IPO-guiden 24SevenOffice
24SevenOffice hoppas norska moln kan täcka även Sverige
24SevenOffice är ett norskt affärssystemföretag med 50 anställda och knappt 80 Mkr i årsomsättning. Bolaget påminner om den svenska börssuccén Fortnox med sina helt webbaserade affärssystem. Skillnaden är att norrmännens system är lite mer avancerat och vänder sig till större kunder. Och att bolaget är i en tidigare utvecklingsfas än det superlönsamma Växjöföretaget.
24SevenOffice | ||||
Börskurs: | 6,50 kr | |||
Antal aktier (miljoner): | 53,3 | |||
Börsvärde: | 347 Mkr | VD | Staale Risa | |
Nettokassa: | 30 Mkr | Styrelseordförande | Karl-Anders Grønland | |
SvD Börsplus huvudscenario | ||||
2016 | 2017E | 2018E | 2019E | |
Omsättning | 62 | 80 | 100 | 120 |
– Tillväxt | 28,0% | 25,0% | 20,0% | |
Rörelseresultat | 2 | 6 | 6 | 13 |
– Rörelsemarginal | 2,6% | 8,0% | 6,0% | 11,0% |
Resultat efter skatt | 1 | 5 | 5 | 10 |
Vinst per aktie | 0,02 | 0,09 | 0,09 | 0,19 |
Utdelning per aktie | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Avkastning på eget kapital | -6% | 399% | 19% | 32% |
Operativt kapital/omsättning | -32% | -14% | -14% | -14% |
Nettoskuld/EBIT | 1,2 | -5,1 | -6,7 | -4,0 |
P/E | 325,0 | 72,2 | 72,2 | 34,2 |
EV/EBIT | 194,4 | 49,5 | 52,8 | 24,0 |
EV/Sales | 5,1 | 4,0 | 3,2 | 2,6 |
Webbaserade affärssystem är en nisch med god tillväxt. Allt fler kunder byter ut lokalt installerade system mot webbaserade abonnemangstjänster. 24SevenOffice har en helt webbanpassad produkt för bland annat redovisning, fakturering, CRM, projektstyrning med mera.
Företaget vill nu noteras på Aktietorget. Investerare erbjuds att teckna nyemitterade aktier för 40 Mkr. Sista teckningsdag är idag 6/12 så den som är intresserad får vara snabb. Motivet till emissionen är främst att få in pengar för en rejäl etablering i Sverige.
Börsnoteringen | 24SevenOffice |
Lista | Aktietorget |
Omsättning rullande tolv månader | 77 Mkr |
Antal anställda | 50 |
Teckningskurs | 6,50 kr |
Rådgivare | Partner Fondkommission |
Storlek på erbjudande | 40 Mkr (varav 100% nyemission) |
Börsvärde efter IPO | Cirka 347 Mkr |
Emissionskostnad | Cirka 4 Mkr (10,0% av erbjudandet) |
Säkrad andel av IPO* | 61% |
Investerare som ska teckna i IPO | Humle Kapitalförvaltning, O.Molse, Quiq Distribution, G.Dal, S.Rustad m.fl. (61% i åtagande) |
Garanter | – |
Varningsflaggor** | Inga upptäckta varningsflaggor |
Sista teckningsdag | 2017-12-06 kl 15.00 |
Beräknad första handelsdag | 2017-12-21 (15 dagars väntetid) |
* Andelen av antalet aktier i erbjudandet som på förhand är säkrade via förbindelser (garantiåtagande/teckningsåtaganden). | |
** Särskild metodik. Se faktaruta nedan. | |
Källa: SvD Börsplus / bolaget |
Varningsflaggor enligt Börsplus IPO-guide
Artikeln IPO-guidens 24 varningsflaggor beskriver den granskningsmetod som Börsplus använt för cirka 100 noteringar.
Flertalet IPO-er får någon eller några varningsflaggor. En varningsflagga är alltså inte så allvarligt i sig utan mer en signal om att man som investerare bör fundera ett extra varv kring vissa aspekter.
Börsplus hittar inga varningsflaggor i 24SevenOffice
24SevenOffice är redan stora i Norge med en marknadsandel på nästan 25 procent i sitt segment av marknaden, nämligen små- och medelstora företag med 2-200 anställda. Men bara runt 700 av de totalt 24 000 kunderna finns i Sverige. Genom att rekrytera ett Sverige-team på ett 10-tal personer och knyta upp återförsäljare hoppas man ändra på det.
En viktig del av strategin är att expandera med hjälp av återförsäljare och partners. Nyligen slöt man avtal med Telenor som ska erbjuda 24SevenOffice abonnemang som del i ett större erbjudande riktat mot företagsmarknaden. Men den viktiga försäljningskanalen är redovisningsbranschen. I Norge har framgångarna med att få bolag som PwC att sälja 24SevenOffice lösningar till sina kunder varit en stor faktor i framgången. Runt 60 procent av intäkterna genereras av återförsäljare och partners.
Ledningen lyfter fram att bolaget investerat mycket i ett erbjudande mot redovisningsbolag som både låter dem själva sköta sitt bolag med hjälp av 24SevenOffice mjukvaror och ger dem en möjlighet att tjäna pengar på att sälja abonnemang och moduler till sina kunder. Vi känner igen den här strategin från Fortnox som knutit så gott som alla stora svenska byråer till sig. 24SevenOffice hoppas få en liknande roll men för lite större slutkunder än de Fortnox vänder sig till.
Målsättningen är att växa 30 procent om året de kommande åren medan 24SevenOffice inte säger mycket om vilken lönsamhet som är att vänta. På rullande 12 månader får vi det till att företaget omsätter cirka 77 Mkr med 6,5 Mkr i rörelseresultat motsvarande 8,2 procents marginal (siffrorna är otydliga efter att 24SevenOffice nyligen delats upp i en del som ska lansera produkten i USA och i den nordiska del som nu noteras, mer om det i fördjupningen nedan). Tillväxten har snittat 30 procent sedan 2015, enligt bolaget.
Aktien säljs för 6,50 kronor vilket ger ett börsvärde på knappt 350 Mkr. Bolaget får en nettokassa på 30 Mkr. Detta ger en värdering på EV/Sales 4,1 räknar på rullande intäkter. Det låter skyhögt men den typ av abonnemangsintäkter som bolaget har tenderar att värderas högt på börsen.
Det ligger nära till hands att jämföra 24SevenOffice med Fortnox som värderas ännu högre. Det är liknade drivkrafter på marknaden som gynnar bägge bolagen och de har liknande affärsmodeller. Som tabellen nedan visar värderades Fortnox högre än 24SevenOffice när bolagen var jämnstora, men växte också ett par snäpp bättre med högre marginal. Värderingsskillnaden kan nog vara befogad. Utvecklingen för Fortnox mellan 2013 och 2017 visar vilken stor potential som finns i affärsmodellen vid tillväxt.
24SevenOffice och Fortnox | |||
24SevenOffice* | Fortnox 2017** | Fortnox 2013*** | |
Intäkter, Mkr | 77 | 248 | 82 |
Tillväxt | 30% | 44% | 43% |
Personalkostnad/intäkt | 50% | 44% | 49% |
Rörelseresultat, Mkr | 6,3 | 63 | 11,5 |
Rörelsemarginal | 8,2% | 25,4% | 14,0% |
Antal kunder | 24000 | 191000 | 70000 |
Intäkt/kund och år, kr | 3417 | 1298 | 1171 |
Börsvärde, Mkr | 347 | 2800 | 505 |
Nettokassa, Mkr | 30 | 90 | 27 |
EV/Sales (rullande) | 4,1 | 10,9 | 5,8 |
EV/Ebit (rullande) | 50,3 | 43,0 | 41,6 |
* Flera uppgifter är uppskattningar av SvD Börsplus | |||
** Rullande 12 månader tom september 2017 | |||
*** Kalenderår 2013 |
24SevenOffice och Fortnox i jämförelse
Växjöbolaget Fortnox har blivit en enorm börssuccé genom sin starka tillväxt inom affärssystem för få- och enmansbolag. 24SevenOffice har en liknande affärsmodell men vänder sig till lite större kunder.
Något som kan förklara lönsamhetsskillnaden är att det norska bolaget har en mindre hemmamarknad och valt att utveckla en svensk version av sin produkt. Fortnox underhåller däremot endast en version av sin mjukvara, något som drar mindre kostnader. Å andra sidan är den tillgängliga marknaden också mindre.
Det finns skönhetsfläckar i den här IPO:n. En otydlig ägarbild (se nedan), bristande finansiell historik och en absolut sett hög prislapp. Det är alltid lätt att känna skepsis mot utländska bolag som noterar sig i Sverige. Är de ute efter en hypevärdering de inte kan få hemma där de är välkända och mindre exotiska?
Sammantaget överväger de positiva inslagen ändå:
Vinstankare i Norge. Mogna abonnemangsbaserade mjukvarubolag (så kallade SaaS-bolag) är notoriskt lönsamma. Det syns inte så mycket av det i 24SevenOffice trots att de kämpat i många år. Vi tror ändå att om man isolerar den norska rörelsen skulle marginalerna vara höga (kanske 20 procent) givet att tillväxten håller i sig något år till. Detta är stabila vinster då kunderna ogärna byter affärssystem när de väl infört ett. 24SevenOffice tappar runt sju procent av sina kunder årligen (”churn”) vilket är en måttlig siffra.
Rimlig tillväxtplan. Bolaget har lyckats ta en stor del av marknaden i sin nisch i Norge under, föreställer vi oss, hård konkurrens från Visma. Även om det är skillnad mellan länderna så lovar det gott för Sverigesatsningen. Om något är marknaden mer mogen för skiftet till molntjänster nu än för några år sedan vilket är gynnsamt. Konkurrensen är tuffare, men enligt vad vi hör från upphandlingskonsulter har bolaget en konkurrenskraftig produkt trots att den har många år på nacken. En pusselbit som återstår att lägga är avtal med svenska redovisningsbolag.
Chans till bra avkastning i ett halvoptimistiskt scenario. Det kostar runt 25 Mkr över 2018-19 att bygga upp en rörelse i Sverige så mogna marginaler lär inte bolaget ha förrän i ett senare skede. Därför väljer vi att värdera det på EV/Sales. Håller tillväxten i sig i nuvarande takt är det klart rimligt att marginalerna utvecklas i riktning mot 20 procent om ett par år. Ligger en sådan utveckling i korten vore det inte konstigt med en värdering på 4 gånger intäkterna, vilket ger en godkänd avkastningspotential på 50 procent för aktien.
Mer om 24SevenOffice
Bolags största ägare efter notering | Andel av röster & kapital | Kommentar |
24SevenOffice AS | 79,63% | |
Humle | 3,60% | Teckningsåtagare |
Staale Risa | 2,80% | VD |
24SevenOffice BMU AS | 2,12% | |
Truls Kristian Hauger | 1,58% | Bolagers CFO |
Modelio | 1,15% | Teckningsåtagare |
Quiq | 1,15% | Teckningsåtagare |
Karl-Anders Grönland | 0,59% | Styrelseordförande |
Gerhard Dal | 0,43% | Teckningsåtagare |
Stian Rustad | 0,29% | Tidigare VD |
Om aktien
Huvudägare i 24SevenOffice är bolaget 24SevenOffice AS (”AS”) med cirka 80 procent efter den nu aktuella emissionen. Ägarbilden i AS är otydlig. En stor ägare är Stian Rustad som varit VD och en av grundarna av 24SevenOffice. Han driver idag ett bolag som har rätt att kommersialisera 24SevenOffice produkt i USA. Rustad äger över 10 procent i AS, enligt prospektet.
Det är inte långsökt att tänka sig att AS är säljare av aktier när lock-up-en går ut om ett år givet att USA-satsningar kan kräva kapital. För övrigt har ägare av AS konverterat aktier i AS till drygt 330 000 24SevenOffice aktier, värda drygt 2 Mkr, inför noteringen. Dessa lyder inte under lock-up utan kan säljas.
Fondbolaget Humle agerar tyngsta ankarinvesterare och får 3,6 procent av aktierna initialt efter notering. Deras småbolagsfond har varit framgångsrik (5 stjärnor hos Morningstar) men har inget rykte som pricksäker IT- och teknikinvesterare.
Ägarbilden är ett minus, anser vi.
VD Staale Rise kommer att äga 2,8 procent av bolaget efter noteringen. Han har varit verksam i 24SevenOffice sedan starten på 1990-talet.
Värdering
Aktien säljs till EV/Sales kring 4 vilket är en mycket hög värdering generellt sett. Jämfört med bolag med en SaaS-modell som nått storlek är det däremot inte särskilt dyrt (se tabell nedan). Fortnox värderas väsentligt högre liksom Xero, från Nya Zeeland, som är de mest jämförbara bolagen. Dessa bolag är dock väsentligt större rent intäktsmässigt än 24SevenOffice.
Utdelning
Ingen utdelning är att vänta de närmaste åren eftersom bolaget vill prioritera tillväxt och att etablera en stark position i Sverige.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.