Adverty: Har lösningen för virtuell marknadsföring?

Bolaget har utvecklat en plattform som matchar ihop annonsörer med ägare av ”virtuell annonsyta”. Om VR och AR blir stort lär den tillhörande annonsmarknaden vara värd mångmiljardbelopp. Det kittlar förstås men frågan är om Adverty är lösningen för de behov som kommer finnas.
Adverty: Har lösningen för virtuell marknadsföring? - 5c032e45-19c2-4110-b925-0b4a86d448d8fitcroph450q80upscaletruew800s8a294f6b194c6428067e8278c5a9af15e31d617a

SvD Börsplus tar sig an nya börsbolag på två olika sätt:

  • Grundläggande granskning av alla noteringar via Börsplus IPO-guide. IPO-guiden fokuserar på prospektet, villkoren, alla aktörerna och eventuella ”varningsflaggor” kopplade till själva erbjudandet.
  • Aktieanalyser som går direkt till SvD Börsplus prenumeranter med råd om man bör teckna aktien eller ej. Analyserna fokuserar på bolagsanalys och aktievärdering. Det här är en sådan analys men i en extremt förenklad form. Flödet av nya bolag är så skiftande att det ibland blir orimligt att göra ”fullskaliga” analyser. Så är fallet här. Nedan följer istället Börsplus reflektioner och magkänsla efter en första genomläsning av prospektet.
IPO-GUIDE Adverty
Lista First North
Omsättning rullande tolv månader 0 Mkr
Antal anställda 7
Teckningskurs 7,50 kr
Rådgivare Mangold FK
Storlek på erbjudande 20 Mkr (varav 100% nyemission)
Börsvärde vid IPO Cirka 100 Mkr
Emissionskostnad Cirka 2 Mkr (8,4% av erbjudandet)
Säkrad andel av IPO*
Investerare som ska teckna i IPO
Garanter
Varningsflaggor** Två varningsflaggor
Sista teckningsdag 2018-10-16
Beräknad första handelsdag 2018-10-25 (9 dagars väntetid)
* Andelen av antalet aktier i erbjudandet som på förhand är säkrade via förbindelser (garantiåtagande/teckningsåtaganden).
** Särskild metodik. Se faktaruta nedan.
Källa: SvD Börsplus / bolaget

Två varningsflaggor

Börsplus IPO-guide granskar alla noteringar efter bland 24 typfall av så kallade varningsflaggor. Genomsnittet efter drygt 130 granskade börsnoteringar är 1,3 varningsflaggor för miljardbolag, 1,9 för småbolag och 4,2 varningsflaggor för mikrobolag. En varningsflagga är alltså inte så allvarligt i sig utan mer en signal om att man som investerare bör fundera ett extra varv kring vissa aspekter.

Börsplus hittar två varningsflaggor i Adverty.

# Kladdiga incitament

Kladdiga incitament är Börsplus samlingsbegrepp för olika typer av risk för intressekonflikt. Ett typexempel är att rådgivaren eller dess anställda äger aktier i IPO-bolaget. Det behöver inte vara ett problem och kan även ses som en fördel men det finns också risker för intressekonflikter eller att rådgivaren översäljer aktien.

Adverty använder Mangold som rådgivare. Mangold är samtidigt storägare och Certified Adviser.

Advertys vd Niklas Bakos svarar:

– Mangold jobbar ju med allt detta och har även gått in med kapital i samband med den såddrunda de hjälpte oss med under 2017. Att vi nu använder dem för vår notering är långt ifrån kladdigt, utan en naturlig och smidig väg för oss.

# Rabatterad emission tätt inpå IPO

Det förekommer att bolag en kort tid inför IPO gör nyemission till en värdering som är rejält mycket lägre än vid noteringen. Det kräver en förklaring. Har det hänt mycket i bolaget på kort tid är man kanske inte mogen för notering? Var det en kompisemission så vill man också veta varför. En variant av kompisemission är extra förmånliga optionsprogram.

Adverty gav i december 2017 ut teckningsoptioner till en utomstående rådgivare med rätten att teckna 516 600 aktier till en kurs om 1,91 SEK per aktie. Inlösenperioden är 31 december 2020 till 20 januari 2021. Det hela motsvarar en utspädning om 4,6 procent givet fulltecknat erbjudande och en rabatt mot nuvarande teckningskurs om cirka 75 procent.

Advertys vd Niklas Bakos svarar:

– Oerhört missvisande då det snart är ett år sedan detta beslut togs. Även månader innan vår senaste emission. Har inget med vår IPO att göra. Incitamentet fungerar som ett arvode för de resultatbaserad arbetsuppgifter denna rådgivare har, vilket bedöms under december 2020.

Advertys verksamhet i korthet

Adverty har utvecklat en plattform som ger utgivare av virtuella upplevelser möjligheten att sälja annonser till företag som vill annonsera virtuellt.

Filmklippet nedan visar ett exempel. Utgivare i det här fallet är den lilla Stockholmsbaserade spelstudion Hatrabbit som utvecklat VR-spelet i bild nedan. Annonsör är Coca-Cola som vill visa sina produkter för de som spelar spelet.

Advertys plattform ligger som ett lager mellan utgivare och annonsör och bolagets algoritm ”BrainImpression” ser till att annonsören enbart betalar för de annonser som faktiskt uppfattas av användaren. Annonsintäkterna delar Adverty sedan med utgivaren av applikationen.

Bolaget har testkört plattformen sedan 2017 och har under denna tid hanterat över 10 miljoner annonser. Av dessa har ungefär 1,5 miljon annonser uppmärksammats av användarna vilket skulle ligga till grund för intäkter på ungefär 135 000 till 685 000 kr om tjänsten hade varit lanserad och driftsatt på riktigt.

Incitament nyckelpersoner

Nyckelpersonerna i Adverty äger ca 50 procent av aktierna efter genomförd nyemission. Främst gäller detta grundare och vd Niklas Bakos samt bolagets första investerare Niclas Kjellgren som äger drygt 20 procent vardera. Det är inga siffror som sticker ut för ett så litet bolag i tidig fas men får betraktas som klart godkänt.

Ingen av nyckelpersonerna har förbundit sig att delta i emissionen som helt saknar teckningsåtaganden och garanter. Det är ett dåligt tecken och ökar dessutom risken för platt fall om inte emissionen genererar tillräckligt med intresse.

Track record nyckelpersoner

Grundare och vd Niklas Bakos har kring 15 års erfarenhet av mobilspelsbranschen bland annat från Glu Mobile och Namco Bandai. Dock saknas tidigare erfarenheter av att bygga bolag vilket är ett minus.

Bakos är förmodligen den enskilt viktigaste personen i bolaget då övriga ledningsgruppen ger ett lite tunt intryck. Bolagets ”intäktsansvarige” (Chief Revenue Officer) är inte anställd i bolaget utan jobbar på konsultbasis. De två mer tekniskt ansvariga är unga men har relevanta erfarenheter, men de lär inte vara drivande i själva affären. En stor del av den tekniska utvecklingen kommer ske i Ukraina där bolaget har nio personer inhyrda på konsultbasis.

I styrelsen finns, utöver vd, tung branscherfarenhet främst i Harri Manninen. Han har tidigare byggt ett techbolag som 2011 såldes till Disney och har därefter agerat ängelinvesterare och accelererare av ett antal mindre bolag inom bland annat VR/AR.

Trovärdighet för produkt och strategi

I dagsläget är marknaden för annonsering i VR- och AR-applikationer liten och i sin linda. Men fenomenet väntas växa snabbt kommande år i takt med att tekniken avancerar och fler spel och applikationer utvecklas.

Adverty ser inom tio år framför sig en värld där mobiltelefonen i många avseenden kommer vara utbytt mot smarta glasögon. Så här säger vd Niklas Bakos om saken:

”Vi tror att det kommer att komma i glasögonformat och sakta men säkert ändra definitionen av vad en skärm är. Har du ett par MR-glasögon på dig och kan dra upp en 100 tumsskärm i rummet så finns det ingen anledning att använda en smartphone.”

Vi kan inte bedöma teknikhöjden i bolagets ”plattform” och det är ganska luddigt beskrivet vad den egentligen består av. Det bolaget faktiskt erbjuder är ett sätt för utgivare att tjäna pengar på reklam. Tillika ett sätt för annonsörer att marknadsföra sig i denna nya virtuella kanal. Plattformen tycks vara ett automatiserat sätt att matcha annonsörer med annonsyta men det är oklart hur sofistikerad lösningen är.

Bolaget trycker även på den egna algoritmen ”BrainImpression” som kan avgöra om en användare faktiskt uppmärksammat en annons eller inte.

Att Adverty sytt ihop samarbeten med annonsörer som Coca-Cola, Rovio, William Hill, med flera, är visserligen imponerande. Men vi slås ändå av i hur tidigt skede bolaget är.

Noteringen av Adverty sker innan produkten lanserats på riktigt och de annonser man hittills hanterat har man inte ens tagit betalt för. Vad säger imponerande namn på kundlistan om man gett bort produkten gratis?

Dessutom är inget av bolagets patent godkända än och Advertys kassa tar slut nu i dagarna om inte nyemissionen genomförs. Inga tidigare ägare verkar teckna aktier vid noteringen. Det hela ger ett lite panikartat intryck och en dålig magkänsla.

Om VR/AR blir ett stort fenomen kommer tillhörande annonsmarknad garanterat bli enorm, förmodligen tiotals miljarder dollar. Att just Adverty har den tekniska lösningen för sådana behov känns avlägset. Här kommer man snarare att tänka på namn som Google. Att hoppas på att Google eller någon stor annonsplattform skulle köpa Adverty skulle vi inte heller räkna med även om det förstås inte är omöjligt.

Nödvändiga antaganden i ett optimistiskt scenario

  • VR/AR växer kraftigt kommande år.
  • Adverty lyckas teckna avtal och aggregera tillräckligt många och stora utgivare av VR/AR-upplevelser för att bli en relevant annonspartner.
  • Adverty lyckas knyta avtal direkt med stora annonsörer och/eller med de stora annonsplattformar som används av annonsörer och deras mediebyråer.
  • Bolaget visar att tekniken är skalbar och att efterfrågan finns och ökar även efter att produkten går live och kunderna måste betala för den.
  • De stora drakarna låter denna potentiella mångmiljardmarknad vara, alternativt köper upp Adverty?

Börsplus magkänsla

Adverty är ett litet förlustdrivande bolag med obefintlig omsättning men en ambition att växa på en än så länge omogen annonsmarknad. Vi betraktar det som ett förhoppningsbolag där huvudscenariot är att det över tid kommer sluta i stor förlust för investerarna.

För den som tror på trenden med VR och AR saknas bra och renodlade investeringsobjekt. Är Adverty ett tänkbart alternativ?

Om bolaget fortsätter öka antalet hanterade annonser kraftigt och dessutom börjar visa intäkter mot slutet av året skulle aktien nog lyfta och i bästa fall till och med kunna drabbas av någon sorts VR-hype.

För oss tyder dock andra omständigheter på att Adverty inte kommer vara någon vinnare i långa loppet. Bolaget har akut behov av pengar och har bevisligen inte lyckats locka till sig nya mer kunniga investerare som tror på plattformen.

I stället tvingas bolaget till börsen med en prototyptjänst som visserligen verkar lovande men känns hopplöst svår att bedöma i ett så tidigt skede.

Risken är stor att det kommer visa sig lättare att sälja in virtuella fantasier än att faktiskt leverera verkliga intäkter.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.
Annons från AMF