Världens starkaste varumärke

Den danska leksakstillverkaren Lego har puttats ned från tronen som världens starkaste varumärke.

I fjol toppade Lego Brand Finances lista över världens starkaste varumärke. I år får det danska leksaksbolaget se sig passerat av amerikanska Disney.

Kraften i varumärket, som värderas till närmare 32 miljarder dollar, kommer framförallt från Star Wars. Enbart Star Wars beräknas vara värt 10 miljarder dollar. Det kan jämföras med de 4 miljarder dollar som Disney betalade för Lucasfilm när de förvärvade filmbolaget 2012.

Den senaste filmen “Star Wars VII: The Force Awakens” har per den sista januari 2016 dragit in närmare två miljarder dollar i biointäkter, enligt Forbes. Därtill kommer Star Wars-leksaker relaterade till filmen vilka hittills dragit in drygt 700 miljoner dollar.

Det högst värderade varumärket är dock fortfarande Apple. Enligt Brand Finance är det värt 146 miljarder dollar, cirka 1 250 miljarder kronor. Ny tvåa på listan är Google som puttade ner Samsung till tredje plats.

Starkaste varumärkena

Namn Sektor Värde i miljoner dollar
1. Walt Disney Media 31 674
2. Lego Leksaker 4 520
3. L’Oréa Kosmetika 14 990
4. PWC Revision/konsult 18 569
5. McKinsey Konsult 4 881
6. Nike Sportindustri 28 041
7. Johnson’s Konsument 15 115
8. Coca-Cola Dryck 34 180
9. NBC Media 16 103
10. Google Teknik 94 184

Mest värdefulla varumärkena

Namn Sektor Värde i miljoner dollar
1. Apple Teknik 145 918
2. Google Teknik 94 184
3. Samsung Teknik 83 185
4. Amazon Teknik/retail 69 642
5. Microsoft Teknik 67 258
6. Verizon Telekom 63 116
7. AT&T Telekom 59 904
8. Walmart Retail 53 657
9. China Mobile Telekom 49 810
10. Wells Fargo Bank 44 170
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.