbringande tjänster (RGU) minskade för kategorin Sunset till 59 774 (77 010) under första kvartalet. Detta segment kommer sannolikt fortsätta att krympa framöver.

Den andra kategorin kallas Sunrise och består av produktområden som uppvisar en underliggande marknadstillväxt. Som fibertjänster, mobiltjänster och molnservertjänster. Vid utgången av första kvartalet var antalet Sunrise RGU:er 275 844 (278 712). Att antalet RGU:er även minskade inom Sunrise-området är oroväckande. Det är ju här bolaget ska växa.

Den största produkten är bredband via fiber. A3 levererar tjänster i samtliga öppna stadsnät i Sverige. Bolaget hade vid utgången av första kvartalet knappt 160 000 (163 668) kunder i de öppna stadsnäten. A3 har utöver detta även cirka 40 000 hushåll i de exklusiva näten.

A3 menar att nettointaget av unika kunder har påverkats negativt av de prishöjningar som genomfördes samt att bolaget har haft högre priser jämfört med konkurrenterna. Konkurrensfördelarna inom bredband är som bekant ganska få. Pris är en viktig faktor, kundservice och driftsäkerhet några andra. Konkurrenten Bahnhof har profilerat sig inom integritet.

A3:s målsättning är att öka den organiska tillväxttakten inom fiber. Nedan följer utvecklingen över kundintaget för A3 på fibersidan samt bolagets noterade konkurrenter de senaste åren. Flera av konkurrenterna redovisar inte siffran för fiber separat utan avser kunder inom bredband.

A3 har sedan slutet på 2017 haft ett relativt oförändrat antal fiberansluta kunder. Se den gråa linjen i diagrammet ovan. I mars månad 2020 tog bolaget in 3000 nya kunder och i april 3900 stycken. Det låter ju bra. Men totalt sett minskade antalet kunder i Q1 för A3 även om mars var starkt.

En annan trend är att stora spelare som Telia och Telenor tappar kunder. Den mindre operatören Bredband2 har typiskt sett haft ett kundintag på 2000 – 5000 nya kunder per kvartal, men några få undantag. Det är stabilt. Allra bäst är Bahnhof (den röda linjen) som tagit in mellan 7000 – 13 000 kunder per kvartal. De mindre operatörerna har generellt sett en lägre prisbild jämfört med giganter som Telia och Tele2. Den som är extra intresserad kan ta del av Post- och telestyrelsens prisrapport 2019.

Nedan följer utvecklingen över marknadsandelar på den svenska bredbandsmarknaden. Som synes är trenden att de mindre operatörerna har tagit marknadsandelar från de större över tid. A3 har en marknadsandel på 5,3 procent. 2018 förvärvade Tele2 konkurrenten Comhem (se sammanställning längre ned).

För några år sedan satte den svenska regeringen upp en målsättning om att 95 procent av alla hushåll i Sverige skulle ha tillgång till 100 Mbit/s år 2020. I slutet på 2018 hade 77 procent av alla hushåll tillgång till fiber. Siffrorna för 2019 är ännu inte publicerade. Bedömningen för 2020 är nu att 85-88 procent kommer ha tillgång till detta under 2020.

Marknadstillväxten kommer alltså sakta in kommande år. Vi tror då att konsolideringen på marknaden kommer öka. Det har skett en del transaktioner de senaste åren. I tabellen nedan finns ett urval.

Köpare Förvärvsobjekt Tidpunkt Transaktionsvärde
Tele2 ComHem Januari 2018 36 391 Mkr
EQT DGC Juni 2017 2300 Mkr
Alltele (A3) Telecom3 AB (T3) November 2016 153 Mkr
Tele2 TDC Sverige Juni 2016 2900 Mkr
Comhem Boxer Juni 2016 1550 Mkr
Bahnhof Tyfon Svenska AB Juni 2015 70 Mkr
Comhem Phonera December 2013 315 Mkr
EQT IP-Only Maj 2013 Okänt
Alltele (A3) Universal Telecom Jauari 2013 220 Mkr
Källa: Factset, Affärsvärlden

Åter till A3. Bolaget har framför allt gjort två större förvärv, Universal Telecom 2013 och T3 2017. Vid gången av första kvartalet 2020 hade bolaget en nettoskuld på cirka 17 Mkr. Detta är exklusive leasingskulder på drygt 47 Mkr relaterat till IFRS 16. Bolaget har därefter delat ut 0,50 kr per aktie (1,25 kr) motsvarande cirka 16 Mkr.

A3  Q1 2020 Q1 2019
Rörelseintäkter koncern 194,5 Mkr 202,8 Mkr
Tillväxt 3,5% 0,2%
Företag 52,9 Mkr 55,6 Mkr
Privat 141,6 Mkr 147,3 Mkr
Rörelsekostnader 35,5 Mkr 39,9 Mkr
Ebita 16,5 Mkr 19,0 Mkr
Ebitda-marginal 8,5% 8,9%
Ebita-marginal 5,2% 6,3%

Omsättningen i första kvartalet 2020 minskade med 3 procent mot fjolåret. Ebitda-marginalen var 8,5 procent (8,9). Ebita-marginalen var 5,2 procent (6,3). IT-tjänster har påverkats negativt av att företag valt att senarelägga planerade IT-investeringar. A3 ser detta som ett hack i kurvan. Ökade konkursen i spåren av corona kan påverka negativt framöver.

Ledningen med VD Paul Moonga i spetsen har jobbat en hel del med kostnadssänkningar de senaste åren. I första kvartalet var de operativa rörelsekostnaderna (exklusiva nätkostnader) 35,5 Mkr (39,9). Bolaget avser att fortsätta minska kostnadsnivån framåt. Tre fjärdedelar av personalstyrkan arbetar för tillfället hemifrån.

A3 har likt de andra operatörerna en stor andel återkommande intäkter. Vi räknar med att intäkterna på årsbasis sjunker med 2 procent i år. Alltså ungefär i nivå med utvecklingen under Q1. Därefter räknar vi med en tillväxt på 2 procent per år.

Vi skissar på en marginal på 6 procent på Ebita-nivå ett par år ut. I linje med utfallet i fjol. Använder vi en multipel på 10 gånger rörelsevinsten finns en uppsida på cirka 20 procent.

Både Bahnhof och Bredband2 värderas högre än A3. Det tycker vi är fullt rimligt och motiverat med tanke på att de uppvisar en betydligt högre organisk tillväxt samt högre marginalbild. Både Bahnhof och Bredband2 har dessutom nettokassa medan A3 har sämre balansräkning med en nettoskuld.

Kan A3 accelerera tillväxttakten så är uppsidan stor (optimistiskt scenario). Kanske ser någon större spelare strukturvärde i kundstocken etc? Risken är att konkurrensen ökar och att marginalerna tar stryk (pessimistiskt scenario).

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2021E EV / Ebit 2021E EV / Sales 2021E Ebit-marginal 2021E % Årlig tillväxt i omsättning 2020-2022 %
A3 0,6 12,5 9,9 0,6 6,0 2,0
Bahnhof 28,3 21,7 15,6 1,9 12,0 8,0
Bredband2 57,7 19,6 13,6 1,2 8,8 7,6
Tele2 3,3 18,7 20,2 4,1 20,4 1,6
Telia -18,3 13,5 18,4 2,6 14,4 1,3
Telenor -15,8 12,5 11,0 2,7 24,8 1,7
Genomsnitt 11,1 17,2 15,7 2,5 16,1 4,1
Källa: Affärsvärlden (A3 och Bahnhof) / Factset (övriga)
Definition Aktiens avkastning 12 månader, inklusive utdelning Börskurs delat på förväntad vinst per aktie för 2021E EV = Börsvärde + Nettoskuld. EBIT = förväntat rörelseresultat 2021E EV = Börsvärde + Nettoskuld. Sales = förväntad omsättning 2021E Förväntad rörelsemarginal 2021E Förväntad årlig tillväxt 2020-2022

A3 har genom åren gjort en del förvärv och verkar fortsatt ha sådana ambitioner. Marknaden kommer sannolikt konsolideras. Den organiska tillväxten har varit klen över tid. Uppsidan i huvudscenariot är hyfsad men i jämförelse med börsens andra operatörer så ser vi inga skäl till att köpa A3. Rådet blir neutral.

Andra aktier som vi har köpråd på i sektorn är Bahnhof (återfinns i Afv-portföljen) samt norska Telenor.

A3 tio största ägare Värde (Mkr) Andel
Mark Hauschildt (Styrelseledamot) 221,9 46,7%
Johan Åsberg (Styrelseledamot) 40,0 8,43%
Mikael Holmlund 40,0 8,43%
Pemberton Holding Ltd 19,1 4,03%
Ola Norberg (grundare av Alltele) 14,1 2,97%
Hans Hellspong 13,1 2,76%
Tobias Asarnoj 9,75 2,05%
Thomas Nygren (Ordförande) 7,84 1,65%
Milos Tankosic 7,48 1,57%
Sasa Cvijic 7,23 1,52%
Källa: Holdings
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser