Mode som fastnat i mitten
VÄNTA. ”Tillbaka på ruta ett” löd rubriken när MQ-aktien fick gulflagg av Affärsvärlden i slutet av januari i fjol. Aktien har sedan dess tappat 29 procent samtidigt som Stockholmsbörsen stigit med 18 procent. Vid ev/ebit 8, p/e 10 och en direktavkastning över 5 procent på konsensusprognoserna för nästa räkenskapsår (se tabell ovan) är bolaget ett av börsens mer attraktiva rent nyckeltalsmässigt.
När Affärsvärlden synade MQ senast hade ledningen återställt lönsamheten och skiftat fokus mot tillväxt. Ett nytt försök att etablera klädkedjan i Norge hade precis aviserats. Bara några månader senare förvärvades svenska klädkedjan Joy, inriktad på mode för medelålders kvinnor. Den olönsamma kedjan köptes för 39 miljoner kronor, motsvarande bara 0,15 gånger omsättningen, från riskkapitalbolaget Segulah. Några månader efteråt beslutade MQ:s ledning om ännu en norsk reträtt.
Ur ett långsiktigt tillväxtperspektiv är det illavarslande att MQ nu vid ett par tillfällen misslyckats med att etablera sig i Norge, en marknad som en rad svenska detaljhandlare lyckats etablerat sig på. Samtidigt är det logiskt att vd Christina Ståhl köpte Joy, då hennes styrka varit att vända underpresterande verksamheter. Så var det hos möbelhandlaren Mio och så var det med MQ. Och hittills är utvecklingen för Joy lovande.
Under de nio första månaderna i MQ:s räkenskapsår uppvisade Joy en försäljningstillväxt på 5,2 procent i jämförbara butiker, jämfört med marknadens –1,9 procent och MQ:s –2,0 procent. Joy uppvisade dessutom svarta siffror, även om rörelsemarginalen stannade vid låga 1,3 procent. Fortsatt sortimentsutveckling och en successiv utrullning av ett nytt butikskoncept talar för ytterligare förbättringar.
I det korta perspektivet späder Joy ut MQ:s rörelsemarginal, men på sikt är det inte alls omöjligt att Joy närmar sig MQ:s historiska snitt vid cirka 8 procent. MQ:s finansiella mål om en rörelsemarginal på minst 12 procent respektive minst 10 procents årlig omsättningstillväxt över en konjunkturcykel framstår emellertid som alldeles för högt satta. Marknaden har förändrats så mycket att en nedjustering ter sig rimlig.
Den svenska klädmarknaden har varit trög i flera år, trots god konjunktur och köpstarka konsumenter. Alltför många kedjor slåss om konsumenternas gunst och e-handeln tar marknadsandelar. För MQ:s del är läget svårt. Konceptet är inte ens starkt nog för den norska marknaden samtidigt som det är svårt att se någon större butiksexpansion i Sverige. Och e-handel sköter renodlade e-handlare bättre.
Det är smart av MQ:s ledning att inse konceptets begränsningar och att inte jaga tillväxt utomlands till vilket pris som helst. I det korta perspektivet kan en fortsatt turnaround för Joy i kombination med den svagare dollarn, som ger stöd åt bruttomarginalen, skapa viss vinsttillväxt. Över tid är det dock svårt att se ett MQ tillbaka i tillväxtspåret och med tvåsiffrig marginal. Och då lär aktien heller inte uppvärderas i någon större utsträckning.
Utvecklingen i USA är samtidigt avskräckande, där flera välkända butikskedjor fått se aktierna rasa ihop rejält. Noterbart är att MQ:s nyckeltal nu är i linje med amerikanska L Brands, som bland annat har globalt kända Victoria’s Secret i sin portfölj. Och GAP värderas klart lägre på ev/ebit än MQ. Den som vill jaga fynd i den utsatta detaljhandeln kan hitta intressantare alternativ än MQ, en klädhandlare till synes utan internationell potential.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.