Carnegie tror på positiv organisk tillväxt för Hanza trots tuffa jämförelsetal
Carnegie tror på ökad försäljning och marginalförbättring från kontraktstillverkaren Hanza i fjärde kvartalet. Det framgår av en uppdragsanalys.
Försäljningen spås ha ökat med 5 procent, varav 3 procent på gynnsamma valutakurser och 2 procent genom organisk tillväxt. Detta är en klart lägre försäljningstillväxt än samma period i fjol när den organiska tillväxten var 40 procent.
”Våra förväntningar följer på dämpade verksamhetsuppdateringar från konkurrenter om den industriella efterfrågan, särskilt i Central- och Östeuropa (CEE) där Hanza driver flera fabriksenheter i sitt segment Övriga marknader”, skriver Carnegie.
Ebita spås bli 92 miljoner kronor, vilket ger en förbättrad ebita-marginal på 8,8 procent (6,4). Den ”imponerande” marginalförbättringen beror på att volymerna och utnyttjandegraden av fabrikerna ökat under året, enligt Carnegie.
Carnegie sätter ett motiverat värde på 82-103 kronor per aktie.
Hanza släpper sin delårsrapport för fjärde kvartalet den 13 februari.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.