Laddar

Afv granskar grön omställning

Nedanstående text utgår från två ledarkrönikor i Affärsvärlden våren 2024.

  1. “Den gröna planekonomin” behöver granskas mer
  2. Strategin mot grön planekonomi

I den första texten beskriver vi varför Affärsvärldens har inlett en specialsatsning på att granska risker och problem kopplade till den gröna omställningens avarter. I den andra texten beskriver vi mer om hur specialsatsningen organiseras och finansieras.

Affärsvärldens premiss är inte att det skulle vara fel med stora insatser för en grön omställning. Tvärtom. Afv står bakom idén att världens ekonomier ska bli mer hållbara och att politiken har en central roll. Men om insatserna ska vara stora så blir det ännu viktigare att de är ändamålsenligt utformade. Därför behövs mer kritisk granskning av de områden där de lovvärda syftena hotar att urarta till åtgärder som motverkar sina syften eller där fördelarna inte står i rimlig proportion till risker och skadorna på samhället.

VAD SKA AFV GÖRA

Specialredaktionens uttalade mål ska vara att göra kvalitetsjournalistik som bidrar till bättre beslut vid investeringar och även leder till en mer upplyst opinionsbildning och politisk debatt. Det finns många ämnen där den övriga mediebevakningen är tunn eller ensidig. Här är exempel på områden där Afv kan göra skillnad:

  • Grönt stål – förutsättningar, resursbehov, konsekvenser, beslutsprocesser etc.
  • Övriga Norrbotten-satsningar – Northvolt, vindkraft, infrastruktur etc.
  • EU:s politik – skogsbruket, ”taxonomin”, tvingande lagstiftning, netzero etc.
  • Global utblick – vad händer i USA, Asien m.m. Goda exempel? Trender?
  • Bidragskapitalismen – Kan Afv göra “Jens Nylander-granskning” av miljardrullningen?
  • Grön omställning vs Geopolitik – Kinas agenda? Västvärldens strategier?

Afv avser att på dessa områden bli mest kunnig, effektiv och nyhetsledande när det gäller att exponera destruktiva initiativ inom politik och ekonomi kring grön omställning. Specialredaktionens arbeta påbörjades i april 2024 och projektet ska pågå i minst tre år.

MÅL OCH MEDEL

Arbetet ska utvärderas såväl kvalitativt som kvantitativt avseende bland annat:

  • Antal artiklar per månad – fördjupande reportage, avslöjanden, analyser, krönikor etc. Minst 20 artiklar per månad ska publiceras, inklusive rak nyhetsrapportering.
  • Genomslag – läsning, sidvisningar, spridning, antal citeringar i övriga medier etc.
  • Debatten – våra artiklar ska göra avtryck i debatt och opinionsbildning, med tiden tror vi att andra medier och journalister följer med och börjar granska den gröna planekonomin.
  • Ekonomisk konsekvens – Investerare ska ta till sig av Afv:s analyser och granskningar så att det märks när de stora ”gröna projekten” söker nästa finansiering.
  • Politisk konsekvens – satsningen skall bidra till konkreta politiska positionsförflyttningar. I nästa riksdagsval bör det finnas en större debatt kring den gröna omställningens inriktning.

Målet är att verksamheten vid slutet av projekttiden ska vara så etablerad och stark att Specialredaktionens fortsatta existens då kan motiveras på rent kommersiella grunder. Fram till dess så finansieras projektet genom att kostnaderna delas mellan Affärsvärlden och en liten grupp entreprenörer som Afv känner och litar på.

ORGANISATION

Specialredaktionen lyder under Affärsvärldens chefredaktör och ansvarig utgivare och materialet utgör en integrerad del av Affärsvärldens journalistik. Teamets kärnan utgörs inledningsvis av:

  • Christian Sandström – huvudredaktör och skribent
  • Tobias Samuelsson – ställföreträdande redaktör och skribent
  • Otto Klaar – finansanalytiker och skribent
  • Martin Berg – branschreporter energi

Därtill kommer ett antal kunniga skribenter och frilansare som vi arbetat med tidigare också att medverka. Sammantaget handlar det om cirka tre heltidstjänster.

Kontakt

Peter Benson, chefredaktör och ansvarig utgivare för Affärsvärlden

Peter.benson@affarsvarlden.se 0706-301366

 

Christian Sandström, biträdande professor, Internationella Handelshögskolan i Jönköping, docent vid Chalmers

Christian.sandstrom@affarsvarlden.se 0737-050137

 

PUBLICISTISKA ÖVERVÄGANDEN

Företrädare för Northvolt har kritiserat Affärsvärldens initiativ att granska den gröna omställningen, vilket tidningen Journalisten har skrivit om. Nedan ger vi vår syn på de viktiga publicistiska frågorna. Först och främst vill vi slå fast tre viktiga vägledande principer.

  1. Allt stort måste tåla en granskning. Obekväma perspektiv och ifrågasättande är extra viktigt vid oprövade experiment som kan påverka hela Sveriges samhällsekonomi.
  2. Alla artiklar i Affärsvärlden ska bäras upp av logiska argument och falsifierbara fakta. Och relevant transparens.
  3. Alla är ibland partiska – det renhåriga är att hantera det så bra och ärligt man kan. Det gäller även journalister. Den västerländska demokratin har sedan åtminstone 1800-talet växt fram i symbios med fria medier som ofta startades med en idé om att påverka samhället. Idén att journalister är oskrivna blad som aldrig kan vara partiska är ett modernt påfund som ofta leder fel.

Nedan följer en FAQ över relevanta frågor med svar från Peter Benson, chefredaktör och ansvarig utgivare.

Varför granskar Afv den gröna omställningen?

Vi är inte emot grön omställning per se. Klimatförändringarna är verkliga. Men under grön flagg finns ganska många insatser och åtgärder som inte är ändamålsenliga.

Begreppet “grön planekonomi” är knappast neutralt?

Jag håller med. Det är ett medvetet provokativt stilistiskt grepp. Men det finns också ett djupt allvar i ordet planekonomi. Att politiker runt ett bord bestämmer att nu ska samhällets resurser i stor skala användas för att nå en politiskt satt siffra ett visst godtyckligt år är en modell för samhällsbyggande som väldigt ofta har slutat väldigt illa. Det måste granskas. Det är också viktigt att betona den röda tråden mellan olika till synes vitt skilda politikområden.

Ska det ses som opinionsjournalistik?

Det är delvis en kommenterande och ofta tesdrivande journalistik. Affärsvärldens DNA är att analysera och kommentera företagande och samhällsekonomi. Ofta med ett tydligt ställningstagande om exempelvis börsen eller händelser i näringslivet. Överlag tycker jag det fungerar väldigt bra och att läsarna har en mycket god förståelse för vad som är analys och åsikter respektive annat.

Varför är ni så negativa, räcker det inte med en neutral ansats?

Vi upplever att övriga media gör en väldigt stor insats när det kommer till att skildra de positiva aspekterna men att det är tvärtom med det motsatta perspektivet. Vi ser att Affärsvärlden har en särskild roll att fylla med vår bakgrund inom ekonomi och analys. Så länge man alltid har läsarnas bästa i första rummet så ser jag personligen inga problem med journalistik som vill förändra samhället till det bättre.

Ska inte journalister vara konsekvensneutrala?

Det där är ingen universell regel utan en åsikt som radiojournalisten Erik Fichtelius förde fram på 1980-talet. Jag tror det är orealistiskt och skadligt att låtsas som att journalister kan agera som helt blanka papper utan egna åsikter. Hertigen av Wellingtons uppmaning “publish and be damned” gillar jag bättre om vi tolkar det som att man ska vara orädd inför publiceringars konsekvenser så länge man har rätt och fakta på sin sida.

Varför har ni valt en modell med sponsorer?

De som stöttar oss möjliggör en kritisk granskning av stora ödesfrågor där bevakningen kan leda till bättre beslut och utfall som gagnar Sverige. Vår sammanvägda bedömning är att det här är en modell som vi kan stå för och som är bättre för läsarna än de realistiska alternativen.

Vilka är sponsorerna?

Det är endast personer vi känner och har stor respekt för. Det är en handfull duktiga och seriösa företagare som delar vår problembeskrivning och vill att Sverige som helhet ska blomstra. Inget annat.

Varför tillåter ni hemliga sponsorer?

De är inte hemliga för oss. Det är personer vi känner. Ett par av dem vill att diskussionen ska handla om sakfrågorna och inte deras person. Rätten till anonymitet är för övrigt en del av yttrandefrihetsgrundlagen. En del av yttrandefriheten är rätten att hålla inne med sin åsikt. Valhemligheten är ju exempelvis avgörande för demokratin.

Hur rimmar det med ert prat om transparens?

Jag är transparent om våra överväganden. Olika önskemål står ofta i konflikt med varandra. Då måste man göra en avvägning, ta ett beslut och sedan vara vuxen nog att leva med konsekvenserna.

Går ni finansiärernas ärenden?

Vi går läsarnas ärenden. Apropå industrisatsningarna i Norrland så anser vi inte att de 9 miljoner svenskar som bor söder om Dalälven representerar ett särintresse utan tvärtom ett tydligt allmänintresse. Vi skriver om sådant vi finner vara sant, intressant och relevant och på det här området vimlar det av sådant. Finansiärerna ställer upp på vår uppdragsbeskrivning och ser ett värde i att det här materialet blir fritt tillgängligt och inte förbehållet våra prenumeranter. De kommer ha noll inblick i eller makt att påverka det vi skriver.

Kommer Afv skriva om finansiärerna?

Mycket möjligt. Och liknande situationer uppstår ganska ofta. Det finns oerhört många grogrunder för partiskhet som man alltid måste ha koll på och jobba aktivt med att hantera.

När är Afv partiska?

Det enklaste exemplet är ju att alla erfarna journalister har kontaktnät som man vill vårda och utveckla. Det medför givetvis risk för partiskhet. Därtill kan det också finnas ekonomiska faktorer. Som kommersiella samarbetspartners till företaget eller att medarbetare äger aktier. Eller personliga åsikter om politik eller kanske individer.

Hur hanterar Afv partiskhet?

Första huvudregeln är att vi har ett absolut krav på öppenhet bland berörda medarbetare. Inte bara om formell partiskhet utan även om subjektiva åsikter om man kan befara att det kommer missfärga arbetet. Alla former av partiskhet måste hanteras så att vi alltid uppfyller kraven på sant, relevant och intressant. Exempel på hantering är att man hittar en annan skribent, att man inkluderar disclaimer i texten eller på andra sätt säkrar upp att vi inte går något vi inte kan stå för inför läsarna. Vad gäller finansiärerna så kommer vi publicistiskt hantera dem som om de vore delägare i AFV Media AB. Om vi skriver om dem så ska det vara för att det finns ett tydligt läsarintresse och läsarna kan då också förvänta sig relevant transparens.