Blandat från Björn Borg – men sportutrustningssatsningen glädjer – Analyst Group
Varumärkesbolaget Björn Borgs rapport för Q1 var av blandad karaktär. Det uppger Analyst Group i en kommentar.
Det framhålls att omsättningen kom in något över förväntan, med en solid ökning för e-handeln på 21 procent, medan lönsamheten (bruttomarginalen) var något i underkant.
Bruttomarginalen blev 53,3 procent, inklusive valutaeffekter, att jämföra med väntade 55,8 procent. Utfallet slog visserligen fjolårets prestation på 52,2 procent men uppvisade en sekventiell minskning från Q4 2023 på 56,8 procent.
“Förbättringen jämfört med samma kvartal föregående år berodde främst på ökad lönsamhet inom grossistverksamheten samt minskade rabatter inom direktförsäljningen till konsument. Analyst Group bedömde att bruttomarginalen skulle utvecklas starkare under det första kvartalet och förväntade sig en mer betydande påverkan från den starka utvecklingen inom den egna e-handeln, som har en högre lönsamhetsprofil jämfört med andra försäljningskanaler”, heter det.
En sak som glädjer Analyst Group är framstegen inom sportutrustningsområdet, vilket “visar att strategin att ändra konsumenternas uppfattning från ett underklädesmärke till ett sportmodemärke har gett betydande resultat”.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.