Se alla rekommendationer

Skistars tillväxt hotad om man inte kan öka antalet skiddagar – Di

Skidanläggningsbolaget Skistar har under de senaste åren tappat marknadsandelar, vilket kan göra det svårt att höja priserna framöver. Om inte antalet sålda skiddagar ökar, är bolagets tillväxt hotad, skriver Dagens industri i en analys.

Skistars marknadsandel, mätt som andel av den totala liftkortsomsättningen, har gått från 54,5 procent under 2013/14 till 49,7 procent under 2023/24, enligt siffror från Svenska Skidanläggningars Organisations, Slaos.

Att bolaget tappat beror på att konkurrenter har ökat sin liftkortsomsättning betydligt snabbare. Därutöver har Skistar haft en betydligt lägre tillväxt och andel av marknaden mätt som antalet skiddagar än mätt som liftkortsomsättning.

“Eftersom tillväxten till stor del drivs av prishöjningar kommer bolagets förmåga att fortsätta att höja priserna också att vara avgörande för både intäkternas och aktiens utveckling. Hittills har kunderna visat på motståndskraft, men frågan är när smärtgränsen nås”, skriver Di och fortsätter.

“Om trenden med att fler skidåkare och fjällturister väljer bort Skistar fortsätter blir det helt enkelt svårare för bolaget att fortsätta att höja priserna i den takt som det har gjort hittills. Det kommer att slå mot tillväxten om bolaget inte lyckas få bättre fart på volymökningen”.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Annons från AMF
Annons från AMF