Analys Zalando
Allt bättre passform i Zalando
Även om namnet Zalando ofta dyker upp i diskussioner om till exempel H&M och Inditex så är det ju ett bolag med en helt annan affärsmodell. Zalando har för det första väldigt få egna klädvarumärken. Istället driver bolaget, lite förenklat, en hemsida där kläder från andra varumärken säljs.
Kläderna som säljs levereras vanligtvis från något av Zalandos gigantiska lager men kan också skickas direkt från leverantörens lager.
Bolaget driver alltså ett digitalt klädvaruhus. Styrkan i Zalando sitter således i bolagets kontroll över säljkanalen snarare än design eller produktionslogistik som är viktigt för traditionella klädbolag.
Som en mellanhand kan man inte heller förvänta sig att siffrorna ska se ut som i klädbolagen, som ofta både designar kläder under eget varumärke och säljer dessa i eget butiksnät och online. Bruttomarginalen i de traditionella klädbolagen är ofta strax under 60 procent, medan Zalando snarare ligger kring 45 procent. Å andra sidan slipper bolaget till exempel bära kostnader för att ha en fysisk säljkanal.
Zalando själva beskriver relationen till varumärkesägarna som närmast symbiotisk. Zalando sitter till exempel på otroliga mängder kunddata som bolaget kan använda för att driva varumärkesägarnas försäljning. Om Zalandos partner säljer mer går det bättre för Zalando, och vice versa.
Samtidigt är det inte omöjligt att tänka sig att relationen i några fall mer liknar en dragkamp. Varumärkesägarna sitter på stora värden just i och med välkända varumärken som drar mycket intresse, vilket är värdefullt för Zalando. Å andra sidan kontrollerar Zalando en dyrbar säljkanal som når miljontals kunder, vilket är värdefullt för varumärkesägarna. Förutsättningarna för samarbete finns alltså även om man lätt kan tänka sig att ingen vill ge bort någonting gratis till den andra parten.
För varumärkesägare som dessutom driver en egen säljkanal kan man förstå att det tar emot att skänka bort en del av lönsamheten till Zalando för att få tillgång till deras säljkanal.
Kanske kommer e-handelns tillväxt över tid leda till att maktbalansen skiftar mer och mer till fördel för Zalando framöver. Desto fler som handlar hos Zalando, desto svårare blir det för varumärkesägarna att säga nej till Zalando som en möjlig säljkanal.
Generellt när det gäller klädhandel på internet tror vi att plattformar som erbjuder ett flertal varumärken överlag vinner mark mot de bolag som likt H&M bara säljer det egna varumärket.
Av bruttomarginalen på 45 procent får Zalando idag bara behålla cirka 4 procent i rörelsemarginal. Men det finns fog att tro på en ökning här. I Tyskland (hemmamarknaden), Österrike och Schweiz tjänar bolaget nästan 9 procent medan lönsamheten är obefintlig i resten av Europa. Att få upp lönsamheten i övriga Europa till kanske 3-5 procent ska bolaget kunna klara och då är marginaler bortåt 6 procent för hela koncernen inte någon orimlighet. Detta är ungefär vad analytiker skissar på i dagsläget. Lyckas man få upp hela koncernens lönsamhet till tysk standard skulle Zalando givetvis börja se väldigt bra ut. Under första halvåret gick dock inte övriga Europa åt rätt håll så förändringen verkar ta tid.
ZALANDO | EUR | |||
Börskurs: | 36,53 | |||
Antal aktier: | 254,80 miljoner | |||
Börsvärde: | 9,3 miljarder | |||
Nettokassa: | 1,1 miljarder | |||
SvD Börsplus förväntningar | ||||
2015 | 2016E | 2017E | 2018E | |
Omsättning | 2 958 | 3 700 | 4 514 | 5 507 |
– Tillväxt | 33,6% | 25,1% | 22,0% | 22,0% |
Rörelseresultat | 90 | 155 | 230 | 330 |
– Rörelsemarginal | 3,0% | 4,2% | 5,1% | 6,0% |
Resultat efter skatt | 122 | 127 | 184 | 264 |
Vinst per aktie | 0,48 | 0,50 | 0,70 | 1,00 |
Utdelning per aktie | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
P/E | 76,3 | 73,0 | 52,1 | 36,5 |
EV/EBIT | 91,3 | 52,7 | 35,5 | 24,8 |
EV/Sales | 2,8 | 2,2 | 1,8 | 1,5 |
Räknat på förväntad omsättning 2018 värderas Zalando klart lägre än H&M trots att tillväxtutsikterna måste anses bättre. Knäckfrågan är så klart marginalnivån. Här är osäkerheten stor både online och inom fysisk försäljning. Givetvis ska Zalando i alla lägen ha lägre bruttomarginaler än bolag som hanterar design och produktion. Men det är för oss en öppen fråga om hur mycket som blir kvar i rörelsemarginal. Att driva en butikskedja är inte gratis och med tilltagande onlinehandel och fler röda reaskyltor längs butiksgatorna kanske lönsamheten ändå kan bli bättre för Zalando än för typiska butikskedjor.
Bolag | Avkastning 1 år % | EV/EBIT 2016 | EV/EBIT 2018 | EV/Sales 2018 |
Zalando | 14,9 | 50,3 | 24,0 | 1,4 |
Amazon | 46,2 | 75,2 | 25,6 | 1,6 |
ASOS | 44,5 | 62,5 | 37,4 | 1,8 |
Inditex | 2,7 | 23,0 | 17,6 | 3,2 |
Fast Retailing | -32,7 | 27,2 | 17,9 | 1,6 |
H&M | -18,8 | 17,4 | 13,8 | 1,9 |
MQ | -3,6 | 10,5 | 6,6 | 0,6 |
Kappahl | 45,6 | 10,2 | 8,6 | 0,7 |
Genomsnitt | 12,4 | 34,5 | 18,9 | 1,6 |
Aktiens totalavkastning 12 månader, inklusive utdelning. | EV= Börsvärde + Nettoskuld. EBIT= förväntat rörelseresultat. | |||
Källa: alla estimat kommer från Factset |
Å andra sidan kan man måla upp en lång rad diffusa men likväl skrämmande hot även mot framgångsrika e-handlare.
Man kan tänka sig eviga och blodiga priskrig om man på varje marknad har säg Zalando, Amazon och 2–3 starka lokala spelare.
Nya tjänster och lösningar inom distribution (portoarbitrage från Kina till exempel), kunddata, rabatter (en populär tjänst just nu är exempelvis Refunder), virtuella varukorgar och mycket annat kan på kort tid ödelägga existerande digitala affärsmodeller.
Sedan har vi läskiga företag som Google och Facebook som mycket väl kan ge sig in i leken med brutala prisjämförelsetjänster eller riktade erbjudanden som reducerar Zalandos spelrum.
För att sammanfatta diskussionen ser företaget Zalando ganska spännande ut med mycket som händer i branschen. Aktien är tyvärr inte lika lockande. På innevarande års förväntade resultat värderas den till runt 50 gånger rörelseresultatet (EV/Ebit). Även när man blickar ut mot 2018, då bolaget skulle kunna omsätta 5-6 miljarder euro, så blir värderingen 24 gånger rörelseresultatet. Saftigt.
Bra bolag brukar ofta vara bra investeringar och kanske gäller detta även Zalando. Bolaget siktar på en tillväxt om 20-25 procent per år under kommande år, och om det håller i sig kan Zalando visa sig bli en bra affär. Men vi anser inte att dagens investerare ska betala fullt pris för tillväxt som förväntas allt för långt in i framtiden. Vi avstår därför denna gång men håller koll på Zalando framöver.
Läs fördjupad analys
Zalandos affärsmodell
Zalando grundades 2008 i Berlin och har sedan dess växt med rekordfart till att bli en bjässe inom kläder och skor online. Idag finns över 1 500 olika varumärken representerade på bolagets plattform som finns på 15 europeiska marknader.
Försäljning sker i huvudsak på tre olika sätt:
1. Zalando kan själva köpa in kläder från varumärkesägarna och sälja detta via det egna lagret. Bolaget tar här risken för att kläderna inte säljer som det är tänkt och att produkter blir kvar i lager. Zalando har dock fri möjlighet att på eget initiativ rea ut kläder och är alltså inte bundna på så sätt av varumärkesägaren.
2. Zalando kan sälja kläder via varumärkesägarens lager och tar då mindre risk.
3. Zalando kan sälja kläder via varumärkesägarens lager i fysisk butik.
Utöver detta har Zalando vissa upplägg där varumärkesägaren har större kontroll över kundrelationen. Dessa partners kan ha som en egen liten sida inuti Zalandos, där partnern får mer kontroll över ordrar, lager, kampanjer, marknadsföring, etc.
Zalando använder också sin utförliga kunddatabas för att hjälpa leverantörerna att sälja mer. Totalt har koncernen hela 1 340 anställda inom IT/teknologi (av totalt nästan 11 000 anställda). Här spenderas också resurser på att kontinuerligt utveckla bolagets plattform.
Zalando driver ingen uttalad priskrigsstrategi för att locka kunder. Snarare försöker bolaget lägga sina priser ungefär i linje med vad liknande produkter säljs för på andra säljkanaler (exempelvis varumärkesägarens egna priser). Samtidigt uppger man att kunderna på vissa marknader är mer ovana vid att handla online, så även om man inte prisar ner sig är det troligt att satsningar på nya marknader drar tunga marknadsföringskostnader.
Zalandos marknad
Allt fler handlar kläder online och det driver tillväxt för bolag som Zalando. 2015 hade bolaget nästan 1,7 miljarder sidvisningar och 18 miljoner aktiva kunder. Dessa kunder la i genomsnitt drygt 3 beställningar under året med en genomsnittlig kundkorg på knappt 70 euro. Nästan 60 procent av besöken sker via mobilen.
Det finns fortfarande mycket kvar att hämta för Zalando. På den mest mogna marknaden, skor i Tyskland, har bolaget en marknadsandel på 5 procent. Av den totala adresserbara marknaden har Zalando en markandsandel på mindre än 1 procent.
På den svenska marknaden finns konkurrenter som Nelly (ägs av börsnoterade Qliro) även om målgruppen där är något yngre. Nelly omsätter runt 1,2 miljarder kronor med svagt negativ rörelsemarginal (men med en målsättning om att verksamheten ska kunna tjäna 5-7 procent).
Givetvis konkurrerar Zalando även med fysisk klädhandel och med traditionella klädbolag som driver egna säljkanaler online.
Zalandos strategi och mål
Zalando strävar efter att vara Europas ledande modeplattform för kvinnor, män och barn. Mängder av varumärken, inklusive en del egna, ska erbjudas online med gratis leverans och retur.
Affärsmodellen har allt mer skruvats från att bara köpa in kläder och sälja online till att vara en viktig partner för de varumärkesägare som finns representerade på bolagets plattform. Att bolaget säljer även direkt via sina leverantörers lager gör modellen något mer lik exempelvis Amazons.
Teknologi kommer vara ett fortsatt viktigt inslag i bolagets fokus. Expansion kan ske genom att etablera sig på nya marknader, fortsätta marknadsföra varumärket och driva trafik, och skaffa fler starka partners som driver omsättning.
Zalando siktar på 20-25 procents tillväxt under kommande år och de analytiker som följer bolaget tror på det. För 2016 ger Zalando vägledning om drygt 3,6 miljarder euro i försäljning och en justerad rörelsemarginal på cirka 3,0-4,5 procent.
Zalandos 10 största ägare | Ägarandel | |
Investment AB Kinnevik (Investment Company) | 31.7 | |
HOLCH POVLSEN ANDERS | 10.1 | |
Global Founders Capital Management GmbH | 8.8 | |
Baillie Gifford & Co. | 6.4 | |
Tengelmann Ventures GmbH | 5.0 | |
The Vanguard Group, Inc. | 3.0 | |
DST Global (Mgmt) | 3.0 | |
Schroder Investment Management Ltd. | 2.7 | |
HV Holtzbrinck Ventures Adviser GmbH | 2.6 | |
Deutsche Asset Management Investment GmbH | 2.2 | |
Källa: Factset |
Zalandos aktie
Zalando börsnoterades i slutet av 2014 till ett pris om cirka 20 euro per aktie. Idag kostar aktien 37 euro vilket ger ett börsvärde på 9 miljarder euro. Den som gillar investmentbolaget Kinnevik får indirekt med Zalando till lite rabatt. Zalando utgör dock ”bara” en dryg fjärdedel av Kinnevik så det är trubbigt instrument (nästan hälften av Kinneviks portfölj är Millicom och Tele2).
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.