Norsk lågprisvinnare
KÖP. Med 244 butiker är Europris Norges största lågprishandlare. Konceptet startades 1992, och från 2004 var det svenska private equity-bolag som drev expansionen: först IK Investment Partners och från 2012 Nordic Capital. Sommaren 2015 noterades aktien i Oslo och i våras sålde Nordic Capital sitt resterande ägande.
I en osäker norsk oljeekonomi har börsintresset varit svalt. Från noteringskursen 45 kronor summerar totalavkastningen hittills till minus 14 procent.
Norsk lågprishandel har samtidigt växt med hela 14 procent per år 1999–2016. Lågprisandelen är trots det ännu bara en bråkdel av ledarlandet Tysklands. Det finns med andra ord goda tillväxtförutsättningar.
Här har Europris byggt upp god priskonkurrenskraft som säkrat högre tillväxt i jämförbara butiker än för norsk lågprishandel generellt. Bolagets volymaffär bygger på starkt centraliserade inköp, sortimentsstyrning och distribution. Majoriteten av inköpen sker direkt från tillverkare i Europa och Asien.
Senare års bruttomarginal har hållits stabil på 43–45 procent. På det har expansion och förbättringsåtgärder banat väg för en rörelsemarginalökning till hela 10–11 procent.
Ett fåtal lågpriskonkurrenter överlappar flera Europris-segment. Ett exempel är svenska Clas Ohlson, vars drygt 80 norska butiker har runt en tredjedels sortimentsöverlappning. Clas Ohlsons norska rörelsemarginal är dock endast runt 4 procent. Inte heller onoterade Jula eller Rusta, vars sortiment överlappar till i alla fall hälften, har kunnat vinna mot Europris på hemmaplan.
Europris ser potential för 320–330 norska butiker, en nettotillväxt med ungefär en tredjedel. Affärsvärlden antar fortsatt tillväxt i jämförbara butiker och att inga större priskrig bryter ut i närtid. Då blir prognoser i linje med Factsets analytikerkonsensus för 2017–2019 realistiska: en total intäktstillväxt som väntas sakta in från 10 till 7 procent årligen plus en rörelsemarginal som hålls uppe på 11–11,5 procent.
Den norska hemmamarknaden kommer att mättas, så på tio års sikt ser Affärsvärlden den årliga tillväxten avta stegvis till 3 procent. Ledarpositionen borgar samtidigt för en rörelsemarginal på goda 10 procent, även om tillfälliga priskrig behöver utkämpas längs vägen.
Då Europris genererar starkt kassaflöde erbjuder dagens kurs en ordinarie direktavkastning på 5 procent från start. Ett framåtblickande kassaflödesvärde blir samtidigt ungefär 43 kronor per aktie. Det motsvarar ev/ebit 12 för 2019, en värdering i linje med Clas Ohlson på nuvarande analytikerkonsensus.
På sikt kommer näthandeln att bli konkurrenskraftig även för lågprishandelns små genomsnittsköp. Europris har i dag nätannonser samt ett fåtal artiklar som beställs online och hämtas i butik. Så länge volymerna hålls uppe så kommer Europris sannolikt kunna ställa om mot ökad e-handel – styrkan i modellen har aldrig varit de fysiska butikerna utan inköp och logistik. Norge är dessutom en liten marknad utanför EU, vilket fördröjer offensiver från internationella nätjättar.
Efter finanskrisen gav Europris upp en misslyckad expansion till den konkurrensutsatta svenska marknaden. På dagens kurs kan affären dock räknas hem utan att behöva lämna trygga Norge. Vill Europris ändå utomlands så kan en sammanslagning med finländska lågpriskollegan Tokmanni vara en väg. Även Tokmanni har i Nordic Capitals regi stärkt sin ställning på en liten nationell marknad och bolagen har redan ett snabbväxande inköpssamarbete i Kina.
Europris skala på en relativt skyddad norsk hemmamarknad borgar för överlönsamhet mot flertalet konkurrenter. Dessutom erbjuder lågprissegmentet attraktiva defensiva egenskaper genom konjunktursvackor. Affärsvärlden sätter köpråd på Europris med riktkurs 43 kronor.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.