Kopparbergs vd Peter Bronsman: ”USA är the dark horse”

Kopparbergs fortsätter växa snabbt på den brittiska marknaden och bolaget överväger bland annat att bygga ut produktionen i England. På sikt hägrar den amerikanska marknaden. Det bekräftar bolagets vd Peter Bronsman i en intervju med Affärsvärlden.

Omsättningen föll även under fjärde kvartalet. Varför?
– På vår största marknad England, Skottland, Wales, Nordirland och Irland växte den underliggande volymförsäljningen med 9 procent för helåret och i ungefär samma takt även under fjärde kvartalet.

Hur mycket växer marknaden?
– Under 2016 växte Kopparbergs drygt 15 procent off-trade (i dagligvaruhandeln, AFV reds anm) på den engelska marknaden. Fatförsäljningen är inte inkluderad i dessa siffror men påverkar inte totala bilden. Motsvarande totalmarknad ökade med 0,7 procent förra året. Under 2015 växte Kopparbergs 21 procent off-trade.

Hur presterar ni relativt konkurrenterna?
– Kopparberg är det åttonde mest sålda varumärket på den engelska marknaden av alla öl- och cidermärken och det näst mest sålda cidermärket. Det är alltså före världsvarumärken som Heineken, Peroni och Corona. Det är vi otroligt stolta över.

Ni tappar en tredjedel av rörelseresultatet under fjärde kvartalet jämfört med föregående år?
– Literförsäljningen i pund är nästan 50 procent av vår totala försäljning. Om pundkursen hade varit samma som under 2015 så hade det varit ett kanonkvartal. Det är också det som är tjusningen med livet: det händer saker som man inte kan påverka. Valutan kan alltid gå upp och ner men tron till varumärket Kopparbergs har aldrig varit större.

Hur mycket påverkade valutafluktuationer och valutasäkringar de senaste kvartalen?
– Vi jobbar aktivt med valutasäkringar, men det är inte vår kärnverksamhet. Vi kommer alltid sitta i knäet på valutan. Det enda vi kan göra är att sälja mer.

Vad är en bra pundkurs för Kopparbergs?
– Pundet dippade 2016 på grund av Brexit och var riktigt låg under fjärde kvartalet. Kursen är lite låg nu också. Men det är lätt att glömma att det var en stor dipp i pundkursen 2011 och ännu större 2013, till nivån 9,50 kronor. Vid den tidpunkten var Kopparbergs ett mycket mindre bolag och påverkan var mindre. En bra nivå är kring 11,50 och 12 kronor per pund.

Planerar ni några åtgärder på grund av Brexit?
– Självfallet diskuterar vi detta och tanken är att försöka få en bättre balans på sikt genom att till exempel ha mer inköp i pund. Men vi kommer alltid ha osäkerhet vad gäller valutorna och kommer aldrig ha full balans mellan dem.

LÄS MER: Köp Affärsvärldens favorit Kopparbergs BryggeriTillväxtsagan Kopparbergs Bryggeri har fått sig en rejäl valutasnyting. Men i ett längre perspektiv framstår kursnedgången som överdriven.

Har ni övervägt produktionsanläggning i Storbritannien?
– Kopparbergs tappar redan lite cider i England idag, dock bara på fat. Jag vill alltid tillverka cidern i Kopparberg men utesluter inte att vi tappar några produkter utanför Sverige, för att få bättre balans. Det har egentligen inte så mycket med valutan att göra utan mest för att vi måste kunna komma åt faten som används på krogarna och restaurangerna. Det är olika system i Sverige och England.

Hur nära kapacitetstaket är ni i era svenska anläggningar?
– Vi slår i taket idag. För tillfället bygger vi ut vår fabrik lite mer i Laholm. Vi har inte bestämt oss om vi ska ha egen produktionsanläggning i England eller hyra in oss som vi gör idag. De frågorna är viktiga för närvarande.

Hur löser ni ökad efterfrågan kortsiktigt?
– Det är ett angenämt problem. Inom bryggerisektorn finns en enorm överkapacitet. Kopparbergs kommer alltid att kunna leverera till våra kunder däremot kanske vi inte tillverkar och tappar allt själva. Därför finns inget skriande behov av att bygga idag. Vi kommer hyra in oss på flera bryggerier i år.

Ni fick dra tillbaka lanseringen av er nya Sparkling Rosé i höstas på grund av att vissa flaskor gick sönder. Vad är status?
– Den är lanserad i Storbritannien igen och den går riktigt, riktigt bra i införsäjningen. Vi hade otur i höstas och det kostade visserligen en del att stoppa lanseringen och slänga produkter. Men Kopparbergs är ett så starkt varumärke idag att vi inte har råd att chansa. Med Sparkling Rosé har vi hittat en ny målgrupp och den produkten har definitivt kommit för att stanna.

Hur ser försäljningsmixen ut idag för hela Kopparbergs?
– Ungefär 75 procent är cider och övriga 25 procent är öl och annat. Till exempel hamnar förra årets succé Fruit Lager i ölkategorin.

Och er fatförsäljning?
– Andelen fat är relativt blygsam men växer hela tiden. Det finns en jättepotential inte bara i England utan hela världen. Vår största volym och snabbast tillväxt på fat just nu är i Spanien, Cypern och Grekland. England kommer dock bli störst på sikt, det är jag övertygad om.

Under 2013 tecknade Kopparbergs ett export- och licensavtal med då världens näst största bryggeri Sabmiller. Sedan dess har Anheuser-Busch Inbev förvärvat Sabmiller.

Vad är status för ert avtal med Sabmiller?
– Kruxet var att avtalet inte ens hann komma igång innan budet kom. Vissa länderavtal har försvunnit med de avyttringar som krävdes för att få igenom budet. Idag innefattar avtalet distribution i sex länder i Asien samt Kanarieöarna. Dessa avtal fortsätter och det är jag nöjd med.

Hur ser era planer ut för den amerikanska marknaden?
– Långsiktigt är USA the dark horse. Kopparbergs säljer redan där idag och vi kommer att sälja mycket där. Det är jag helt övertygad om.

Är listbyte från NGM aktuellt?
– Vi får mycket frågor om det men jag tror vi väntar med det. Vi har valt att fokusera på ökad försäljning, öka marknadsandelarna och att utveckla vårt produktutbud.

Någon kommentar till att utdelningen höjdes med 34 procent till 5,9 kronor?
– Den är optimistisk men Kopparbergs gör det bästa resultat någonsin. Vi ser inget stopp på utvecklingen.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från ABG Sundal Collier
Annons från Mangold