Sverige
Tesla-avhopparen vill starta svensk batterifabrik
Efter fyra år lämnade Peter Carlsson förra året posten som Teslas inköps- och logistikchef. Då hade han suttit i ledningsgruppen ihop med legendariske Elon Musk.
– Efter 4,5 år med Elon kände jag ett behov av att kontrollera min egen tid, berättar han.
Nu är han vd och delägare i det nystartade svenska företaget SGF Energy. Under ett seminarium i Stockholm presenterade han under onsdagen sitt nya projekt: Att få till stånd en stor svensk fabrik för att försörja Europa med batterier.
I Nevada i USA bygger Tesla ihop med Panasonic en batterifabrik som, när den är klar 2020, beräknas bli världens största fabrik till ytan. Då ska fabriken varje år producera litiumjonbatterier med en sammanlagd kapacitet på 35 GWh. Det är mer än vad världens samtliga batteritillverkare fick fram under 2013.
– Om hela bilindustrin ska ställa om till el behövs enormt mycket batterier. Då behövs 100-150 Gigafabriker, det är en enorm omställning. Och i Europa händer i princip ingenting. Nästan alla satsningar på batteritillverkning sker i Asien, säger Peter Carlsson.
För några år sedan avbröt Kina sina leveranser av sällsynta metaller till resten av världen.
– Den tyska bilindustrin är extremt obekväm med att ställa om sin produktportfölj så att man blir beroende av Asien, säger Peter Carlsson.
LÄS MER: Teslas rabatter oroar analytikerTesla Motors tycks erbjuda aggressiva rabatter i syfte att nå sitt leveransmål för det tredje kvartalet och helåret. Det varnar Pacific Crest Securities analytiker Brad Erickson för, rapporterar The fly.
Samtidigt elektrifieras allt fler produkter. Bussar, drönare och vespor med eldrift blir alltmer vanliga. Även båtar och flygplan som går på el har dykt upp.
Peter Carlssons planer för en storskalig batterifabrik i Sverige befinner sig än så länge på ett tidigt stadium. En förstudie har tagits fram med stöd av Vinnova och Energimyndigheten.
– Vi tycker att det finns förutsättningar för en fabrik i Sverige och vill driva det vidare. Men det är många bitar som måste falla på plats, säger han.
Tanken är att fabriken skulle bli lika stor som Teslas Gigafactory, och producera batterier med en sammanlagd kapacitet på 35 GWh varje år. Batterierna skulle gå till både elbilar och till energilager i nätet. Var fabriken skulle kunna byggas är inte klart.
Sverige har unika förutsättningar för att bygga en Gigafabrik, enligt Peter Carlsson, bland annat på grund av tillgången till el. Batteritillverkning är både energi- och effektkrävande och en Gigafabrik om 35 GWh beräknas behöva en uppkoppling på 300 MW.
Även tillgång på metaller talar för Sveriges del, anser han.
– Möjligheten att utnyttja svensk och skandinavisk gruvdrift och skapa försörjningskedjor för råvaror är ganska unik. Det finns litium och nickel i Finland och ett av världens största anrikningsverk för kobolt finns utanför Kokkola i Finland. Grafit, nickel och mangan finns i Sverige, säger han.
LÄS MER: Tesla-fusion försenas efter stämningarTesla Motors varnar för att den föreslagna fusionen med SolarCity kan försenas på grund av stämningar från aktieägare. Det rör sig om fyra separata stämningsansökningar, varav två från privatinvesterare samt två från pensionsfonder, skriver Wall Street Journal.
En annan fördel för Sverige är tillgången till förnybar energi.
– Ur energiperspektiv är det bara i Sverige, Norge och Island som du kan hävda att du tillverkar ett helt grönt batteri, säger Peter Carlsson.
Men det finns flera utmaningar med att bygga en svensk jättefabrik för batteritillverkning. Den största stavas pengar. 40 miljarder kronor beräknas fabriken kosta.
Det skulle också behövas tillskott på kompetens. Peter Carlsson ser framför sig ett stort antal internationella experter skulle behöva tas in från Asien och USA.
Peter Carlssons företag SGF Energy överväger nu att gå vidare till nästa fas, som handlar om att etablera ett projektkontor för att skaka fram finansiering till bygget. Den inledande fasen skulle kosta ungefär 85 miljoner kronor.
– Av de möten vi har haft hittills tycker jag att intresset är stort, säger han.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.