Välskött verkstadsbolag
KÖP I slutet av november vandrar den forna Electrolux-avknoppningen Dometic in på sitt tredje år som börsnoterat bolag. Resan har varit odramatisk, inte minst för ett bolag som var så nära totalhaveri som husvagns- och fordonsinredaren Dometic var, när efterfrågan rasade efter finanskrisen 2008. När marknaden normaliserades sålde riskkapitalbolaget EQT ut aktien på börsen till kursen 48 kronor. Den handlades till en början kring 55 kronor, men lyfte senare till dagens nivåer kring 70 kronor.
Kurslyftet är motiverat. Bolaget har genomfört ungefär vad den avgående vd:n Roger Johansson sagt att han ska göra. 52-åringen slutar vid årsskiftet efter fem år som koncernchef på Dometic och 26 år i olika roller i internationella bolag. Nu hoppar han av ekorrhjulet och ägnar sig åt något helt annat.
– Jag kommer spendera det mesta av tiden i berg, mest i Europa. Jag har alltid varit en passionerad skidåkare och det blir kombinationer av klättring, vandring på skidor och offpiståkning, säger han.
Efterträdaren som presenterades i somras, den Madridfödde Juan Vargues, har bott i Sverige under större delen av sin karriär. Han och Roger Johansson har en egenskap gemensam. De är båda nybörjare i branschen när de gjorde/gör sin första dag på jobbet.
Den senare visste enligt egen uppgift ingenting om sitt nya bolag när han hämtades från stålgrossisten BE Group. Vargues följer i företrädarens spår. Han hämtades från ett divisionschefs-jobb på börsgunstlingen Assa Abloy.
– Juan är, precis som jag 2012, ingen bransch-insider. Hans otroligt starka erfarenhet av att utveckla affärer gör att han är en fantastisk passande ledare att ta bolaget in i nästa fas, säger Roger Johansson om sin efterträdare.
Dometic är i första hand underleverantör i fordonsbranschen. 60 procent av fjolårsförsäljningen på 12,4 miljarder kronor gick till tillverkare av fritidsbåtar, husvagnar, husbilar, lastbilar och i liten utsträckning till exklusiva personbilar. I sortimentet märks toaletter, prylar för ventilation, fönster och dörrar, markiser, värme- och kylanläggningar, spänningsomvandlare och så de produkter som bolaget är mest känt för, kylskåp modell mindre till husbilar och husvagnar. Kylskåpen står för en femtedel av försäljningen. Resten av försäljningen, knappt 5 miljarder kronor, sker på den mer lönsamma eftermarknaden.
Till skillnad från hur det ser ut för andra bilunderleverantörer är Dometics produkter inte utsatta för prispress i samma grad. För Dometic fungerar marknaden annorlunda. Bolaget kan, i kraft av att vara marknadsledare inom några produktområden, tvärtom höja priserna med några procent per år.
I år har bolaget lyckats få bättre snurr på affärerna än vad som varit fallet under senare år. Omsättningen hittills under året har vuxit snabbare än vad analytikerna har trott. Tillväxten hittills i år är drygt 10 procent och den är helt organisk. Men under de närmaste åren återgår Dometic rimligen till rollen som förvärvsmaskin. Det finns utrymme i balansräkningen att årligen köpa in bolag med försäljning på i storleksordningen 1 miljard kronor.
Bolaget värderas nu till 12 respektive 11 gånger vinsten för i år respektive nästa år. Med en tillväxt kring 10 procent och god lönsamhet är det här attraktiva nivåer. Den som följde vårt råd i mars förra året att köpa Dometic har sett sin investering öka i värde med knappt 30 procent. Men det finns mer att hämta. Aktien surfar på den växande friluftstrenden och ju mer den nya ledningen gör för att fjärma bolaget från rollen som fordonsunderleverantör, desto större är förutsättningarna att få fart på aktien. Aktien har stor potential på några års sikt, men för det närmaste året ställs siktet in på 89 kronor.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.